Na gisteren de slangenconstructie die tussen rembekrachtiger, inlaatspruitstuk en vacuümpomp zit vervangen te hebben was het vandaag de beurt voor de multiriemspanner en riem. Die spanner was nog lastig want het gat voor het 1/2-inch verlengstuk was naar z'n grootje, dus de spanning op de riem normaal wegnemen ging niet:

Verwijderen ging nog niet zo simpel. Die inbusbout is amper bij te komen en je moet maar gokken hoe de zeskant zit, dus ieder half slagje is een bezoeking op zich. Daar kwam nog bij dat toen die bout los begon te komen er geen ruimte meer was voor de inbussleutel. Ik heb een oude inbussleutel korter geslepen. Welke andere methodes zijn er gebruikt? Omdat de multiriem en het kleine loopwiel erg in de weg zitten besloot ik het loopwiel te verwijderen; ik moest sowieso een list verzinnen om de spanning van de multiriem av te krijgen. De list lukte, met de aantekening dat de riem het wiel klem drukte nadat ik het van z'n as af trok. Gelukkig geen vingers bekneld. Na het nodige gewroet kreeg ik het wiel uit zijn benarde positie en met het wiel en de riem uit de weg ging het losdraaien van de spanner een stuk makkelijker. Toen de nieuwe spanner erop. Dat ging op zich goed, maar ik kreeg de riem niet op het loopwiel van de spanner. Het kleine loopwiel nog een keer losgemaakt en toen ging alles makkelijk op z'n plaats. Toen hoefde "alleen" nog maar de borgpen uit de spanner; gloeiende gloeiende, wat zat dat kreng vast

. En je kunt amper kracht zetten, je vingers gaan zeer doen, als je een hamer gebruikt sla je eerder die pen recht dan dat ie meebeweegt, een griptang helpt maar beperkt, één en al ellende. Uiteindelijk is het gelukt, maar ik denk dat wel een half uur aan het klooien ben geweest. De laatste wanhoopsremedie, de pin doorzagen in de gleuf tussen het draaibare gedeelte en lip met het fixeergat was gelukkig niet nodig.
Goed resultaat na de eerste start, riem liep mooi, geen herrie meer van het kleine loopwiel en een heel rustig staande spanner. Voorlopig kan dat weer even voort.
Alex