Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate: kleine stapjes

1997-2010
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate: een nieuwe neus

Bericht door vel0city » wo 15 jul, 2026 17:44

@Parallel nee, al het Engelse spul is van een maat van me waar ik voor het herstel van de voorzijde gebruik mag maken van z'n garage/stalling.

En dat komt goed uit. Gisteren heb ik bij Elferink een gebruikte (maar vooral rechte) chassisbalk gehaald, zodat er vandaag gespeeld kon worden met een slijptol :wink: Er is namelijk flink wat gesloopt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De gehele chassisbalk is nu weg. Het was een klusje van heb ik jou daar, ondanks dat de WIS een procedure heeft voor het verwijderen van de balk. De WIS gaat er echter van uit dat er niks meer in het motorruim zit (geen condensor of intercooler of stuurbekrachtigingsleidingen en bijbehorende slangen die eigenlijk net in de weg zitten), maar dat is even geen optie. Gelukkig kom je een heel eind met een slijptol en moet je jezelf ruimte geven door wat meer weg te halen dan voorgeschreven staat. Daarna alle oude puntlassen glad gestreken en het kale staal meteen maar even in een roestwerende primer gezet, zodat er niet nog meer kroepoek bij komt :mrgreen: Stap nummer de volgende is het pas maken van de nieuwe chassisbalk en die dan op de originele puntlassen weer vast maken aan de auto. Dan alles goed conserveren en dan maar hopen dat de bumper in een keer goed past :wow:
Laatst gewijzigd door vel0city op wo 15 jul, 2026 21:24, 2 keer totaal gewijzigd.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate: een tijdje uit de running

Bericht door busy » wo 15 jul, 2026 19:45

dat is serieus werk geweest. Erg netjes gedaan Bevestigingen zijn niet naar beneden gebogen?
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Snow Silver

SAAB HobbyClub Amersfoort

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate: een nieuwe neus

Bericht door vel0city » wo 15 jul, 2026 21:19

Gelukkig niet. De botsing was gelukkig op een dusdanige lage snelheid dat de klap volledig opgevangen is door de bufferbalk zelf, niet door de rest van de kreukelzone. Dat had ik al snel in de gaten dat ik de auto van z'n bumper had ontdaan voor het huis. Anders was herstel waarschijnlijk niet eens meer een optie geweest (kosten-baten enzo want alles voor eigen portemonnee :oops: ). Nu kan ik het geheel zelf doen en heb ik alleen kosten voor het materiaal, gezien ik mezelf niet hoef te betalen voor de manuren die ik er in moet steken :wink:

Hier nog een close-up van de montagepunten voordat er verf op ging maar na het weghalen van de laatste stukjes metaal:

Afbeelding

Afbeelding

De twee montagebeugels aan de zijkant (met de twee gaten erin) zitten aan de chassisbalk met schroeven. Ik kan deze punten gebruiken om het geheel qua afstand en positie uit te lijnen en soort van vast te zetten voordat het lasapparaat er aan te pas hoeft te komen.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate: een nieuwe neus

Bericht door Style&Co » do 16 jul, 2026 11:54

keurig, dat komt weer helemaal goed conform fabrieksspecs. Er zijn hier op het forum Saabs die een veel ingrijpendere nosejob hebben gehad
live your dreams

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 26 jul, 2026 17:19

En dit neusje is weer compleet! Vrijdag was het passen en meten:

Afbeelding
Al het overige materiaal wat Elferink had laten zitten eraf en de puntlassen uitgeboord.

Afbeelding
Scheelt dat het een origineel Saab ding is, dus alles past in een keer :wink:

En dan het ding wit spuiten. Eerst grondverf erop, daarna meteen 2K in kleur:
Afbeelding
Al het overige spul wat je ziet liggen staan alleen in de grondverf en is voor de komende achterasrevisie :mrgreen:

En dan gaan we naar vandaag. De chassisbalk zit naast z'n puntlassen ook nog eens met 2 schroeven per kant in een beugel. Waarom, geen idee, maar het maakt het afhangen van de balk wel een stuk eenvoudiger:

Afbeelding

Daarna de lampen en bumperhoes passen, wat het natuurlijk in een keer deed. Dan de verf weer van de te lassen stukken halen met een Dremel en door:

Afbeelding

Afbeelding

Het lassen zelf was snel klaar, het zijn tenslotte slechts 10 puntlasjes per kant, naast een normale (kleine) las aan de onderzijde. Dan meteen maar de boel een beetje glad strijken met de eerder genoemde Dremel en conserveren:

Afbeelding

Tijdens de lunch droogt de verf mooi op en kunnen daarna de sensoren van de airbag, de toeters met bijbehorende beugels, de kabelbomen en de luchtinlaatpijp weer gemonteerd worden:

