Premium leer met ventilatie?

1997-2010
jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6042
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door jansen » do 20 jan, 2022 9:29

De 9000 Aero interieur is het enigste interieur waarbij zijkanten en onderkanten,voor stoelen en achterbank en zelfs de krantenbakken op de rugleuning van echt leder zijn.

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2527
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Premium leer met ventilatie?

Bericht door ico9-3 » do 20 jan, 2022 15:30

9-3ng premium leer is ook alles leer. Toch mijn premium tx interieur.
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door Steve-O » do 20 jan, 2022 19:05

Zoals beloofd: Detailfoto's van het leder van een geventileerde stoel zoals in de Mk3/DE geleverd werd.

Je kunt aan het patroon in het materiaal zien (kunstleer lijkt op olifantenhuid) en aan het materiaal dat zichtbaar is waar de verf/kleur is afgebladdert, welke delen echt leer zijn en welke mogelijk uit polyurethaan gemodelleerd en versterkt kunstleer bestaan. Waar je op de zijkant toch een soort van ader lijkt te zien in het kunstleer, betreft het een vouw die richting de naad eindigde in een gat. De randen van het gat waren helder wit. Hetgeen ook toonde dat dat deel niet uit echt leer bestaat.
Ik twijfel nog iets over het geperforeerde zitvlak. Maar de binnenzijde van de wangen van zitting en leuning zijn echt leder in ieder geval.

Beetje naar dat je door die besparingen niet blindelings je hele stoel kunt invetten, maar er apart onderhoud geldt voor verschillende delen van je stoel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5760
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door Orphy » do 20 jan, 2022 19:09

Als ik naar de grijze zijkappen kijk waar de knoppen voor de bediening opzitten zijn dit geventileerde stoelen uit een MK2. De mk3/DE heeft namelijk zwarte kappen.
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door Steve-O » do 20 jan, 2022 20:16

Helaas, u gaat niet door voor de volgende ronde ...

Dat is de lichtval/reflectie+iets. De kappen zijn zo zwart/antraciet als jij denkt dat ze moeten zijn. En de kleur leder is niet orgineel, omdat ik echt zwart prefereer boven bijna-zwart. En zoals je ziet moet er toch herstelwerk worden gedaan. Dus 1+1=2 kwestie.

En dat witte spul is geen roos, maar sneeuw. :wink: De blauwe zweem komt van de gebruikte camera i.c.m. de blauwe lucht van vandaag.

De stoelen heb ik zelf uit een donor-DE geschroeft en hebben dus ook de lelijkere 'schouders' van de DE, die de Mk1 en 2 niet hebben. De rugleuning van de DE heeft een ander ontwerp gekregen. Misschien zelfs voor een ander merk auto ontworpen, maar vanwege de lager prijs bij hoge volumes in 1 versie produceren = geld besparen in de DE beland.

Let vooral eens op het stiksel van de wang bovenaan. Dat loopt naar binnen en het kunstleer komt om de 'schouder' heen naar voren. Dat spaart weer een paar vierkante centimeter echt leer en je haalt nog meer stukken uit dezelfde huid, door de schuine lijn en dan om-en-om eruitsnijden. Daar is over nagedacht.

De Mk2 heeft daar geen naad meer zitten, toch? Die zit geloof ik aan de zij- of achterkant. Dat kan jij ons wel vertellen.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door 9323 » do 20 jan, 2022 21:07

Mijn interieur bij nacht - mk2, elektrisch bediend, ongeventileerd. Stiksel loopt inderdaad anders dan bij DE valt hier te zien. Voorzover ik kan zien is materiaal overal hetzelfde. Bij kunstleer zie je ook vaak dat de zijkanten van de zittingen min of meer barsten. Dan zie je inderdaad het witte materiaal eronder - nep.

Trouwens, pookhoes bij DE is ook van kunstleer. Bij Mk1 in elk geval nog van echt leer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5760
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door Orphy » vr 21 jan, 2022 23:02

Steve-O schreef:
do 20 jan, 2022 20:16
Helaas, u gaat niet door voor de volgende ronde ...

Dat is de lichtval/reflectie+iets. De kappen zijn zo zwart/antraciet als jij denkt dat ze moeten zijn. En de kleur leder is niet orgineel, omdat ik echt zwart prefereer boven bijna-zwart. En zoals je ziet moet er toch herstelwerk worden gedaan. Dus 1+1=2 kwestie.

En dat witte spul is geen roos, maar sneeuw. :wink: De blauwe zweem komt van de gebruikte camera i.c.m. de blauwe lucht van vandaag.

De stoelen heb ik zelf uit een donor-DE geschroeft en hebben dus ook de lelijkere 'schouders' van de DE, die de Mk1 en 2 niet hebben. De rugleuning van de DE heeft een ander ontwerp gekregen. Misschien zelfs voor een ander merk auto ontworpen, maar vanwege de lager prijs bij hoge volumes in 1 versie produceren = geld besparen in de DE beland.

