Terug kerende fout motor P2279

1997-2010
Plaats reactie
FlorisF
Geregistreerd lid

Terug kerende fout motor P2279

Bericht door FlorisF » za 12 jul, 2025 13:49

Hi! Ik vroeg mij af of iemand meer informatie heeft over de motor foutmelding p2279. Ik heb een 2007 95 estate (TID). Deze melding komt soms spontaan omhoog, ik heb zo’n OBD2 uitlees apparaatje waar ik de melding weg kan halen. Ik verlies bij de fout namelijk kracht bij het optrekken boven de 3000 toeren door een (als ik het goed heb begrepen) veilige modus die de Saab zou doen om de motor te beschermen.

Ik heb de airmass sensor al vervangen met een andere (deze zou schoongemaakt moeten zijn door de vorige eigenaar). Verder heb ik de slangen gechecked op lekken, maar ook daar kon ik niks vinden.

Iemand die meer wijsheid hierover heeft?

LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: Terug kerende fout motor P2279

Bericht door LarsJanse » za 12 jul, 2025 14:52

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 12 jul, 2025 15:24

heey
als je die foutcode op Google ingeeft krijg je 10 oplossingen
gescheurde inlaat buis de meest relevante, en dicht geslibde sensor op de inlaat

mvg werner

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 13 jul, 2025 15:54

De beschrijving van de foutcode is 'Mass Air Flow, Lower Than Expected'. Dat zegt mij dat er een luchtlek ergens is of bijv je EGR klep open blijft hangen op momenten dat 'ie dicht moet zijn.

Waaschijnlijk ook wat rokerig uit de uitlaat als je gas geeft? Ik zou beginnen met een rooktest/afpersen van het inlaattraject, de slang die op de smoorklep zit gaat het vaakste lek, maar de andere intercoolerslangen heb ik ook weleens lek gezien, en de intercooler zelf ook.

FlorisF
Geregistreerd lid

Bericht door FlorisF » ma 21 jul, 2025 13:16

reiernumans schreef:De beschrijving van de foutcode is 'Mass Air Flow, Lower Than Expected'. Dat zegt mij dat er een luchtlek ergens is of bijv je EGR klep open blijft hangen op momenten dat 'ie dicht moet zijn.

Waaschijnlijk ook wat rokerig uit de uitlaat als je gas geeft? Ik zou beginnen met een rooktest/afpersen van het inlaattraject, de slang die op de smoorklep zit gaat het vaakste lek, maar de andere intercoolerslangen heb ik ook weleens lek gezien, en de intercooler zelf ook.
Ah ja! De EGR is dus al afgesloten met een plaatje. Dus de uitlaatgassen worden al niet meer gecirculeerd. Waar we wel achterkwamen bij het schoonmaken van de EGR, is dat er enorm veel vettig roet smurrie in de intake zat, dit hebben we zoveel mogelijk schoongemaakt, maar het ging erg diep.

Ik ga even de troubleshooting tips die je aangeeft even proberen!

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 21 jul, 2025 13:42

Is de EGR ook softwarematig uitgeschreven?

FlorisF
Geregistreerd lid

Bericht door FlorisF » ma 21 jul, 2025 23:12

reiernumans schreef:Is de EGR ook softwarematig uitgeschreven?
Yes! Hebben ook de MAP schoon gemaakt, die was helemaal vol gegaan door de koolstof afzetting. Hopelijk blijft hij nu wel weg. Anders moet de hele inlaat los, kunnen ook geen lek oid vinden tot nu toe..

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 22 jul, 2025 10:03

Heb je het inlaattraject op druk gezet of met een rookmachine gecontroleerd, of alleen visueel?

Plaats reactie