Solenoid ON?

1997-2010
Plaats reactie
Marcscheepe
Geregistreerd lid

Solenoid ON?

Bericht door Marcscheepe » do 14 aug, 2025 16:45

Goedemiddag,

Mijn 9-5 2.3 2005 aut. schokt van 2 naar 3. Vooral voelbaar als koud, warm iets minder.
Ik krijg geen lampje of foutcodes. Oliepeil is goed. Gemeten op 80 graden.
Nu zag ik het schermpje op de Tech2 zoals op de foto.
Is dit zoals het hoort??
Auto staat in P, motor loopt.
Ik heb geen idee of dit ok is en of dit in relatie tot het schokken staat.
Is er iemand die raad heeft?
Alvast dank!

Groeten,
Marc

Afbeelding

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Solenoid ON?

Bericht door reiernumans » do 14 aug, 2025 17:52

Heb je de bakolie weleens ververst of de bak laten spoelen? Bij schokkerig schakelen zou ik daar beginnen. Dat lost meestal een hoop van dit soort klachten op.

Hier vind je een tabel van actieve componenten bij de verschillende posities van de pook.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 14 aug, 2025 20:23

Ik kan die foto niet lezen, maar die solenoids zijn genummerd zodat je ze niet alle 3 hoeft te vervangen.
Het is een magneet (wist je al) en die dingen verliezen na een tijdje hun magnetische waarde en
wanneer dat onder 7 ohm komt dan kun je dit krijgen. Elke magneet doet het beroerder bij hitte
(vandaar ook koelen bij die bdp sensor).
Geef je garagist een goede fooi wanneer hij met een schuine opgeekrikte auto die solenoid kan vervangen.
Oh Ja: een frisse meet 14 ohm.

Gratis tips al weer! Tenzij je iets wil overmaken op rek nr?

ps stop met rijden en ga dit eerst oplossen want kromme platen en dus een nieuwe bak is serieus geld.

Marcscheepe
Geregistreerd lid

Bericht door Marcscheepe » di 26 aug, 2025 12:08

Bedankt voor de reacties!
Ik ben bij een Haagse automaten garage geweest maar die vonden er niet veel van en hebben er pardoes maar een liter ATF bijgegooid.
1 liter teveel dus...
Dat bezoek gaf dus geen uitsluitsel.
Vervolgens heb ik heb 4 liter ververst via de aftapmethode (Mobil 3309) maar ik merk weinig tot geen verschil.
Een tweede/derde keer verversen ga nu ook niet doen.
Uit de tabel van Reier (dank daarvoor!) kan ik als leek helaas niets halen.
Ik zoek nu een bedrijf (of iemand) die een gerichte diagnose kan doen
of reparatie kan uitvoeren.

Nogmaals dank en groeten,
Marc

Afbeelding

Afbeelding

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 26 aug, 2025 14:01

Best wat saab garages in de buurt, ga daar eens langs. Ik denk van wel, maar heb je die extra liter er weer uitgehaald? Want teveel olie is (zeer) schadelijk voor de bak.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 26 aug, 2025 19:38

Overigens.... is er voor de AUT5 van de 9-5 ooit een software update geweest. Heeft die van jouw die gehad? Betrof schakelennaar de 3, als ik me niet vergis...

Marcscheepe
Geregistreerd lid

Bericht door Marcscheepe » do 28 aug, 2025 12:05

Hai,

@gele aero: ja, direct het teveel eruit gehaald. Het peil stond echt vér boven het maximum.

@evo: Dat zou een mooie oplossing zijn! Zegt software nummer 9938301295 en versie 0001010100 je iets?

Bedankt en groeten,
Marc

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » za 30 aug, 2025 12:25

... wat je nog kunt doen .... de regelunit (TCM) van de automaat resetten en opnieuw inleren .... klinkt spannend maar is redelijk eenvoudig ...
Resetten door de pluskabel van de accu los te halen en tegen carroserie (- ) te houden ...alles is nu gereset ook de TCM ... vervolgens kabel weer vast.

Inleren ... volgens de beschrijving uit SaabWIS ..

Make sure the transmission is at temp, clear the adaptation

5 N-R shifts in garage with foot on brake, wait 2 sec, back to N
5 N-D shifts in garage with toot on brake, wait 2 sec, back to N
5 D, slow acceleration on flat street, 20% throttle, feel shift thru all gears then back slow to stop to allow to shift down.
5 D, medium acceleration, same thing, 50% throttle, feel shift thru all gears then back slow to stop to allow to shift down
10 D, medium, allow to shift to second, then back to L on shifter (or if Tiptronic, shift to 2 then back to 1), come to stop.

https://saabwisonline.com/9-5-9600/2005 ... -resetting

Of door te gaan rijden en met een beetje vlotte rijstijl ... de automaat leert zich weer in .... mogelijk is het schokken enz verdwenen en rijdt alles weer soepel ...

Succes John

StanvanBeek
Geregistreerd lid

Bericht door StanvanBeek » zo 31 aug, 2025 14:25

Ik lees even mee.

Mijn 9-5 heeft inmiddels nieuwe bakolie, en is voorzien van een spoeling. Probleem leek even weg te zijn, maar nu toch vaak schokkend over van de 2 naar de 3.

Ik vermoed toch dat de solenoids hun beste tijd gehad hebben.

Vervangen lijkt me niet zo ingewikkeld, wat ingewikkelder is... Waar krijg je die dingen?

Plaats reactie