Na een week door het thuisland te hebben gereden besloot de Saab in NL de airco niet meer te laten werken. Misschien als protest, wie zal het zeggen.
Inspectie en wat blijkt: het buitendeel (dus aan de rechterzijde van de poelie van de compressor) ligt er los bij.
Ogenschijnlijk is er een bout uitgevallen.
Mijn vraag: wat zijn de specs van deze bout ? Er zit M8 draad in het boutgat.
Zeskant of inbus? Lengte ?
Bout aircopomp
- Jan-Hein
- Donateur (4x)
- Berichten: 129
- Lid geworden op: vr 05 feb, 2016 13:12
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Bout aircopomp
9-5 Aero Estate B235R
- Jan-Hein
- Donateur (4x)
- Berichten: 129
- Lid geworden op: vr 05 feb, 2016 13:12
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Bout aircopomp
Het gaat dus om de bout waarmee de koppeling aan de compressor zit. In de compressor zelf gaat M6....
9-5 Aero Estate B235R
-
- Donateur
- Berichten: 113
- Lid geworden op: zo 07 apr, 2019 11:31
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Bout aircopomp
Ik heb nog wel een losse compressor in de werkplaats staan, zal morgen eens kijken voor je.
Saab 9-5 1999 3.0 V6 B308E - reparatie in progress...
-
- Donateur
- Berichten: 113
- Lid geworden op: zo 07 apr, 2019 11:31
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Bout aircopomp
Ik heb de compressor bekeken. Het is een zeskant bout met flens, sterkte 10.9.
Verder nog schema opgezocht van de compressor....
... en onderdelenlijst...
Het is dus een M6x16 bout. Ook onderdeel van de 'koppeling installatieset' van Denso (onderdeelnr KT10PACLM), oa op Ebay te koop.
Hier kun je wel verder mee schat ik zo in
Verder nog schema opgezocht van de compressor....
... en onderdelenlijst...
Het is dus een M6x16 bout. Ook onderdeel van de 'koppeling installatieset' van Denso (onderdeelnr KT10PACLM), oa op Ebay te koop.
Hier kun je wel verder mee schat ik zo in
Saab 9-5 1999 3.0 V6 B308E - reparatie in progress...
- Jan-Hein
- Donateur (4x)
- Berichten: 129
- Lid geworden op: vr 05 feb, 2016 13:12
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Bout aircopomp
Dank voor je uitgebreide antwoord ! Inmiddels zit de boel weer op zijn plek.
Twee dingen die het melden waard zijn:
- het centrale gat van de magneetkoppeling meet (zoals gemeld) M8. Dit maakt het mogelijk om een eventueel vastzittende koppeling van de compressoras af te duwen.
- vraag blijft waardoor de boel los is geraakt.. mogelijk het inschakelen van de aircopomp bij hoge toerentallen, waardoor het draaimoment de bout los kan krijgen. Trilling kan dan de rest doen. Iemand die een ander vermoeden heeft, mag het zeggen
Twee dingen die het melden waard zijn:
- het centrale gat van de magneetkoppeling meet (zoals gemeld) M8. Dit maakt het mogelijk om een eventueel vastzittende koppeling van de compressoras af te duwen.
- vraag blijft waardoor de boel los is geraakt.. mogelijk het inschakelen van de aircopomp bij hoge toerentallen, waardoor het draaimoment de bout los kan krijgen. Trilling kan dan de rest doen. Iemand die een ander vermoeden heeft, mag het zeggen
9-5 Aero Estate B235R
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Bout aircopomp
gewoon niet goed vastgezet.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 342
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 20:56
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Bout aircopomp
... inderdaad niet goed vastgezet. ... altijd loctite op de bout en met momentsleutel vastzetten ...
John
John