Radio bluetooth opties

1997-2010
delano.888
Geregistreerd lid

Radio bluetooth opties

Bericht door delano.888 » wo 05 okt, 2022 13:36

Mijn vader heeft een 9-5 Aero uit 2009 gekocht, met de radio met groot scherm er in (navi), zonder aux poortje. We zijn aan het uitzoeken wat voor opties er zijn qua bluetooth media streaming. Hij heeft ook een Harman Kardon versterker er in zitten.

Hij heeft het gevraagd bij Schut car systems, die zeggen NEE, als je harman kardon hebt, worden de speakers aangestuurd via de versterker, en daar kan je met geen enkele kabel of andere unit in inbreken.... blijft alleen mp3 op cd over

Dit lijkt mij heel sterk.
Er is toch ook een model radio die in deze auto kan met een aux poortje? Als we die radio aanschaffen, en dan een bluetooth - > aux apparaatje er aan hangen zijn we er toch?

Dat is dit model radio toch? Dit moet toch gewoon kunnen?

https://i.imgur.com/lu99Qk0.png

En anders een Saabaux? Dus deze moet toch ook gewoon kunnen?

https://saabaux.com/cdconnect-bluetooth ... ation.html

Bedankt!

Carel_F
Geregistreerd lid

Re: Radio bluetooth opties

Bericht door Carel_F » wo 05 okt, 2022 15:33

misschien niet het beste voor de geluidskwaliteit, maar wel eenvoudig aan te sluiten en het kost niet veel: een bluetooth FM zender:
https://www.bol.com/nl/nl/p/bluetooth-f ... pzEALw_wcB

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 05 okt, 2022 15:56

Via FM zou ik niet aan beginnen. Ik heb er nog geen ene gehoord die ook maar enigszins acceptabele kwaliteit produceerd, tijdens ritten.

Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van de SAAB-aux units. Gebruik ze zelf ook in mijn SAABs. Als deze compatibel zijn met jouw specifieke radiounit, zeker het overwegen waard.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » wo 05 okt, 2022 16:53

Saab dealer zegt ook dat die andere radio met aux plug er ECHT niet in kan icm de versterker. Heel vreemd. Dus elke 9-5 met versterker heeft een navigatie?

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » wo 05 okt, 2022 19:05

Je reinste flauwekul!!!!!!
2009, als het gaat om een 'Dame Edna' 'oud model' 9-5 (weet even niet wanneer ze met de 9-5ng zijn begonnen) kan er elke willekeurige radio met Harman Kardon in. Geen enkel probleem.
Je moet even weten welke verloop-kabels je moet gebruiken, maar dat is het dan.

Neem even contact op met reiernumans. Die kan je zeker verder helpen.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » wo 05 okt, 2022 19:43

Blacky Turbo S schreef:
wo 05 okt, 2022 19:05
Je reinste flauwekul!!!!!!
2009, als het gaat om een 'Dame Edna' 'oud model' 9-5 (weet even niet wanneer ze met de 9-5ng zijn begonnen) kan er elke willekeurige radio met Harman Kardon in. Geen enkel probleem.
Je moet even weten welke verloop-kabels je moet gebruiken, maar dat is het dan.

Neem even contact op met reiernumans. Die kan je zeker verder helpen.
Dat dacht ik al. Maar die originele radio uit de OP met aux plug kan dus ook gewoon?

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » do 06 okt, 2022 7:28

Eh sorry wat ik bedoelde is elke willekeurige Aftermarket radio kun je aan de Harman Kardon installatie knopen.
De orginele Saab radio's weet ik niet.

Maar nogmaals, ik zou eens contact opnemen met reiernumans. Die is min of meer radioguru.

paul318
Geregistreerd lid

Bericht door paul318 » do 06 okt, 2022 21:24

Blacky Turbo S schreef:
do 06 okt, 2022 7:28
Eh sorry wat ik bedoelde is elke willekeurige Aftermarket radio kun je aan de Harman Kardon installatie knopen.
De orginele Saab radio's weet ik niet.

Maar nogmaals, ik zou eens contact opnemen met reiernumans. Die is min of meer radioguru.
Wat betreft de aftermarket radio.....dat kan inderdaad maar het is soms wel ff stoeien.
Ik ben met mijn kenwood met dab+ stiekem wel lang bezig geweest om het e.e.a werkend te krijgen.
Maar het werkt perfect nu.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » do 06 okt, 2022 22:11

Het liefste zouden we gewoon een Saab radio zonder navi, met aux poortje er in plaatsen. Met een aux poortje kan je weer vrij goedkoop uitbreiden naar bluetooth. Ben erg benieuwd of iemand weet of dat kan (icm harman kardon versterker).

Heb sowieso ook reiernumans bericht, ben benieuwd of hij het weet.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » zo 09 okt, 2022 20:54

Na overleg met reiernumans (bedankt voor de info) cdconnect besteld, dit lijkt de beste optie te zijn icm stock radio met nav die er in zit.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 09 okt, 2022 22:29

Zou goed zijn als Reier of TS de bewuste SAABdealer ook even update. En natuurlijk zou de Navi eruit kunnen en een gewone DE-radio/cd-speler met ingebouwde aux er weer in kunnen. Dat zou die SAABdealer toch zelf al kunnen verzinnen? Andersom kan namelijk ook ...