Let vooral eens op het stiksel van de wang bovenaan. Dat loopt naar binnen en het kunstleer komt om de 'schouder' heen naar voren. Dat spaart weer een paar vierkante centimeter echt leer en je haalt nog meer stukken uit dezelfde huid, door de schuine lijn en dan om-en-om eruitsnijden. Daar is over nagedacht.

De Mk2 heeft daar geen naad meer zitten, toch? Die zit geloof ik aan de zij- of achterkant. Dat kan jij ons wel vertellen.

Lekker is dat, sneeuw, verkeerd licht, en de gebuikte camera en ik ga niet door naar de volgende ronde ? 😂
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2684
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door J.vandermeulen » za 22 jan, 2022 2:18

Rien ne va plus, het geld is niet meer van u!
Moet jou toch bekend voorkomen? :D
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5760
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door Orphy » za 22 jan, 2022 3:18

Wel eens gehoord ja 😂
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door Steve-O » za 22 jan, 2022 9:37

:mrgreen:

Maar de troostprijs is wel voor jou, Orphy. Want de stoelen die 9323 vervolgens aandraagt, konden weleens een MY2005 betreffen. Dat is een overgangsjaar. Ik keek eens naar de schouders op die foto's en die zijn volgens mij wel gelijk aan de DE. Misschien kan 9323 dat bevestigen. MY2002/2004 is anders. MY2005 is ook het eerste jaar dat BioPower een optie was en de motoren een ongeverfd kleppendeksel kregen.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2519
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door mba » za 22 jan, 2022 10:19

KoninK schreef:
wo 19 jan, 2022 16:27
Wat gebeurd er eigenlijk als je een engelse stoel op de bijrijders plaats zet, volgen beide stoelen de presets, of zou je ze onafhankelijk van elkaar kunnen programeren?
Ik zie een nodeloos moeilijke bijna nutteloze upgrade aankomen nl.

(het liefst dan ook nog premium leer met ventilatie uiteraard...)
Dat kan. Diverse keren gedaan. Wel officieel aansluiten zoals de linker stoel. Opletten dat je van de slopers-stoel de stekkers en evt stuk kabelboom meeneemt. Dus niet knullig aansluiten met een draadje hier en daar vandaan trekken.
De stoelen met Memory hebben andere motoren en dus meer aansluitingen en ook niet onbelangrijk: de 9-5 begon met 2 railopositiesensors voor de airbag, dat werd er later 1 en weer later geen. Is niet gekoppeld aan de faceliftjaren.
Dan ook diezelfde configuratie als je eigen auto aanhouden anders brandend airbaglampje.
Wat ik altijd heb gedaan is alleen het frame van de rechtsgestuurde autostoelgebruiken en alles van de linksgestuurde bijrijderstoel overzetten. Iets meer werk, maar veel meer voldoening.
En idd een onnodige upgrade, maar wel erg leuk. Heb er toch regelmatig plezier van.

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2519
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door mba » za 22 jan, 2022 10:23

Steve-O schreef:
za 22 jan, 2022 9:37
:mrgreen:

Maar de troostprijs is wel voor jou, Orphy. Want de stoelen die 9323 vervolgens aandraagt, konden weleens een MY2005 betreffen. Dat is een overgangsjaar. Ik keek eens naar de schouders op die foto's en die zijn volgens mij wel gelijk aan de DE. Misschien kan 9323 dat bevestigen. MY2002/2004 is anders. MY2005 is ook het eerste jaar dat BioPower een optie was en de motoren een ongeverfd kleppendeksel kregen.
De stoelen waren nog compleet volleder t/ m modeljaar 2003. Daarna alleen de zitvlakken, de rest skai/kunstleder. Datzelfde je ook aan de deurpaneelinserts: t/m 2003 leder, daarna skai/ kunstleder.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door 9323 » za 22 jan, 2022 11:33

Ik vermoed dan dat mijn stoelen van my 2002 of 2003 zijn - ik zie weinig kunstleer. Weet het niet zeker, want heb ze ooit op marktplaats gekocht, afkomst onbekend.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2519
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door mba » za 22 jan, 2022 11:46

Productiedata zijn terug te vinden in de stoel aan de diverse labels maar dan moet je m openmaken. Lijkt me weinig relevant😉

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Premium leer met ventilatie?

Bericht door Steve-O » zo 23 jan, 2022 14:24

@mba: Ik refereerde met de troostprijs voor Orphy aan het model/design/vorm van de stoelen. Niet noodzakelijkerwijs aan het materiaal alleen. Het is mogelijk dat besparingen stapsgewijs zijn doorgevoerd, maar ik vermoed dat per MY2005 een ander model/vorm van de rugleuning van de stoelen, met meer steun voor de schouders bij een crash, gepaard gaande met materiaalbesparingen tot standaard is geworden.

Maar wat je al zegt. Labels kunnen dit nader toelichten. Of ex-productiemedewerkers ...
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Plaats reactie