Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

1997-2010
Gebruikersavatar
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8431
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door Wouter » wo 24 nov, 2021 13:34

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van gebruikers met de verschillende merken van uitlaatdelen voor de 9-5. Ik heb nog twee 9-5's die allebei zo langzamerhand wel toe zijn aan een nieuwe uitlaat. Beide auto's hebben nog de originele uitlaat, maar daar beginnen nu de gaten in te vallen. Een complete driedelige set (voorpijp, middendemper en achterdemper) van de goedkoopste aanbieders scharrel je voor zo'n 150 Euro bij elkaar. Maar ga je voor wat bekendere merken of de in Saab gespecialiseerde aanbieders, dan geef je als snel het twee of drievoudige uit. Is dat de moeite waard? Of is goedkoop duurkoop?

Wie wil zijn of haar ervaringen delen?
- Welk merk uitlaat kreeg je bij welke leverancier?
- Hoe is de pasvorm?
- Hoe is het geluid? (goedkope uitlaten kunnen soms behoorlijk brommen / lawaaiig zijn)
- Wat kan je zeggen over de levensduur?
- Overig?

Het gaat mij in dit topic niet zozeer om de verschillende kostbare RVS/sport uitlaatsystemen. Daar is al veel over geschreven. Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen met de aftermarket merken ter vervanging van het standaard uitlaatsysteem. (Bosal, Fonos Walker, Eberspächer, Klarius, Vegaz, MTS, Veneporte, Polmo, Edex, Izawit, etc.)

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door evo » wo 24 nov, 2021 13:52

Je vervangende uitlaat dient een doel... welk doel is dat? Dat kan voor velen een ander doel zijn.

Wil je je SAAB met minimale kosten door de apk sleuren? Of wil je er een qua flow een geoptimaliseerd stukje techniek onder hangen? Of... wil je iets met een bepaalde uitstraling? Etc, etc.

Om verschillende redenen heb ik een catback van Ferrita en Maptun onder respectievelijk de cabrio en de 9-5 hangen. De stock catbacks zijn te restrictief voor mijn doel.

Als ik mensen wat advies mag meegeven. Blijf weg van goedkope aftermarket. Deze zijn voor onze turbo's erg restrictief (meer dan standaard). Je herkent deze pijpen vaak aan slecht getrokken (geknepen) bochten. Deze zijn je geld niet waard en doen afbreuk aan de prestaties en duurzaamheid van je SAAB.

Hieronder nog een voorbeeld van zo'n goeikoop ding... en het dan vreemd vinden waarom ie zo horkig rijdt... verroeste is een oude originele, en de wat nieuwere was wat er onder een 9-3 Aero was gehangen... niet meer zo goedkoop, als er daarna toch weer een echte onder moet...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door evo op wo 24 nov, 2021 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door phanot » wo 24 nov, 2021 13:57

De originele uitlaat van mijn 900 (geen RVS) heeft het 20 jaar en 1 maand uitgehouden (oftewel 350.000 km)
De daaropvolgende aftermarket was rot na 6 jaar
Daarna weer voor het duurdere origineel gegaan. Iik laat steeds de complete uitlaat vervangen)
Er zit ook een behoorlijk verschil in gewicht van de originele en goedkope uitlaten.
Het prijsverschil is gewoon te klein om voor goedkope troep te gaan, tenzij je Saab binnenkort naar de sloop moet.
Goedkoop is duurkoop.
idem voor de koppeling: de eerste 365.000 km, de volgende was na 60.000 km versleten

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door 9000-95 » wo 24 nov, 2021 13:59

Eens. De levensduur van die hele goedkope meuk is echt minimaal, heb er genoeg gezien waar na een jaar al weer de gaten in vielen. Dan is een wat duurdere toch echt een stuk goedkoper op termijn. Om over pasvorm nog maar te zwijgen.
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door Tubbe » wo 24 nov, 2021 15:22

heb bij mijn vorige 9-5 twee keer een nieuwe demper gestoken. De eerste na 210k en er is toen een orginele onder gegaan, na wederom 210k gaf ook die de geest (de mantel roestte er overigens eerder af dan ie door was: na een apkopmerking, die later over de mantel bleek te gaan heeft mijn demper het nog twee jaar zonder lekken uitgehouden). Vervolgens heb ik een goedkoop ding er onder gehangen. 85 euro ofzo. Heeft het 35k uitgehouden, toen was de motor hemelen ;-D

