Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate: een nieuwe neus

1997-2010
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate

Bericht door vel0city » za 04 jul, 2026 16:29

Na wat knutselwerk zit sinds vandaag deel 1 van de oliedruk en olietemperatuursensor op z'n plek. Het kastje waar al die sensoren op aangesloten zitten zit met een goede hoeveelheid dubbelzijdig tape geplakt op de beugel waar bij een handbak het koppelingspedaal zit en het schermpje heeft z'n plek gevonden in het dashboard op de laatste lege plek in de rij met knoppen links van het stuur:

Afbeelding

Afbeelding

Gezien ik ook een eSID heb was het makkelijk om de extra kabels aan te sluiten in de kabelboom van de eSID, zodat ik niet nog meer originele kabels van de auto in tweeën hoefde te knippen :wink:

Nou moet alleen de sandwichplaat met de sensoren nog geplaatst worden en moet ik nog een kabelboom trekken door het schutbord heen richting eerder genoemde sensoren, maar da's voor een volgende keer, als ik de auto kan optillen aan de voorzijde en ik weet hoe ik de kabels ongeveer wil laten lopen. Het begin is er in ieder geval, het schermpje zal alleen nog even 0 graden en 0 bar aangeven tot alles aangesloten is :mrgreen:

Roeland92
Geregistreerd lid

Bericht door Roeland92 » za 04 jul, 2026 20:15

Mooie, subtiele upgrade!
Saab 9-3 FSP cabrio 1999 - 170 Black
Saab 9-3 ‘Aero’ 5d 2000 - 170 Black
BMW 530i Touring 2002 - Slate Green

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » zo 05 jul, 2026 8:24

Heel gaaf. Maakt me jaloers op de grote knoppen in die versies :)

En de mogelijkheid voor oliefilter sandwich platen natuurlijk

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate: een tijdje uit de running

Bericht door vel0city » di 07 jul, 2026 21:26

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Vanmiddag, op weg naar huis uit het werk, afslaande van een rotonde, besloot mijn voorganger (een werkbusje van de gemeente, zo'n Transporter met een uitstekend stalen achteropbouw) ineens in de ankers te gaan voor een fietser die de rotonde aan het verlaten was en dit keurig met z'n uitgestoken hand deed. Ik kijk nog een keer om of er geen 2e fietser aan komt en een tel later zit ik met zo'n 15 km/u achterop het stilstaande busje, volledig in de veronderstelling dat hij gewoon doorrijdt voor een voor hem volledig vrije weg. Ik heb niks, m'n voorganger heeft niks en zelfs zijn de bus is ongeschonden. Snövit daarentegen heeft het er iets minder goed vanaf gebracht:

Afbeelding

Afbeelding

De voorbumper is aan gort, evenals de motorkap, de Griffin sierstrip rechts voor op de motorkap en de rechter koplamp. Altijd fijn, zo'n trekhaak :roll:

Eenmaal de schade afgehandeld te hebben zijn we onze eigen weg weer vervolgd. Ik was al bijna thuis en de klap was met zo'n lage snelheid dat er niks qua motorkoeling of airco kapot is gegaan, dus het laatste stukje de parkeerplaats op voor het huis heeft ze ook nog gered. Daarna meteen de schade op gaan nemen, waar helaas (en zoals ik al vermoedde) het volgende uit kwam:

