Mysterie koelvloeistof
-
- Donateur
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do 31 mar, 2005 13:12
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Mysterie koelvloeistof
Hallo beste mensen,
Ik heb al geruime tijd koelvloeistofverlies (9-5)
Inmiddels vervangen: waterpomp, radiateur, temp.sensor, thermostaat, bypassklep kachel.
Uitgebreide check koppakking! Geen rook of olieverlies, geen drap peilstok, expansietankje schoon (vloeistof blijft mooi roze)
Alles is door gespoeld en onder druk gezet. Geen lekkage slangen.
Na dit alles bleef ik koelvloeistofverlies houden. 1 liter op de 500 km
Gisteren weer bijgevuld naar het vereiste niveau.
Na 7 km te hebben gereden zag ik na het parkeren een spoor van koelvloeistof.
In het tankje was de vloeistof tot ver onder de gegoten rand gedaald. Logisch na zoveel verlies.
Niet meer bijgevuld en de auto laten staan.
Nu komt het onlogische: Toen ik vanmorgen ging checken(afgekoeld) was de vloeistof weer gestegen tot het goede niveau!
Een mysterie want afgekoelde vloeistof hoort juist te krimpen. Omgekeerde wereld. Om gek van te worden….
Ik heb al geruime tijd koelvloeistofverlies (9-5)
Inmiddels vervangen: waterpomp, radiateur, temp.sensor, thermostaat, bypassklep kachel.
Uitgebreide check koppakking! Geen rook of olieverlies, geen drap peilstok, expansietankje schoon (vloeistof blijft mooi roze)
Alles is door gespoeld en onder druk gezet. Geen lekkage slangen.
Na dit alles bleef ik koelvloeistofverlies houden. 1 liter op de 500 km
Gisteren weer bijgevuld naar het vereiste niveau.
Na 7 km te hebben gereden zag ik na het parkeren een spoor van koelvloeistof.
In het tankje was de vloeistof tot ver onder de gegoten rand gedaald. Logisch na zoveel verlies.
Niet meer bijgevuld en de auto laten staan.
Nu komt het onlogische: Toen ik vanmorgen ging checken(afgekoeld) was de vloeistof weer gestegen tot het goede niveau!
Een mysterie want afgekoelde vloeistof hoort juist te krimpen. Omgekeerde wereld. Om gek van te worden….
9-5 2.3 Turbo Vector 220 pk (Dion 270 pk)
exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL
exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL
- J.vandermeulen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mysterie koelvloeistof
Als het lekt moet je kunnen zien aan het blok. Heb je toevallig motorverwarming Kan ook een vriesplug zijn
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Mysterie koelvloeistof
Heb je al die onderdelen vervangen zonder het koelsysteem vooraf onder druk te zetten om te zien
waar de lekkage zit?
Keep on smiling!
-
- Donateur
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do 31 mar, 2005 13:12
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Mysterie koelvloeistof
[]
Roeland… m’n garage heeft eerst de waterpomp vernieuwd, die was kaduuk. Na vloeistofverbruik heeft hij alles onder druk gezet. Geen lekkage gevonden. Daarna thermostaat vernieuwd maar het euvel bleef. Daarna temperatuursensor en bypassklep kachel. Nog nog steeds vloeistofverlies. Vervolgens weer doorspoelen en onder druk gezet voor de tweede keer. Daarna een nieuwe radiateur. Dank je.
Roeland… m’n garage heeft eerst de waterpomp vernieuwd, die was kaduuk. Na vloeistofverbruik heeft hij alles onder druk gezet. Geen lekkage gevonden. Daarna thermostaat vernieuwd maar het euvel bleef. Daarna temperatuursensor en bypassklep kachel. Nog nog steeds vloeistofverlies. Vervolgens weer doorspoelen en onder druk gezet voor de tweede keer. Daarna een nieuwe radiateur. Dank je.
Laatst gewijzigd door Sander op do 02 jun, 2022 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
9-5 2.3 Turbo Vector 220 pk (Dion 270 pk)
exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL
exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL
-
- Donateur
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do 31 mar, 2005 13:12
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Mysterie koelvloeistof
Busy…. Nee geen motorverwarming (dompelaartje) Volgende week gaat ie weer naar de garage. Nu de lekkage zich zo duidelijk laat zien neem ik aan dat ze het nu wel vinden. Na twee keer onder druk zetten was er eerst geen lekkage te vinden. Waar ik maf van wordt is dat vanmorgen de vloeistof weer normaal stond terwijl ik gisteren veel verloren heb. (zie eerste verhaal)
Bedankt.
9-5 2.3 Turbo Vector 220 pk (Dion 270 pk)
exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL
exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL
-
- Donateur
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do 31 mar, 2005 13:12
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Mysterie koelvloeistof
Ja inderdaad….na 36 jaar en 10 Saabs verder krijg ik toch met vreemde krachten te maken.
9-5 2.3 Turbo Vector 220 pk (Dion 270 pk)
exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL
exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL
- J.vandermeulen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Mysterie koelvloeistof
Geen ruzie met sleutelhandige buurman, collega, ex, etc met gevoel voor humor?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Mysterie koelvloeistof
zelfde probleem, hier met m'n 9-5
ook waterpomp en radiator onlangs vervangen; toch weer KVS-verlies
ook waterpomp en radiator onlangs vervangen; toch weer KVS-verlies
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
-
- Donateur
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do 31 mar, 2005 13:12
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Mysterie koelvloeistof
Nee…deze optie met handige, komische of haatdragende buren en collega’s heb ik al doorgenomen. Een verminderd waarnemingsvermogen gecombineerd met Alzheimer Light is bij mij waarschijnlijk ook niet aan de orde vanwege het feit dat mijn vrouw hetzelfde heeft geconstateerd. Het zou natuurlijk kunnen dat wij gelijktijdig achteruit hobbelen maar dit is niet aannemelijk.J.vandermeulen schreef: ↑do 26 mei, 2022 18:54Geen ruzie met sleutelhandige buurman, collega, ex, etc met gevoel voor humor?
9-5 2.3 Turbo Vector 220 pk (Dion 270 pk)
exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL
exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Mysterie koelvloeistof
Als onder de motorkap nergens een lekkage te zien is dan is dit misschien wel de grote boosdoener:
Keep on smiling!
- J.vandermeulen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Mysterie koelvloeistof
Saab Service Haarlo had dit probleem waarschijnlijk al opgelost....
Keep on smiling!
-
- Donateur
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do 31 mar, 2005 13:12
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Mysterie koelvloeistof
Kachelradiateur?
9-5 2.3 Turbo Vector 220 pk (Dion 270 pk)
exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL
exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL