Contactslot probleem

1997-2010
Plaats reactie
Bearsum
Geregistreerd lid

Contactslot probleem

Bericht door Bearsum » wo 07 aug, 2024 20:07

Beste medeleden,

Het zal wellicht al eerder langs zijn gekomen, maar ik heb last van een (bekend) contactslot probleem: de sleutel draait prima, auto start goed etc, maar de centrale deurvergrendeling functioneert 8 van de 10 keer niet, waarbij de radio (o.a) gewoon aanblijft als de sleutel helemaal naar links is gedraaid en de sleutel eruitgehaald.
Er blijft dus spanning op staan.

Nu zag ik dat het een bekend probleem is en dat er iets aan de onderzijde van het slot niet terug veert(?)
Zelf ben ik niet zo technisch helaas, dus zou ik willen vragen of er iemand is die mij kan helpen?

Ik woon in Leiden, maar kan in principe door Nederland heen wel op bezoek komen. Het betreft een Saab 9-5 Estate uit 2007.

Alvast hartelijk dank!

Fred

waldpyk95
Donateur
Donateur

Re: Contactslot probleem

Bericht door waldpyk95 » do 08 aug, 2024 0:43

Dag Fred,

Ik heb dit probleem ook zelf ervaren. Ik durfde het eerst niet aan maar na het zien van een video van youtuber BWTECH is het gewoon gelukt.

Het aantal stappen valt reuze mee en de video geeft deze goed weer.

Ik heb bij de Gamma grafietpoeder gekocht en hiermee het slot gesmeerd. Dit is meer een soort poeder dan een vet. Mocht de ingreep te spannend zijn zou je hier ook een kleine hoeveelheid van bij de sleutel in het slot kunnen doen en dan wat 'masseren'. Ik weet niet zeker of dit werkt maar dat zou mijn aanpak zijn als uitbouwen geen voorkeur heeft.

Een tip om voor die tijd te zorgen dat het slot terugveert is om een klein klopje bovenop je sleutel te geven voordat je hem verwijdert. Je kunt ook aan de bovenkant van het sleutelgat wel zien of hij helemaal omhoog is gekomen (dan gaat de radio ook uit, anders blijft hij aan). Dan zou het metaal even hoog moeten zitten als de grijze buitenring. Mocht de tik niet werken kan je hier ook een paar keer met je duim op duwen, heeft mij vaak genoeg geholpen.

Succes in ieder geval, ik hou je topic in de gaten.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 08 aug, 2024 12:29

Begin met wat perslucht in het slot te spuiten. Dan een smalle stofzuigermond erop, dan weer perslucht. Eventueel nog een keer stofzuigen, maar sluit af met perslucht. Er zijn ook stofzuigers van Nilfisk die kunnen blazen en zuigen door de slang op een andere opening de stoppen en op een knop te drukken. Retehandig voor dit soort klusjes.

Doe dan wat grafietpoeder in het slot, en blaas het eventueel nog een keer naar binnen.

Het metalen plaatje waar de sleutel in komt moet omhoogveren.

Bearsum
Geregistreerd lid

Bericht door Bearsum » do 08 aug, 2024 13:19

Hartelijk dank voor de reacties, word ik blij van.

Ik zal een en ander proberen, al heb ik geen perslucht (of is de voornoemde stofzuiger te huur/goedkoop?)

Grafiet poeder zal ik halen.

Fijne dag 😉

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 08 aug, 2024 13:46

volg steve o want meteen er van alles inspuiten kan je hele slot blokkeren en dan ben je de sjaak.
Het zijn goed bedoelde tips en in 60% van de gevallen werkt het maar haal eens zo n slot
open en zie hoe klein en kwetsbaar die veertjes zijn: het vuil opstapelen samen met grafiet of
smeermiddel en weg is je slot.
Het hele slot er uit halen nu het nog kan is verreweg het veiligst en het handigst.

Bearsum
Geregistreerd lid

Bericht door Bearsum » do 08 aug, 2024 14:10

Toppie dank

Bearsum
Geregistreerd lid

Bericht door Bearsum » do 08 aug, 2024 15:36

Ik bedenk me opeens dat ik een oude compressor heb staan voor airbrush. Deze kan een bar of 6-8 max aan met expansievat.
Voldoet dat?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 09 aug, 2024 10:44

Voldoet prima. 4 bar was wellicht al toereikend.

Bearsum
Geregistreerd lid

Bericht door Bearsum » vr 09 aug, 2024 14:45

Top, thnx ga ik snel proberen

Bearsum
Geregistreerd lid

Bericht door Bearsum » di 27 aug, 2024 16:05

Bedankt voor de tips.

Met compressor uitgeblazen en grafiet poeder erin, werkt weer parrrima.

Thnx!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 27 aug, 2024 19:14

toch zou ik bij de 1e hapering de hele cylinder er uit halen nu het nog kan -had ik getipt- en hem
heel grondig schoonmaken. De schuifjes zijn gecodeerd: dus alles ff opschrijven op een plattegrond?

Plaats reactie