Afbeelding

Afbeelding

De crashbuffer heeft z'n werk gedaan. Helaas kan 'ie dat maar 1x doen en in deze stand is het monteren van de voorbumper onmogelijk, gezien deze naar beneden wordt geforceerd door de kromme bufferbalk. Deze zit met puntlassen vast op de rest van het chassis (dat gelukkig nog puntgaaf en recht is), dus snel herstel zit er helaas niet in. De auto kan hopelijk deze week nog bij een maat in z'n opslag staan, waar ik dan maar (onbedoeld) project nummer 2 kan starten, na het afronden van de 900 Classic. Het was mijn intentie al een tijdje om de auto aan het einde van dit jaar in de schorsing te gooien om het onderstel aan te pakken (achterbrug en subframe ontroesten/vervangen), laswerk uit te voeren achter in de wielkasten en de gehele auto goed opnieuw te laten spuiten, maar dat moeten we dan maar naar voren trekken. Het eerste wat nu moet gebeuren is het vervangen van de bufferbalk. Recht proberen te trekken zou een optie zijn geweest ware het niet dat de roestduivel er ook al een beetje op los is geweest, dus ik ga dat risico gewoon niet nemen. Ik heb al gezien dat Elferink er eentje heeft liggen, welke ik kan voorbereiden op montage en dan de kromme balk van deze Saab demonteren, de puntlassen uitboren, de boel goed uitmeten en dan de goeie bufferbalk weer vast zetten. EN dan de rest natuurlijk nog :wink:

Voor nu moet ze er maar even zo bij staan, terwijl ik al het goede spul van de voorbumper ga halen om uiteindelijk over te zetten op de nieuwe bumperhoes:

Afbeelding

En ondertussen kreeg ik bezoek:

Afbeelding

:mrgreen:

Ik moet natuurlijk wel kunnen blijven rijden, dus ik zal een oproep in het Gezocht-gedeelte van het forum zetten voor wat dan mijn 5e Saab zal worden, om de periode te overbruggen tot deze witte slee weer helemaal klaar is om de weg op te gaan. Ze hoeft gelukkig niet zo krankzinning ver uit elkaar als eerder genoemde 900 Classic dus IK HOOP het geheel volgend voorjaar toch wel een beetje klaar te hebben. Maar ja, dat zei ik ook zo'n 20 keer over de Classic en dat project heeft uiteindelijk ook bijna 5 jaar geduurd :-P+
Laatst gewijzigd door vel0city op wo 08 jul, 2026 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Orphy » di 07 jul, 2026 21:49

Gadver wat vervelend!
Gelukkig alleen materiële schade een een licht gekrenkt ego:-)
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
2004 9-5 Aero estate hazelnut Hirsch stage 2
2002 Honda x11
En een stage loper

Oh ja, en een vito als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Marius0404 » wo 08 jul, 2026 8:15

vervelend, succes met het herstel van je Sneu-vit
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
9-3TiD/cabrio'06

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71, 95’74 na 28 jaar to the next generation

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Saapie » wo 08 jul, 2026 8:41

Oei. Sterkte met het herstel. Het zal vast goed komen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » wo 08 jul, 2026 9:57

Ai, vervelend, gelukkig geen onoverkomelijke schades.. succes
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Spatje » wo 08 jul, 2026 12:39

Zo balen dit, ik weet helaas precies hoe je je voelt.. Veel succes met de herstelwerkzaamheden.
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 08 jul, 2026 13:08

Thanks! Ik ben meteen maar aan het werk gegaan: de bumperhoes zit weer op de auto, alleen nu zonder de foamkern die normaal de bumperhoes in vorm houdt. Die foamkern zit normaal netjes in de bufferbalk, maar doordat die naar beneden wijst is de bumper niet meer op z'n plek te zetten. Gelukkig is het loshalen van dat foam geen hogere wiskunde en zat de bumper al na 10 minuten sleutelen weer op z'n plek:

Afbeelding

Afbeelding

Zo zijn er tenminste geen uitstekende delen en kan de auto op eigen kracht rijden naar de komende opslagplek, waar ook (een groot deel van) het herstel gaat plaatsvinden.

Niet op de foto, maar wat ik ook nog heb gedaan is vast de kabelboom van de mistlichten/temperatuursensor en de ruitensproeierslangen uit de bumper halen, zodat die later weer in de nieuwe bumperhoes kunnen worden gezet.