Ik zou nu gewoon origineel/OEM steken of anders een leuke RVS pijp op de kop tikken. Die komen regelmatig langs (sterker, in mijn garage ligt er eentje klaar)
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8431
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door Wouter » wo 24 nov, 2021 16:12

Dank voor de eerste reacties.

Helemaal eens dat aftermarket spullen kwalitatief vaak slecht zijn ten opzichte van de originele uitlaat die er af-fabriek onder is gegaan. Maar.. als ik nu bij R&D of bij J&D een uitlaat koop die zij als "Saab originele leverancier" verkopen, wat krijg je dan? Ik denk niet dat dat de kwaliteit is als af-fabriek. Waarschijnlijk gaat het dan om het merk dat ook door Orio wordt geleverd. Naar mijn idee kan je simpelweg geen "originele" uitlaat meer kopen van precies de kwaliteit zoals die af-fabriek was.

En ik heb zelf ook veel ervaring met de uiteenlopende kwaliteit van aftermarket leveranciers, met name uit de tijd dat ik regelmatig 900's en 9-3's opknapte. Ook een wat duurdere, gevestigde naam als Walker heb ik meer dan eens onder een auto vandaan gehaald, waarbij zichtbaar was dat het uitlaatdeel nog niet eens zo heel erg oud was, maar al wel met gaten op bijzondere plekken. En ik heb meer dan eens de frustratie gehad van een aftermarket uitlaatdeel dat qua pasvorm echt vele, vele centimeters afweek van het origineel.

Dus ja, ik ben bekend met de nadelen van aftermarket uitlaatdelen, maar ik denk ook dat er grote verschillen zitten tussen de verschillende merken. Om die reden heb ik de vraag gesteld om ervaringen te delen. Ik kijk vooral uit naar de gebruikers die wel een positieve ervaring hebben met een bepaald merk.

Ik kan nog altijd 500 Euro uitgeven voor een rvs/sport catback, maar ik wil eerst deze research gedaan hebben.

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8431
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door Wouter » wo 24 nov, 2021 16:26

Ik heb zelf ook nog wat fotootjes uit m'n archief kunnen opduiken. (Overigens van een 9-3, niet van een 9-5)

Links iets Pools (ik denk Polmo of een huismerk van Kwik fit), rechts Bosal. Links was niet oud maar op bepaalde punten al compleet doorgerot, rechts was veel ouder, maar was wel stukken beter, nergens door.

Afbeelding
Afbeelding

Dus dit is een beetje waar ik naar op zoek ben. Welke merken behoren tot de slechte categorie en welke tot de betere categorie?

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door Gele aero » wo 24 nov, 2021 17:35

Bosal is gewoon te krijgen voor de 9-5, even zoeken bij de grotere leveranciers. Wat ik kan achterhalen van de saableveranciers in NL is dat als ze Saab originele leverancier aangeven, ze bedoelen dat de leverancier ooit onderdelen heeft geleverd voor de 9-5, dus niet perse bij Orio vandaan komt want dan staat er Origineel Saab. Kan dus zijn dat bosch destijds de dumpvalve heeft geleverd en toevallig nu ook een uitlaat in het assortiment heeft dat ze dan bij de uitlaat saab originele leverancier aangeven (is het nog te volgen?). Hoeft overigens niets mis mee te zijn, maar het is niet zo dat als het er bij staat dat je ook het merk krijgt dat destijds OEM was voor de uitlaat.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door evo » wo 24 nov, 2021 17:36

@Wouter: Zie je hoe slecht die bochten getrokken zijn? Dan weet je meteen dat je met prul werk te maken hebt. Kun je meteen links laten liggen.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door reiernumans » wo 24 nov, 2021 18:09

Als je 'originele leverancier' bestelt, zou je Walker-Fonos uitlaatdelen moeten krijgen. Dat was tenminste de afgelopen paar jaar de fabrikant waar Orio de uitlaatdelen van leverde. Niet zo mooi als een echte ouderwetse originele uitlaat, maar wel beter dan vrijwel alle andere aftermarket opties.

