En dan nu, de grote stap! Alles los, (bijna) alles met nieuw spul vast. Alleen de onderste (verstelbare) draagarmen zijn over gezet, juist omdat ze aftermarket en verstelbaar zijn. Scheelt met het uitlijnen achter weer lopen te kloten met shims om het camber goed te krijgen. Afbeeldingen in aantocht!

Roestig? Ja best wel. Maar ik heb m'n best gedaan en ben er nergens doorheen geprikt met m'n schroevendraaier. Het blijft dus hopelijk allemaal bij oppervlakkige roest

Tenminste voor de dorpels dan. De wielkasten bovenop zijn een ander verhaal maar dat moet nog eens een andere keer los
Tot dus ver kwam alles eigenlijk heerlijk simpel los. Het e.e.a. was al eens los geweest voor de onderste draagarmen en bussen vervangen in de langsarmen, dus dat kwam wel los. Tot het subframe zelf los moest. 3 bouten kwamen netjes los. De 4e daarentegen...

De persmoer wilde niet meer en draaide dol in z'n behuizing. Saab heeft daar een procedure voor, want het gat waar je deze moer nu door ziet zit er doorgaans niet...

Voor de achterste twee montagepunten van het achterste subframe moet je daar waar het putje in het plaatwerk zit dus met een 35mm gatenzaag boren en dan maar zien hoe je de meuk los krijgt

En los wilde het uiteindelijk alsnog niet op de conventionele manier, dus wie niet horen wilt moet maar voelen:

Daarom was ik zo slim om van de sloper (waar wel alles los van kwam) al het montagemateriaal ook mee te nemen
Afijn, en weer door. Ik had nog een M12x1.5 borgmoer met ring liggen voor de bout van het subframe, dus daar zit hij nou weer mee vast:
En verder!

Wel fijn als alles nieuw nieuw is. Afstellen van de handrem bijvoorbeeld was een fluitje van een cent, en reken er maar op dat hij werkt
En weer op haar eigen pootjes. Weliswaar nog enorm hoog in de veren en van de uitlijning zal geen barst kloppen, maar dat krijg je als je alles los heb gehaald. Het zal nog wel wat inveren maar uiteindelijk mag alles toch weer los voor het grote ontroestfestijn daar achter, maar dat ga ik zelf niet doen. Alles komt nu tenminste wel gewoon los, er is flink wat kopervet op het montagemateriaal gegaan
Volgende stap: voorste subframe. Ik heb een oproep geplaatst in het Gezocht-subforum voor een 2ehands subframe en toebehoren, zodat ik ook voor de wisseltruc kan uithalen door eerst een gebruikt subframe op te knappen en dan in een keer de boel door te wisselen, in plaats van de auto enkele weken op te moeten bokken. Maar da's voor later
oh p.s: het oude subframe is al gereserveerd voor iemand, net als het nog los te halen voorste subframe