Een ongeluk zit in een klein hoekje. Vanmiddag, op weg naar huis uit het werk, afslaande van een rotonde, besloot mijn voorganger (een werkbusje van de gemeente, zo'n Transporter met een uitstekend stalen achteropbouw) ineens in de ankers te gaan voor een fietser die de rotonde aan het verlaten was en dit keurig met z'n uitgestoken hand deed. Ik kijk nog een keer om of er geen 2e fietser aan komt en een tel later zit ik met zo'n 15 km/u achterop het stilstaande busje, volledig in de veronderstelling dat hij gewoon doorrijdt voor een voor hem volledig vrije weg. Ik heb niks, m'n voorganger heeft niks en zelfs zijn de bus is ongeschonden. Snövit daarentegen heeft het er iets minder goed vanaf gebracht:
De voorbumper is aan gort, evenals de motorkap, de Griffin sierstrip rechts voor op de motorkap en de rechter koplamp. Altijd fijn, zo'n trekhaak
Eenmaal de schade afgehandeld te hebben zijn we onze eigen weg weer vervolgd. Ik was al bijna thuis en de klap was met zo'n lage snelheid dat er niks qua motorkoeling of airco kapot is gegaan, dus het laatste stukje de parkeerplaats op voor het huis heeft ze ook nog gered. Daarna meteen de schade op gaan nemen, waar helaas (en zoals ik al vermoedde) het volgende uit kwam:
De crashbuffer heeft z'n werk gedaan. Helaas kan 'ie dat maar 1x doen en in deze stand is het monteren van de voorbumper onmogelijk, gezien deze naar beneden wordt geforceerd door de kromme bufferbalk. Deze zit met puntlassen vast op de rest van het chassis (dat gelukkig nog puntgaaf en recht is), dus snel herstel zit er helaas niet in. De auto kan hopelijk deze week nog bij een maat in z'n opslag staan, waar ik dan maar (onbedoeld) project nummer 2 kan starten, na het afronden van de
900 Classic. Het was mijn intentie al een tijdje om de auto aan het einde van dit jaar in de schorsing te gooien om het onderstel aan te pakken (achterbrug en subframe ontroesten/vervangen), laswerk uit te voeren achter in de wielkasten en de gehele auto goed opnieuw te laten spuiten, maar dat moeten we dan maar naar voren trekken. Het eerste wat nu moet gebeuren is het vervangen van de bufferbalk. Recht proberen te trekken zou een optie zijn geweest ware het niet dat de roestduivel er ook al een beetje op los is geweest, dus ik ga dat risico gewoon niet nemen. Ik heb al gezien dat Elferink er eentje heeft liggen, welke ik kan voorbereiden op montage en dan de kromme balk van deze Saab demonteren, de puntlassen uitboren, de boel goed uitmeten en dan de goeie bufferbalk weer vast zetten. EN dan de rest natuurlijk nog
Voor nu moet ze er maar even zo bij staan, terwijl ik al het goede spul van de voorbumper ga halen om uiteindelijk over te zetten op de nieuwe bumperhoes:
En ondertussen kreeg ik bezoek:
Ik moet natuurlijk wel kunnen blijven rijden, dus ik zal een oproep in het Gezocht-gedeelte van het forum zetten voor wat dan mijn 5e Saab zal worden, om de periode te overbruggen tot deze witte slee weer helemaal klaar is om de weg op te gaan. Ze hoeft gelukkig niet zo krankzinning ver uit elkaar als eerder genoemde 900 Classic dus IK HOOP het geheel volgend voorjaar toch wel een beetje klaar te hebben. Maar ja, dat zei ik ook zo'n 20 keer over de Classic en dat project heeft uiteindelijk ook bijna 5 jaar geduurd