Stekker voor aanhanger

1997-2010
Plaats reactie
hen
Geregistreerd lid

Stekker voor aanhanger

Bericht door hen » di 05 nov, 2024 9:32

Goedemorgen,

Ik wilde de 13 polige stekker van mijn 9-5 vervangen omdat ik wel eens had dat 1 kant de lamp het soms wel en soms niet deed. Stomme zet. Ik heb de draden uit de stekker gehaald, allemaal tegelijk, om er toen achter te komen dat de kleuren van de draden totaal niet overeenkomen met kleurenschema's die op internet staan.

Wie o wie heeft voor mij dit kleurenschema zodat ik de stekker weer in elkaar kan zetten?

Alvast bedankt!

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Stekker voor aanhanger

Bericht door busy » di 05 nov, 2024 11:42

Even bij Brink trekhaken kijken navragen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 05 nov, 2024 11:49

Als het een Brink is tenminste. Je weet bij een bestaande trekhaak eigenlijk nooit welke kleuren waar bij horen, weinig standaard op dit gebied. En niet zelden is er later nog aan gebeund. Ik zou het daarom gewoon uitmeten. Eerst de massa aansluiting zoeken. Dan kijken of er een draad spanning voert met contact af. Is die er niet, dan contact aan en licht uit en nogmaals meten. Heb je er zo een te pakken met 12V, dan is dat de continue plus (zit vaak op ee 13-polige, voor de koelkast van je caravan). Dan dimlicht aan, weer meten welke draden er nu spanning voeren. Remlicht, mistlicht en knipperlichten idem. Kwartiertje werk, blaadje papier en een pen en je weet alles.

Volgende keer even een fotootje maken :wink:

hen
Geregistreerd lid

Bericht door hen » di 05 nov, 2024 13:15

Dank voor jullie reacties. Meten is weten inderdaad. Ik dacht dat er wel een schema zou zijn, het is origineel. Maar door te meten kom ik er wel uit.
Fijne dag!

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 05 nov, 2024 14:15

Hieronder het schema zoals deze op mijn 9-5 zat:
Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 05 nov, 2024 16:11

Been there. In mijn geval was het de aanhanger. Ik was over de stekker gereden. Grrrr. Gelukkig een handige MBO-er autotechniek een eindje verderop. Een krat Grolsch deed wonderen. En de aanhanger is weer perfect.

hen
Geregistreerd lid

Bericht door hen » wo 13 nov, 2024 18:59

Goedenavond,

Vanmiddag even met de stekker in de weer geweest. Het is nog niet gelukt! Vandaar toch even wat hulp gevraagd.

Beginsituatie:
De stekker van de auto is los van de draden. Om te testen of de verlichting werkt gebruik ik een correct werkende lichtbalk en een 12 volt testlampje die ik op de massa van de auto zet. En dit testlampje werkt ook.

Ik heb zo veel als mogelijk doorgemeten met het testlampje op de massa van de auto en verbonden met de stekker. Daar een duidelijk schema van op papier gezet. Ik moet zeggen dat ik toen al niet de knipperlichten kon vinden. Die heb ik gegokt door andere opties uit te sluiten.

De huidige situatie
Wat nu wel werkt is de verlichting van de lichtbalk, de mistlamp en de rem.

Wat ik niet werkend krijg zijn de knipperlichten van de aanhanger. De autoknipperlichten gaan dan heel snel knipperen, wat normaal betekent dat de verlichting van de aanhanger niet werkt. Dat klopt.

Van de 13 draden zijn er reserve en extra massa. Deze heb ik nu nog los. Het gaat mij nu om die 7 draden.

Mijn vraag:
Met het testlampje kan ik meten of er stroom door een draad loopt. Zo zou ik toch ook bij de knipperlichten een knipperend testlampje moeten zien. Dit zie ik dus niet gebeuren. Er moet gewoon stroom op die draden komen. Tenzij de zekering kapot is. Alleen heeft de aanhangergerverlichting geen aparte zekering voor de knipperlichten.

Daarna heb ik alle draden getest en met contact aan gekeken of de draden die over zijn mogelijk de knipperlichten zijn en dat ik een fout heb gemaakt. Maar geen enkel ander draad loste dit op. Als ik een verlichtingsdraad op het knipperlicht zet krijg ik uiteraard een oranje licht aan 1 zijde.

Dus ja, het lijkt erop dat deze draden geen stroom krijgen. Waar zou ik het nu kunnen zoeken?

Vrolijke groet,

Henri

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » wo 13 nov, 2024 19:19

Het is een beetje een gok.. maar probeer eens de andere massa-draden ook aan te sluiten en dan te kijken of je iets vind qua knipperlicht.

hen
Geregistreerd lid

Bericht door hen » wo 13 nov, 2024 19:24

Dank. Dat heb ik gedaan en dat loste het niet op helaas.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 13 nov, 2024 19:33

Probeer eens een gewone 21 watt autolamp ipv dat test lampje.

hen
Geregistreerd lid

Bericht door hen » wo 13 nov, 2024 19:44

Bedoel je een autolamp als testlamp?

Ik de verlichtingsbalk zit de gewone autoverlichting uiteraard.

Dus, hoe bedoel je dat dan?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 13 nov, 2024 20:22

Ah, ik lees nu pas dat je alle draden al op de balk hebt geprobeerd. Als daar normale lampen in zitten heeft mijn tip geen zin meer nee.

Waarschijnlijk gaat er iets mis in de aanhanger module in de auto. De knipperlichten staan niet direct parallel, alles loopt via die module. Mogelijk hebben de los liggende draden een keertje sluiting gemaakt en ligt er nu ergens een zekering uit, of heeft de module een tikje gehad. Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe eea bij de 9-5 geïmplementeerd is.

hen
Geregistreerd lid

Bericht door hen » vr 15 nov, 2024 13:39

even een update.

Ik heb het opgelost. Achter de bekleding was een relais gemonteerd met een zekering ertussen. Deze was kapot.

Dus, nieuwe zekering erin een gaan.

Bedankt voor jullie reacties.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 15 nov, 2024 14:03

Lekker gevoel om het weekend mee te beginnen!

Plaats reactie