Om zelf te mogen rijden is een goed leesbaar kenteken natuurlijk niet onbelangrijk, dus na een tripje naar de PartsPoint met een andere auto zit die er ook meteen maar op:

Afbeelding

Het was nog even spannend of er een duplicaatcode op moest komen, gezien de trekhaak van het busje zich natuurlijk precies in het "kenteken" van het kenteken moest boren (en zonder dat nummer konden ze de plaat niet in het systeem krijgen als zijnde niet meer in omloop), maar gelukkig waren alle 10 de cijfers nog leesbaar en ben ik er mee weg gekomen met slechts 1 nieuwe plaat :oops:

Daarna heb ik de foamkern weer gerepareerd. Door de trekhaak was er een flink stuk foam uit gehapt, welke gelukkig nog langs de weg lag, dus dat zit met een 2K Bisonlijm weer op z'n plek:

Afbeelding

Afbeelding

De auto kan als het goed is morgenavond al bij een maat van me in z'n opslag naar binnen, zodat ik meteen een start kan maken met het voorbereiden op het komende las- en slijpfestijn van de bufferbalk. Wordt dus hopelijk snel vervolgd :wink:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Style&Co » wo 08 jul, 2026 14:24

kun je deze bumper na reparatie spijlen onder het kenteken en overspuiten niet hergebruiken?
live your dreams

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 10 jul, 2026 22:34

Er zijn door de botsing aardig wat clipjes afgebroken die er en der dingen op z'n plaats houden, dus hergebruiken van de bumper zit er denk ik niet in.

Vandaag heb ik de voorzijde kaal getrokken, ter voorbereiding van het komende slijpfestijn:

Afbeelding

Afbeelding

De toeters en airbagsensoren inclusief de bijbehorende kabelbomen zijn weggehaald en weggestopt. Ook de luchtaanzuigbuis (die de klap ook niet heeft overleeft) is met grote moeite weggehaald, gezien ze helemaal klem was gedrukt tussen de kromme crashbalk en de aircocondensor:

Afbeelding

Door de kromme crashbalk is het plastic van de buis enorm vervormd en op de naad finaal is doorgescheurd. De condensor zelf is ook flink krom:

Afbeelding

Gelukkig zit er flink wat ruimte tussen de condensor en de intercooler, waardoor verdere schade voorkomen is. Zowaar is de condensor ook nog lekdicht, het systeem had nog steeds 6 bar druk met uitgeschakelde pomp.

Afbeelding

Het plan is dinsdag of woensdag de slijptol in de bumper te zetten en ook bij Elferink de vervangende crashbalk te halen om die vast voor te bereiden. We gaan door! :mrgreen:

Parallel
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Parallel » za 11 jul, 2026 10:20

Jee wat balen dit. En tof dat je het weer helemaal aanpakt. Succes.

Zijn de auto's ernaast ook van jou?
Saab 9-5 2.3t sedan Vector 2005, 238.000km, blacktop stage TD04 -270pk-420Nm
Saab 900 NG cabriolet 2.0 turbo 288.000km Rammelbakkenreis-edition
Trabant cabrio 1981 - For sale -

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door Tubbe » za 11 jul, 2026 10:49

Ontzettend jammer van dit soort gedoe, maar mooi om te zien hoe strijdlustig je het oppakt. Je auto is deze aandacht meer dan waard.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu:
Simon: 9-5 Estate Aero '03, 270pk Prins VSI, Graphite Green
Toen:
Ulrika: 9-5 Estate Vector 2.0t BP '06, 220pk Prins VSI, Chili Red
SZN: 9-5 Estate SE 2.0t '99, 200pk Vialle LPi, Midnight Blue

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door SebastiaanBosma » zo 12 jul, 2026 0:06

Zo ontzettend jammer dat ie zulke averij oploopt; heb de auto live al paar keer staan bewonderen bij mij om de hoek, als ie weer eens een paar daagjes komt logeren. Echt een super mooie auto die zeker niet zo mag eindigen... Succes gewenst met de reparatie en groetjes van een grijze Saab 9-5 estate vlak bij een hotel in Hengelo
Saab 9-5 2.3t Vector Estate 2002 (LPG)