Raadsel, trillend geluid bij hard optrekken.
-
StanvanBeek
- Geregistreerd lid
Raadsel, trillend geluid bij hard optrekken.
Hoi Saab rijders,
Vraagje. Ik heb zojuist even de wheel hub van de donor omgewisseld, omdat ik het wiellager ervan verdacht stuk te zijn.
Wiellager was inderdaad heen, nu geen gekke bijgeluiden meer.
Wat ik nu wel hoor, is bij hard optrekken (lekker het gas intrappen) een soort ratelend/tikkend geluid.
Dit is alleen bij optrekken. Bij gewoon volgas geven in z’n vrij is er niets te horen.
De wagen moet na het verwisselen van ‘t subframe wel nog uitgelijnd worden, maar het lijkt me sterk dat het hiermee te maken heeft.
Misschien heeft iemand de gouden tip?
Groet Stan
Vraagje. Ik heb zojuist even de wheel hub van de donor omgewisseld, omdat ik het wiellager ervan verdacht stuk te zijn.
Wiellager was inderdaad heen, nu geen gekke bijgeluiden meer.
Wat ik nu wel hoor, is bij hard optrekken (lekker het gas intrappen) een soort ratelend/tikkend geluid.
Dit is alleen bij optrekken. Bij gewoon volgas geven in z’n vrij is er niets te horen.
De wagen moet na het verwisselen van ‘t subframe wel nog uitgelijnd worden, maar het lijkt me sterk dat het hiermee te maken heeft.
Misschien heeft iemand de gouden tip?
Groet Stan
-
Scoloo
- Donateur

Re: Raadsel, trillend geluid bij hard optrekken.
Dit gaat om voor vermoed ik? Aandrijfas weer goed vastzitten in de splines?
-
StanvanBeek
- Geregistreerd lid
Yess het gaat om voor! Zover ik weet zit de aandrijfas weer goed, ik ga het straks nog eens goed controleren.
-
StanvanBeek
- Geregistreerd lid
Aandrijfassen waren goed geinstalleerd.
Ik heb de boel nu weer los liggen. Het gekke is, dat de linkeras gewoon vrij draait.
De rechteras draait een stukje maar dan heb ik meteen weerstand. De linker as draait ook niet mee, zoals dat normaal wel is.
Zou ik het in mijn automaat moeten zoeken? Ik ben ten einde raad…
Ik heb de boel nu weer los liggen. Het gekke is, dat de linkeras gewoon vrij draait.
De rechteras draait een stukje maar dan heb ik meteen weerstand. De linker as draait ook niet mee, zoals dat normaal wel is.
Zou ik het in mijn automaat moeten zoeken? Ik ben ten einde raad…
-
Scoloo
- Donateur

Dit begrijp ik niet helemaal, wat je bedoelt met dat de assen wel en niet meedraaien.
Je schrijft in een eerdere post dat het subframe ook is gewisseld maar was dat gelijk met het wiellager?
Is de donor exact hetzelfde? Of is er een kans dat er verschil zit in diameters van onderdelen?
Je schrijft in een eerdere post dat het subframe ook is gewisseld maar was dat gelijk met het wiellager?
Is de donor exact hetzelfde? Of is er een kans dat er verschil zit in diameters van onderdelen?
-
9323
- Donateur (2x)

Iets mis met het differentieel?
-
StanvanBeek
- Geregistreerd lid
Na een nachtje slapen, vermoed ik inderdaad dat het in het differentieel van de automaat zit.
Dank in ieder geval voor de reacties, het heeft mij weer wat meer op weg geholpen.
Beide wiellagers zijn inmiddels vervangen door nieuwe exemplaren:

Hier zou dus geen balansverschil meer door moeten ontstaan.
Als ik de voorkant van de auto opkrik, dan kan ik, als de bak in z’n vrij staat:
Het linker wiel mooi soepel draaien, het rechter wiel draait hierbij niet mee (wat normaal wel het geval zou moeten zijn?)
Het rechter wiel kan ik ongeveer 120 graden draaien, daarna voel ik een soort elastische weerstand. De as draait mooi mee. Op ‘t eind van de weerstand zie ik het blok bewegen, dus de draaiing wordt echt gestopt in de bak, lijkt het.
Dank in ieder geval voor de reacties, het heeft mij weer wat meer op weg geholpen.
Beide wiellagers zijn inmiddels vervangen door nieuwe exemplaren:

Hier zou dus geen balansverschil meer door moeten ontstaan.
Als ik de voorkant van de auto opkrik, dan kan ik, als de bak in z’n vrij staat:
Het linker wiel mooi soepel draaien, het rechter wiel draait hierbij niet mee (wat normaal wel het geval zou moeten zijn?)
Het rechter wiel kan ik ongeveer 120 graden draaien, daarna voel ik een soort elastische weerstand. De as draait mooi mee. Op ‘t eind van de weerstand zie ik het blok bewegen, dus de draaiing wordt echt gestopt in de bak, lijkt het.
-
Scoloo
- Donateur

Dan zou het inderdaad in het differentieel kunnen zitten, hoe is de radiale speling op je binnenste asstompen? Als het in je differentieel zou zitten dan zou ik wel slijpsel verwachten in je bakolie.
-
StanvanBeek
- Geregistreerd lid
Er zit vrijwel geen speling op de asstompen.
Het differentieel vervangen, dat zal wel een flink klusje zijn denk ik?
Het differentieel vervangen, dat zal wel een flink klusje zijn denk ik?
-
vel0city
- Donateur (2x)

Yep, de bak moet daarvoor uit de auto (als je de WIS volgt) en dan gedemonteerd worden.
Met de wielen van de grond en de bak in z'n vrij zou het linker wiel tegengesteld moeten draaien van het rechter wiel wanneer je dat beweegt, en vice verca.
Met de wielen van de grond en de bak in z'n vrij zou het linker wiel tegengesteld moeten draaien van het rechter wiel wanneer je dat beweegt, en vice verca.
-
StanvanBeek
- Geregistreerd lid
Dat dacht ik inderdaad al, en dat gebeurt niet. De assen draaien niet tegengesteld, sterker nog, ze draaien helemaal niet mee met de andere kant.
Ben bang dat dit een gevalletje bak eronderuit wordt. Ik ga eens even kijken of ik dit zelf ga doen of laat doen.
Laten doen zal wel een flinke duit kosten ben ik bang :/
Het scheelt dat ik nog een automaat heb liggen van m’n 2004 sloper. De vraag is natuurlijk of dit differentieel te gebruiken is.
Ben bang dat dit een gevalletje bak eronderuit wordt. Ik ga eens even kijken of ik dit zelf ga doen of laat doen.
Laten doen zal wel een flinke duit kosten ben ik bang :/
Het scheelt dat ik nog een automaat heb liggen van m’n 2004 sloper. De vraag is natuurlijk of dit differentieel te gebruiken is.
-
StanvanBeek
- Geregistreerd lid
Vraagje. Is een 2004 bak gewoon in een MY 2002 te installeren? In dat geval kan ik de bak van de donor omzetten.