Automaat spoelen/flushen Saab 9-5Aero
-
Bulldog
- Geregistreerd lid
Automaat spoelen/flushen Saab 9-5Aero
Hallo Saabliefhebbers,
Ik ben op zoek naar een goed advies waar ik van onze Saab 9-5 Aero de automatische versnellingsbakolie kan laten vervangen?
Hoor graag jullie ervaringen/ advies
Dank voor jullie advies
Ik ben op zoek naar een goed advies waar ik van onze Saab 9-5 Aero de automatische versnellingsbakolie kan laten vervangen?
Hoor graag jullie ervaringen/ advies
Dank voor jullie advies
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Automaat spoelen/flushen Saab 9-5Aero
De automaat laten flushen is vaak geen goed idee. Spoelen wel!
Een beetje garage heeft wel een spoelmachine. Is verder niet heel spannend.
-
albertk
- Donateur (3x)

Wat is het verschil tussen flushen en spoelen?Luthart schreef: ↑ma 29 apr, 2024 22:20De automaat laten flushen is vaak geen goed idee. Spoelen wel!
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Met flushen bedoel ik het gebruik van een reinigingsmiddel… spoelen is vaak met ATF olie. Dan spoel je net zo lang tot de olie weer mooi helder is. flushen is een heftigere manier. Is niet altijd bevorderlijk heb ik mij wel eens laten vertellen…albertk schreef: ↑ma 29 apr, 2024 22:29Wat is het verschil tussen flushen en spoelen?
-
ReinO
- Donateur (2x)

wanneer een bak al niet goed meer is kan een flush voortijdig het einde aankondigen: alle vuil wordt met
een reinigingsvloeistof verwijderd (ook van het filter dat er in zit) en daarna weer afgevuld met de correcte
oliw. De bak schakelt daarna weer heerlijk als nieuw maar voor sommigen betekent dat sneller naar het einde:
was dat toch al niet gebeurd dan?
Als je bak nu helemaal goed is zou ik het je zeker aanraden.
een reinigingsvloeistof verwijderd (ook van het filter dat er in zit) en daarna weer afgevuld met de correcte
oliw. De bak schakelt daarna weer heerlijk als nieuw maar voor sommigen betekent dat sneller naar het einde:
-
Bulldog
- Geregistreerd lid
Dank alvast voor jullie reactie, zal dus spoelen worden maar heeft er iemand een goede ervaring bij een garagebedrijf?
-
Ibanez
- Geregistreerd lid
Ik heb goede ervaringen met Autrans in Tilburg. Ik zie de regio Gelderland staan in jouw profiel. Autrans heeft ook een vestiging in Lunteren.
-
Bulldog
- Geregistreerd lid
Dank, kreeg deze tip ook om bij Autrans te kijken,ga dus binnenkort een afspraak maken en zal mijn ervaringen weer delen
-
Luthart
- Geregistreerd lid
De bedoeling is ook dat je de automaat af en toe laat spoelen als er geen problemen zijn. Dan hou je het ook lekker fris. Regelmatig zware aanhangers trekken? Dan helemaal regelmatig spoelen. Het frictie-materiaal wat loskomt vervuilt de boel. En de olie verouderd ook snel (olie wordt nogal warm dan)…ReinO schreef: ↑di 30 apr, 2024 6:48wanneer een bak al niet goed meer is kan een flush voortijdig het einde aankondigen: alle vuil wordt met
Pas gaan spoelen bij problemen is inderdaad van tijdelijke aard! Spoelen is gewoon regulier onderhoud. Een versleten automaat blijft versleten. Spoelen heeft ook geen invloed op de valve body. De (kunststof)kogeltjes die erin zitten slijten ook, eveneens de solenoids…
Maar goed je kunt geluk hebben dat de problemen wegblijven na het spoelen. Je moet af en toe ook geluk hebben met een auto.
Zn traditionele automaat met koppelomvormer kan doorgaans wel oud worden! Dat is wel eens anders bij zn dualclutch geval. Gelukkig zitten die niet in Saabs. Ik dacht dat Saab net als Volvo de automaten van het Japanse Aisin toepast.
-
Marcscheepe
- Geregistreerd lid
Ah, leerzaam dit.
Mijn 9-5 2005 schakelt sinds kort naar z'n 3 met een schok als koud. Als warm gaat het allemaal weer soepel.
Heeft spoelen dan zin om hier vanaf te komen??
(onlangs wel de aftap-bijvul-aftap-bijvul-aftap-bijvul methode gedaan, geen effect)
Dank.
Mijn 9-5 2005 schakelt sinds kort naar z'n 3 met een schok als koud. Als warm gaat het allemaal weer soepel.
(onlangs wel de aftap-bijvul-aftap-bijvul-aftap-bijvul methode gedaan, geen effect)
Dank.
-
evo
- Donateur (2x)

Ik weet uit mijn hoofd niet precies welke jaargangen het betrof. Maar er is een software update voor de bak. Betrof volgens mij hard schakelen naar 3. Maar zou het moeten opzoeken.
Wellicht dat iemand het zo weet?
Wellicht dat iemand het zo weet?
-
ReinO
- Donateur (2x)

geen antwoord op je vraag maar bij dat raar schakelen zou ik eerst een solenoid uitsluiten door uit te lezen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Olie wat in de koppelomvormer zit ververs je niet op die manier…Marcscheepe schreef: ↑wo 01 mei, 2024 23:49Ah, leerzaam dit.
Dank.
-
Barboer
- Donateur (6x)

Weet iemand een goed adres in de omgeving van Zwolle?
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Je eigen garage? Als je regelmatig ververst hoef je niet aan spoelen/flushen te denken. Gewoon verversen, filter vervangen en door.