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » zo 09 okt, 2022 22:36

Steve-O schreef:
zo 09 okt, 2022 22:29
Zou goed zijn als Reier of TS de bewuste SAABdealer ook even update. En natuurlijk zou de Navi eruit kunnen en een gewone DE-radio/cd-speler met ingebouwde aux er weer in kunnen. Dat zou die SAABdealer toch zelf al kunnen verzinnen? Andersom kan namelijk ook ...
Nou, nee, de Saab dealer had zeker wel een punt, aldus reiernumans:
Dat probleem is ontstaan in de manier waarop Saab om is gegaan met de ori navi systemen in de 9-5. In 2003/2004 was er het Kenwood systeem, wat in 2005 (oud type dash dus nog) opgevolgd werd door de Denso. Dat Denso systeem hebben ze simpelweg een ander sierrandje gegeven voor de Dame Edna jaren, waardoor de aansturing nog 'ouderwets' is zoals bij eerdere 9-5's. De non-navi DE radio werkt op een GMLan netwerk, dat is een radio uit Amerikaanse GM producten qua styling aangepast voor Saab. :)
Ja, af fabriek is het of met navi of zonder navi gebouwd, maar van het een naar het ander ombouwen is veel meer werk dan het waard is (het is ongetwijfeld fysiek mogelijk).

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Radio bluetooth opties icm Navi-systeem 9-5

Bericht door Steve-O » ma 10 okt, 2022 9:02

Je schreef dat de dealer zei dat het niet kan, niet dat het veel werk was of te duur zou worden. Alle respekt overigens voor hun standpunt qua kostenplaatje. Maar voor wie het wel zou willen, is het niet goed de boodschap te verspreiden dat het onmogelijk is.

Voor diegenen die het écht willen, zaag ik dus nog even door op het onderwerp. Met een gebruikte unit, een Tech2 (+ bijbehorende software van DE-versies en de juiste kennis is het goed te doen. Ik schrijf alle stappen voor Kenwood (MY1998-2004) en Denso (MY2005-2010) zodat iedereen die hier iets over zoekt alle info in één keer vindt.

De stappen zullen er zo uit zien:

1 - Je hebt een Tech2 nodig, die een dealer ongetwijfeld heeft. En personeel dat bekend is met de bediening ervan.
2 - Je zegt met de Tech2 het huwelijk tussen Denso/Kenwood en de betreffende DE op.
3 - Daarna verwijder je de Denso / Kenwood.
4 - Dan verwissel je de unit voor een reeds netjes gescheiden unit zonder navi.

5 - Heb je een Kenwood, ga naar stap 6. Heb je een Denso, dan schrijf je opniew, met behulp van VIN en veiligheidscodes nieuwe software in de ECU en de DICE (mogelijk ook de TWICE, maar ik vermoed van niet, maar als wel dan is het niet veel extra werk)
6 - Je trouwt de unit met de SAAB en volgt de instructies op het scherm van Tech2, voordat je hem afkoppelt.

De volgende keer dat je de sleutel omdraait en de radio aanzet, zou alles naar behoren moeten werken.

Voor wie nog geen Stage 1 tune heeft en nog op de standaard 150/185 pk rondrijdt is de ombouw een uitgelezen optie om met huistuners Evo of Dion de klus uit te voeren! Dit geeft meer rijplezier, meer trekkracht, een lager verbruik (bij gelijkblijvend rijgedrag) en komt de veiligheid bij inhaalmanouvres ten goede.

Je DENSO/Kenwood zet je compleet met alle modules weer te koop op het forum, zodat iemand die zo'n ding op zijn wensenlijstje heeft staan ook zijn droomsaab kan completeren in de andere richting. De locatie van alle modules vind je in de EPC-online: https://webautocats.com/epc/saab/sbe/03a-91012/0648/ (Kenwood) of https://webautocats.com/epc/saab/sbe/03a-91012/0649/ (Denso)

De kabelboom hoeft niet gewisseld. Deze is gelijk gebleven. Zie https://webautocats.com/epc/part/gm/5542030/ (5 deurs) en https://webautocats.com/epc/part/gm/12755261/ (4-deurs)

Jurgen
Geregistreerd lid

Bericht door Jurgen » ma 10 okt, 2022 18:37

Euhm, een DE "radio" of "navigatie" hebben compleet andere stekkers ...
Bovendien heeft een auto met Nav. altijd een Harman en Kardon systeem
Dus zo simpel als Steve-O schetst, ligt het volgens mij niet.

paul318
Geregistreerd lid

Bericht door paul318 » wo 12 okt, 2022 12:23

Jurgen schreef:
ma 10 okt, 2022 18:37

Bovendien heeft een auto met Nav. altijd een Harman en Kardon systeem
Hier moet ik toch even op reageren....mijn 9-5 mét nav had toch echt een pioneer versterker...
Heeft meer te maken met AS2 of AS3 dan met de navigatie.
Die upgrade heb ik gedaan...as2 is nu as3.

Plaats reactie