Afbeelding

En zo staat ze er nu bij:
Afbeelding

De bumper gaat er morgen nog een keer van af om de twee voorste steunen te vervangen (bij 1 waren er al meerder clipjes afgebroken en zit 'ie vast met tywraps), alsmede de steun in het rechter zijscherm. Dan wordt de auto omgedraaid in de loods en kunnen we, als m'n subframe terug is van de poedercoater en al het montagemateriaal in 't zwart staat, door met de achterzijde:

Afbeelding

Aardig op weg dus :wink:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Style&Co » zo 26 jul, 2026 18:06

Dat gaat lekker rap. Ik zie dat je jouw verf etc haalt bij dezelfde leverancier waar ik al een tijd naar tevredenheid mijn spullen bestel
live your dreams

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » zo 26 jul, 2026 18:30

Goed werk! Je pakt het voortvarend op. Ik had uit je eerste post het idee dat je er langer over zou doen :-)

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate: prepareren voor een achterasrevisie

Bericht door vel0city » di 28 jul, 2026 18:51

Ik dacht ook er langer over te doen, maar soms mag het ook mee zitten :wink:

Nu het neusje weer in elkaar zit is het tijd voor project 2: de revisie van de achteras. Alles wordt vervangen voor nieuw of nieuw gecoat spul, op de schokdempers/veren en de onderste draagarmen na (die zijn al nieuw en van een instelbare variant van J&D voor het afstellen van het camber). Omdat ik het subframe en de stabilisator stang nog niet terug heb van de poedercoater ben ik al vast begonnen met het opknappen van het spul wat ik laatst onder de sloper op de Venyard vandaan heb geplukt, samen met een setje nieuwe stofplaten van R&D.

Eerst moet het e.e.a. gestraald worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bouten en de armpjes van het handremmechanisme gaan deze dagen in een verzinkbad voor een beschermend laagje. De rest is in de grondverf gezet (wat al eerder te zien was in dit topic, een paar posts terug) en sinds vandaag ook weer zwart gemaakt en in de 2K blanke matte lak gezet:

Afbeelding

Afbeelding

De ruitenwisserarmen zijn voor de andere 9-5, maar gezien die dezelfde behandeling moesten hebben heb ik ze gelijk meegespoten. Al met al zijn er 2 bussen primer, kleur en 2K lak op alles gegaan. Alleen de montageplaten van de wiellagers (waar ook de stofkap en handremmechaniek op zit) moeten nog gespoten worden, maar m'n verf was op :mrgreen: Dat is besteld en op weg, kan mooi in m'n volgende weekend :wink:

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate: kleine stapjes

Bericht door vel0city » vr 07 aug, 2026 23:08

Er is niet heel veel gebeurd in de afgelopen week, mede door het moeten wachten op het achterste subframe (hoop ik ergens volgende week weer op te kunnen halen). In de tussentijd heb ik wel vast de eerste montagematerialen die ik gestraald heb in een zinkbadje gedompeld. Maximaal 8 dingen tegelijk, dus even tactisch doen en de juiste dingen eerst, zodat ik alvast een begin kan maken met het in elkaar zetten van een deel van de achterophanging:

Afbeelding

Er is nog veel meer aan bouten en moeren te doen, maar het begin is er vast :wink:

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » za 08 aug, 2026 8:15

Je pakt het goed aan!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Saapie » za 08 aug, 2026 9:07

Respect!!!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » za 08 aug, 2026 10:31

wat mooi dat je dit zo aanpakt!
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Snow Silver

SAAB HobbyClub Amersfoort

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Steve-O » zo 09 aug, 2026 11:34

Je weet dat je de crashsensoren moet overzetten of die op de donor zitten met de Tech2 moet inleren? Anders kun je waarschijnlijk alleen in limp-home-mode rijden.
East of the Sun, West of the Moon

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 09 aug, 2026 12:54

De airbag sensoren zijn de originele van de oude chassisbalk. Ik heb de auto een stukje gereden (box uit, omdraaien, foto met de Mk1, box in) zonder lampjes of gekkigheden, maar ik zal er eens een Tech aan hangen voor ik hem naar m'n eigen box rij. Dank voor de tip!

Intussen ook weer van niets iets gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gros van het in elkaar zetten van de nieuwe achterophanging is gedaan. Nieuwe SKF lagers, handremschoenen, verenset, nieuwe langsarmen, de hele mikmak. De bovenste draagarmen zitten nog los, dat komt wel als het nieuwe subframe onder de auto zit.

Ook weer een setje bouten in bad gedaan:

Afbeelding

Alles om hopelijk in een dag de hele achterophanging zo te kunnen wisselen :mrgreen: