Boost-lek en EVAP raadsel.. [Foto's][Opgelost!]

1997-2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petelele
Donateur
Donateur
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 mar, 2020 11:18
Regio: NL - Provincie Groningen

Boost-lek en EVAP raadsel.. [Foto's][Opgelost!]

Bericht door Petelele » di 16 aug, 2022 12:10

Hallo,

Ik moest gisteren 600km rijden en kwam simpelweg vermogen tekort, de mReq stond netjes op 1220 maar de mAir bleef rond de 980 a 1000 hangen.
Soms als je hem heel plotseling op zijn donder gaf schoot de mAir even naar de 1150 maar dat hield hij niet vast en binnen een seconde lag hij weer op de 980.
Na op mijn bestemming aangekomen te zijn heb ik een paar slangen losgetrokken en geïnspecteerd. gelijk had ik al beet, de terugslagklep van de EVAP leiding terugslagklepte niet meer, je kon er beide kanten doorheen blazen. heb bij een lokaal bedrijf een aluminium terugslagklep gekocht voor een absurde prijs maar dacht het daarmee opgelost te hebben.
(deze zaten onder een soort schuim maar dat verkruimelde ongeveer in mijn handen, dus dat heb ik er af gehaald.
de eerste foto is de terugslagklep die ik er in heb gehangen. tot mijn verbazing veranderde dat niks, maar ook echt niks aan de mAir. toen ben ik maar terug naar huis gereden op beperkt vermogen :(
Afbeelding
ik ging aan mijzelf twijfelen of ik de klep er niet verkeerd om in had gehangen en draaide hem om, ook dat had 0 effect!
na een aantal oude topics te hebben gelezen op het forum (met erg veel missende foto's, er was bijvoorbeeld iemand met het idee om bepaalde leidingen dicht te knijpen om te kijken waar het aan lag, dit had hij netjes toegelicht met een foto die inmiddels niet meer in de lucht is) heb ik alle slangen vanuit het gasklephuis en naar de 3-wegs splitsing nagekeken, die leken eigenlijk wel in orde maar een T-splitsing heb ik nooit gevonden, die lijken ook regelmatig te falen maar die kom ik gewoon niet tegen in mijn systeem. er verdwijnen wel 2 slangen richting het luchtfilter(?) achter de MAF sensor. daar kom ik niet echt bij en ook na voorzichtig aan de slang te hebben getrokken zie ik niet waar deze uitkomen. de 2e foto is waar deze 2 slangen uitkomen:
de blauwe lijn is de andere slang die daar in de duisternis verdwijnt, ik weet niet precies waar deze slang vandaan komt maar aangezien er 2 soortgelijke slangen die richting in gaan dacht ik dat het misschien relevant was.
Afbeelding
en daar zit ik nu eigenlijk.. ik ben dus maar 1 terugslagklepje tegen gekomen in mijn zoektocht en die heb ik vervangen, verdere dingen die ik eventueel (misschien onterecht) verdenk zijn:

de APC klep. (maar hoe controleer ik nou of die zijn werk gewoon doet of niet)

de Wastegate actuator, deze is vervangen door een Kinugawa regelbaar exemplaar door Saab ter Apel. misschien dat ik die steviger moet afstellen of al lek is? lijkt me toch ietswat onwaarschijnlijk aangezien ik dit verlies in vermogen niet eerder heb opgemerkt en ik rij er al bijna een jaar mee rond. maar wat wel gek is is dat de mAir eigenlijk prima meekomt met de mReq tot hij boven de 1000 komt, je merkt er dus ook echt niks van tijdens het rijden tot je het gas wat dieper intrapt.

een PCV valve? nogmaals heb ik geen idee hoe ik nakijk of deze nog naar behoren werken.

Ontluchtingsventiel ELCD? dit is een van de ventielen die in de lijn van het beruchte EVAP klepje zitten, ik weet eigenlijk niet zo goed wat dit ding doet en kan er niet veel over vinden op het forum, maar aangezien het vervangen van een overduidelijk stuk EVAP-klepje NIKS heeft uitgehaald lijkt het mij dat dit ''circuit'' nog steeds ergens lekt, anders zou het toch op zijn minst een beetje verschil moeten maken.

alvast heel erg bedankt

Ten slotte een bonus foto van NatSaab 2022 van mijn 9-5 Aero met zijn broers toen hij het nog wel gewoon lekker doortrok:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Petelele op vr 19 aug, 2022 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MJ2005 9-5 Aero

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Boost-lek en EVAP raadsel.. [Foto's]

Bericht door Gele aero » di 16 aug, 2022 14:47

Je hebt er 2. De ene zit op de plek waar je het klepje vervangen hebt, de andere is die tegen je motor aanzit (tussen motor en inlaatbuis bij gasklephuis).
Bij degene die je vervangen hebt, moet het slangetje naar onder je LMM lopen, daar zit hij vast.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Petelele
Donateur
Donateur
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 mar, 2020 11:18
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Boost-lek en EVAP raadsel.. [Foto's]

