Koppeling grijpt niet soepel aan

1997-2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flybert
Geregistreerd lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Koppeling grijpt niet soepel aan

Bericht door Flybert » wo 10 aug, 2022 17:59

De koppeling van onze Saab grijpt niet soepel meer aan. De auto rijdt dan "springerig" weg. Daar had hij al jaren last van als het koud/vochtig was. Vooral als ik het blok had afgespoten met een hogedruk spuit. Maar het verschijnsel treed steeds sterker op, ook bij een droge motor. Wanneer de motor goed warm is, is het vrijwel verdwenen. Hoewel de auto al veel gelopen heeft, ben ik nog niet aan de conclusie van een versleten koppeling toe, omdat de pedaalslag normaal is en er geen tendens tot slippen is. En ik kan ook nergens olielekkage ontdekken (slave cylinder, krukas keerring). Wie heeft hier ervaring mee? Kan het de reactiestang zijn, waarmee de versnellingsbak aan het subframe hangt? Vast dank voor jullie meedenken!
Laatst gewijzigd door Flybert op vr 19 aug, 2022 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

johnssons
Geregistreerd lid
Berichten: 342
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 20:56
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Koppeling grijpt niet soepel aan

Bericht door johnssons » do 11 aug, 2022 0:01

... het lijkt er op dat je plaat versleten en vettig is ... om een versleten plaat te testen kan je het volgende doen, even met je rechter voet de koppeling intrappen ... let op je rechter voet heeft een beter gevoel ... als het intrappen in het begin zwaar voelt alsof je over een hoog punt moet, is de plaat versleten. ... bij een versleten koppelingsplaat staan de vingers van het diafragma van de drukgroep meer naar buiten waardoor het zwaarder aanvoelt om de koppeling vrij te trappen ... je moet de vingers even over een kantelpunt drukken, dat voel je in het pedaal als een zwaar punt ..


John

Gebruikersavatar
Flybert
Geregistreerd lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Koppeling grijpt niet soepel aan

Bericht door Flybert » do 11 aug, 2022 11:29

Dag John,

Dank voor jouw reactie. Dat is een goed punt van je, die test van het zware punt in de pedaalbeweging. Maar dat heeft hij niet, de druk die nodig is om het pedaal in te trappen blijft constant en verandert niet.

Geeft vettigheid ook een dergelijk effect? Klinkt logisch, maar voor zover ik kan zien is het koppelingshuis kurk droog.

Het schijn overigens wel een Saab kwaaltje te zijn. Vroeg of laat moet de zaak uit elkaar denk ik :roll: . Maar ik ben wel benieuwd wie er nog meer ervaring mee heeft.

Vrgr. Flybert

Plaats reactie