Oliedruksensor Saab 9-5 Estate (2001)

1997-2010
Plaats reactie
Desolator
Geregistreerd lid

Oliedruksensor Saab 9-5 Estate (2001)

Bericht door Desolator » za 11 apr, 2026 19:09

Ook mijn Saab begon olie te lekken en een behoorlijk verbrand olie luchtje te verspreiden nadat de motor goed warm was geweest, nou staan deze Saabs aardig bekend om lekkende oliedruksensors wat bij mij dus ook het geval was, bij stationair draaien zag je de olie er langzaam uitlopen... Kortom een nieuwe sensor van het merk Calorstat besteld (deze, openingsdruk 0.4 bar) en even een paar uur wezen sleutelen. Wel een bijzonder klusje moet ik zeggen (startmotor eraf) voor alleen een oliedruksensor. Voor de mensen die hier ook mee aan de gang gaan, de oude sensor was dop 24 en de nieuwe dop 22, hou hier dus rekening mee als je nog een setje gleufdoppen moet scoren.

Maar goed, nu komt het, sinds ik deze auto heb (zo'n vier jaar en heb er zo'n 100.000 kilometer bijgeplust, stand is nu ongeveer 400.000km) heb ik nooit een probleem gehad met de oliedruk maar nu met de nieuwe sensor heb ik plotseling een knipperend oliedruk lampje bij een stationair draaiende warme motor... Hebben mensen dit vaker gezien? Ik kan me niet voorstellen dat deze sensor meteen kapot is gegaan. En ik kan me ook niet voorstellen dat de oliedruk plotseling te laag is geworden, dat zou nmm wel heel erg toevallig zijn. De nieuwe sensor lekt vanzelfsprekend niet, ook niet bij de afdichtring.

De Saab is overigens wel voorzien van de PCV mod:
Afbeelding
[sub]Niet mijn Saab maar ter illustratie[/sub]

Herkent iemand dit en kan dit probleem ook ergens anders aan liggen? Elektrisch contact ofzo. Of moet toch de carterpan eraf?

johnssons
Geregistreerd lid

Re: Oliedruksensor Saab 9-5 Estate (2001)

Bericht door johnssons » zo 12 apr, 2026 9:43

.... het oliedruklampje gaat branden als de oliedruk lager dan 0,3 - 0,55 bar (volgens saabwis) dus je oliedruksensor keuze is erg kritisch ... ik heb het zelfde gehad ... mijn oplossing andere olie 10W60 synt.

Moet erbij zeggen dat mijn Saab inmiddels 390000km gelopen heeft, dus er zal ook wel wat slijtage zijn ... waardoor de oliedruk stationair net aan de lage kant is ...

John

Desolator
Geregistreerd lid

Bericht door Desolator » wo 15 apr, 2026 23:01

Okee, ga dat eens proberen. Maar moet wel even goed nadenken wat ik wil met deze auto. APK zit er ook aan te komen en er zijn wel wat APK puntjes... Misschien toch maar weer eens andere auto scoren.

Nu 3 Saabs gehad en 2 Volvo's, om het gelijk te trekken zou het weer een Volvo moeten worden...

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » wo 15 apr, 2026 23:45

Als je oliedruk zodanig laag is dat het lampje aangaat dan is het toch al te laat. want ook 0,55 bar is al veel en veel te weinig...

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 16 apr, 2026 12:34

Ik heb met oliedruksensoren weleens meegemaakt dat ze het lampje laten branden bij een hogere druk dan wat de schakelaar zou moeten doen.. Als je zeker wil weten of er een probleem is; meten! Volgens WIS moet je oliedruk meten op het oliefilterhuis (speciale banjobout in de olieleiding naar de turbo met een aansluiting voor de drukmeter), en je kunt aanhouden ong. 1 bar oliedruk per 1000 toeren (tot iets over de 4 bar). Met een warme motor.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » do 16 apr, 2026 13:00

heey
heb eens een b205 voorzien van nieuwe lagers en zuigerveren,kop gereviseerd ;zeg maar bijna alles
die in een auto na een 30min rijden olie druk lampje flauw branden en of knipperen
carter eraf,nieuw olie pomp ,ander pomp huis ,nieuw filterhuis, drukveer iets aangespannen
probleem bleef
dus motor er terug uit en fonkel nieuwe geplaatst

tot er iemand later mij vertelde dat er slechte oliedruksensor in omloop waren, had ik dat maar eerder geweten
mijn toenmalige motor staat nu stof te vangen

mvg werner

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » do 16 apr, 2026 21:59

Ja, hoe zit dat eigenlijk , kom je het ding nog een keer ergens inhangen of nie

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » vr 17 apr, 2026 8:04

heb ik wel voor je
tuurlijk,breng maar een auto hierheen dan ligt die er zaterdag al in

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » vr 17 apr, 2026 9:32

heb ik wel voor je
:-):-):-)

Desolator
Geregistreerd lid

Bericht door Desolator » di 21 apr, 2026 23:57

Kogel is door de kerk, ik vind het mooi geweest, APK gaat me teveel kosten en ik heb simpelweg geen vertrouwen meer in het blok.

De Saab gaat naar zijn laatste rustplaats en ga donderdag mijn volgende aanwinst (Volvo S60) ophalen, dan staat het weer 3-3.

Plaats reactie