Bericht door Petelele » di 16 aug, 2022 15:01

Gele aero schreef:
di 16 aug, 2022 14:47
Je hebt er 2. De ene zit op de plek waar je het klepje vervangen hebt, de andere is die tegen je motor aanzit (tussen motor en inlaatbuis bij gasklephuis).
Bij degene die je vervangen hebt, moet het slangetje naar onder je LMM lopen, daar zit hij vast.
Is dat dit aansluitingkje? want de slang loopt verder gewoon tot mijn gasklephuis door zonder onderbrekingen (afgezien van wat sporen van reparatie vd vorige eigenaar (foto 2)

Afbeelding


Ik dacht dat dat gewoon een connector was, geen terugslagklep. die kan ik ook niet testen denk ik omdat als ik die loshaal ik de kans groot acht hij afbreekt, als dat wel een terugslagklep is snij ik hem er wel uit en bestel ik een nieuwe. heel erg bedankt voor je reactie in elk geval :D
Afbeelding

Update, zie dat dit inderdaad gewoon een connector is een deel uit zou moeten maken van ''55556492 2005-2005 Evacuation Pipe''. dan moet het haast wel de purge valve zijn lijkt me, dat onderdeel zou je dan in 1x moeten bestellen en kost ruim 300,- dat is wel erg veel.. op de site van RenD staat ook ''Vent valve ELCD 9-3 / 9-5 Used'' voor 35,- maar die is volgens de pagina alleen geschikt voor auto's tot 2001, ook al lijkt dat exact op het onderdeel wat ik onder de kap heb zitten :-S+

in mijn lompe ''onderzoek'' brak ik de slang af die in de purge valve steekt, best zuur maar ik heb dus maar de Vent valve ELCD 9-3 / 9-5 Used gekocht van RenD, ook al zegt zowel RenD zijn site als Saab zelf dat die niet geschikt is voor mijn auto, mijn theorie is dat dit wel degelijk hetzelfde onderdeel is en dat dit in latere versies is samen gegaan met de bijhorende slang en een nieuw onderdeelnummer kreeg. het spannendste is nu nog of dit mijn probleem oplost, de purge valve lijkt namelijk potditcht te zitten. al rammelt er wel wat in het onderdeeltje..
misschien kan ik morgen beide kanten afdoppen (dus de 2 slangen die op de purge valve uitkomen, als ik het goed heb zou dat (als de purge valve het probleem is) in ieder geval mijn boost-lek moeten oplossen? of klopt daar geen bal van?
MJ2005 9-5 Aero

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Boost-lek en EVAP raadsel.. [Foto's]

Bericht door Gele aero » di 16 aug, 2022 20:50

Die purge valve zit dus onder je Luchtmassameter. Aan je LMM zit een speciale slangklem waar die valve op zit geschoven.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Petelele
Donateur
Donateur
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 mar, 2020 11:18
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Boost-lek en EVAP raadsel.. [Foto's]

Bericht door Petelele » di 16 aug, 2022 20:57

ja klopt, die ga ik overmorgen vervangen in de hoop dat dat het oplost.
al heb ik daar niet al te veel hoop voor omdat zover ik weet een falende purge valve bijna altijd een CEL veroorzaakt, maar we gaan het zien.
MJ2005 9-5 Aero

Gebruikersavatar
Petelele
Donateur
Donateur
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 mar, 2020 11:18
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Boost-lek en EVAP raadsel.. [Foto's][Opgelost!]

Bericht door Petelele » vr 19 aug, 2022 16:55

EVAP purge valve vervangen vandaag met een gebruikt exemplaar, nogal een rollercoaster..

1. de auto start en stationair is de mReq ineens 300, zo hoog heb ik het nog nooit gezien, hij voelt ook niet helemaal lekker. beetje veel trillingen. RPM is wel gewoon wat het normaal is (700-1000?)

2. de testrit. ik trap de auto een aantal keer op zn staart en de mreq is weer netjes 1220 maar de mair komt niet boven de 1050 uit, wel iets meer dan voorheen maar nogsteeds niet hoe het moet.

3. de terugweg, ik trap de auto nog eens op zijn staart en nu pakt hij ineens wel netjes op, de mAir blijft rond de 1170 hangen van de 1220 in de 5, dus nog steeds niet helemaal hoe het hoort maar wel zoals het altijd is geweest, ik elk geval qua gevoel. in de 3 komt hij wel netjes aan de 1220 mAir, af en toe zelfs een stukje meer.

dus mijn probleem is nu in principe opgelost, een slechte evap purge valve kan dus wel degelijk voor een boost leak zorgen, de missende +/- 50 in de mAir ben ik nog wel benieuwd naar maar dat is geloof ik altijd al zo geweest, misschien is dat toch de wastegate die iets meer pre-load moet hebben? daar ga ik nu niet aan knutselen in elk geval.
MJ2005 9-5 Aero

Plaats reactie