Polmo zou ik van wegblijven. Naast dat het niet lang mee gaat klinkt het ook enorm blikkerig.
Bosal heeft in mijn ervaring een prima levensduur en geluid, maar de pasvorm is niet altijd even goed (al weet ik niet meer zeker of de problemen nou juist originele middendemper met nieuwe Bosal einddemper waren of met de complete midden/einddemper van Bosal.

Bang-for-buck zijn de Simons/BSR/MapTun systemen altijd wel interessant, zeker als je subtiel extra sound leuk vindt. Pasvorm was altijd prima, in het geval van de 9-5 uitlaten vind ik het eindstuk ook wel geslaagd.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

sjares
Donateur
Donateur
Berichten: 113
Lid geworden op: zo 07 apr, 2019 11:31
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door sjares » wo 24 nov, 2021 21:00

Ik heb laatst eenzelfde zoektocht gedaan voor mijn V6 3.0t. Hier is al helemaal geen klap meer voor te krijgen en het meeste is niet bepaald van beste kwaliteit. Ik heb toen ook begrepen van de leverancier/groothandel (bekend met Saab OEM) dat ook zij overgeleverd zijn aan Orio wat ze leveren. Dat is zeker niet altijd van eenzelfde fabrikant. Walker/Bosal is kwalitatief nog wel goed te doen. Ik was wel verrast door de goede kwaliteit van Imasaf. Zwaardere kwaliteit en goed verzinkt. Over de uiteindelijke levensduur kan ik nu nog niet zoveel zeggen. Orio zend dit voor mijn Saab ook als OEM einddemper. Maar dat verschilt van moment tot moment. Wel even goed zoeken... In DL zit een uitlaattoko die alleen dit spul verkoopt.
Saab 9-5 1999 3.0 V6 B308E - reparatie in progress...

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8431
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door Wouter » wo 24 nov, 2021 21:36

Dank voor je reactie. Vorig jaar heb ik een MY2003 3.0t V6 aangepakt en daar is toen een combi ondergegaan van een Bosal flexpijp, Bosal middendemper (dat is zo'n ronde demper, niet zo'n broodtrommel) en een Klarius einddemper (met dubbele eindpijpen). Deze Klarius einddemper was new old stock, die ik ooit op marktplaats tegenkwam. Bij R&D staat ook een Klarius einddemper voor de 3.0 V6 op de site, maar de afbeelding daarbij laat alweer een heel andere einddemper zien. Die van mij was mooier, met ook twee eindstukken rechtstreeks uit de demper. Overigens zat bovengenoemde combi heel mooi onder de betreffende 9-5. Inmiddels is de auto in handen van een andere forummer, dus hij mag over vijf jaar vertellen hoe de kwaliteit van de spullen is.. :lol:

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door Sonab » wo 24 nov, 2021 22:33

Interessant topic. Nu ben ik toch wel benieuwd.
Kan Euro Connexxion als merk toevoegen
Laatst gewijzigd door Sonab op do 25 nov, 2021 9:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door Funky Dude » do 25 nov, 2021 1:23

Is het een idee om in de openingspost de merken op een rijtje te zetten met vermelding van iets als een + en - kwalificatie?

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8431
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen

Bericht door Wouter » do 25 nov, 2021 10:12

@Sonab; Ik zie dat je je bericht hebt aangepast. Ik denk dat "Euro Connexxion" niet zozeer een merknaam is van een fabrikant, maar een label is van een grossier of Europese fastfitter. De vraag is vooral uit welke fabriek het komt, maar waarschijnlijk iets Oost-Europees of Aziatisch. Het komt dan als een anoniem onderdeel uit de fabriek en krijgt een Euro Connexxion sticker, maar het zelfde onderdeel wordt waarschijnlijk onder meerdere merknamen cq. labels verkocht.

Plaats reactie