Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

1997-2010
bartdiaz
Geregistreerd lid
Berichten: 136
Lid geworden op: do 07 jan, 2016 20:59
Regio: Sverige - Zweden

Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

Bericht door bartdiaz » ma 18 mei, 2026 13:02

Saab 9-5 Estate 2.0t 2006 (Dame Edna)

Hej all,
Wil graag de negatieve camber op de achteras verkleinen/oplossen. Nu las ik dat velen de heavy duty veren monteren en dat dat een prima oplossing is. Nu heb ik niet heel lang geleden de Sachs dempers vervangen dus wil ik die eigenlijk aanhouden, het zijn de Sachs dempers van het standaardchassis. Gaat dat goed samen: de Lesjöfors 4277815 HD veren en de standaardchassis Sachs dempers?

Dank alvast voor de info!
- Saab 9-5 2.0t Linear SportCombi Smoke beige metallic - 2006
- Saab 9-3 1.8t Vector SportEstate Carbon grey metallic - 2010
- Saab 900 classic T16S - 1991
- Saab 9-3 2.0t Norden Exklusiv java brown - 2011 - Verkocht
:love:

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 16733
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

Bericht door ReinO » ma 18 mei, 2026 13:31

Gewoon doen en zelf uitvinden? Veel werk is het niet en je merkt het snel genoeg.
Ok, geen antwoord op je vraag.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

bartdiaz
Geregistreerd lid
Berichten: 136
Lid geworden op: do 07 jan, 2016 20:59
Regio: Sverige - Zweden

Re: Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

Bericht door bartdiaz » ma 18 mei, 2026 13:44

Haha dank en prima antwoord hoor ;-)

Wat het is is dat ik ooit ergens iets gelezen dacht te hebben over dat de HD veren qua pasvorm op een bilstein demper moeten omdat de onderste ring van de veer net iets te breed was voor een andere demper, dat er een mogelijkheid was dat de veer er overheen zakte als het ware.. maar ik kan ff niet vinden waar ik dat heb gelezen en of dat dus klopt. Vandaar de vraag, gaan de Sachs en de HD veren goed samen..

<<EDIT: bovenstaande blijkt over een beperkte productie-run van de aftermarket HD veer in het verleden te gaan en lijkt op moment van schrijven niet meer actueel >>
Laatst gewijzigd door bartdiaz op ma 18 mei, 2026 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.
- Saab 9-5 2.0t Linear SportCombi Smoke beige metallic - 2006
- Saab 9-3 1.8t Vector SportEstate Carbon grey metallic - 2010
- Saab 900 classic T16S - 1991
- Saab 9-3 2.0t Norden Exklusiv java brown - 2011 - Verkocht
:love:

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4806
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

Bericht door busy » ma 18 mei, 2026 15:37

het past prima op lesjefor hd veren. Is een originele leverancier van SAAB geweest
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Snow Silver

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 652
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

Bericht door el-barro » ma 18 mei, 2026 16:06

bartdiaz schreef:
ma 18 mei, 2026 13:44
Haha dank en prima antwoord hoor ;-)

Wat het is is dat ik ooit ergens iets gelezen dacht te hebben over dat de HD veren qua pasvorm op een bilstein demper moeten omdat de onderste ring van de veer net iets te breed was voor een andere demper, dat er een mogelijkheid was dat de veer er overheen zakte als het ware.. maar ik kan ff niet vinden waar ik dat heb gelezen en of dat dus klopt. Vandaar de vraag, gaan de Sachs en de HD veren goed samen..

Wie weet kan iemand hier een lichtje op schijnen
Dat ging over de immitatie HD-veer. Maar die heb ik gemonteerd en die had prima op de originele gepast.
zie onderstaande opmerking uit mijn topic viewtopic.php?f=8&t=179343&start=180:
reiernumans schreef:
zo 18 jun, 2023 15:44
Er is vrij lang een run geweest waarbij de onderste winding, die op de schokdemper staat, net een haartje groter van diameter was dan een originele veer. Dan kon 'ie met een beetje pech over de schotel heen schieten en ben je ff aan het rommelen om de boel weer een beetje OK te krijgen. Bilstein B6 hebben een aluminium ring waar de veer op staat die wat groter van buitendiameter is dan de originele ring waar de veer op staat. Met B6'en was er dus geen enkel probleem. Zo te lezen lijkt dat gecorrigeerd te zijn.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58

bartdiaz
Geregistreerd lid
Berichten: 136
Lid geworden op: do 07 jan, 2016 20:59
Regio: Sverige - Zweden

Re: Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

Bericht door bartdiaz » ma 18 mei, 2026 17:23

Ah juist! Daar had ik het gelezen idd!

Oké duidelijk, dan ga ik mijn bericht ff aanvullen, voordat het meer ruis dan duidelijkheid geeft

En dank voor de info allen! Dan ga ik ze kopen
- Saab 9-5 2.0t Linear SportCombi Smoke beige metallic - 2006
- Saab 9-3 1.8t Vector SportEstate Carbon grey metallic - 2010
- Saab 900 classic T16S - 1991
- Saab 9-3 2.0t Norden Exklusiv java brown - 2011 - Verkocht
:love:

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 16733
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

Bericht door ReinO » ma 18 mei, 2026 19:19

Die HD veren vond ik een verademing na al het gedein. Die dingen geven zelfs geen krimp met een caravan van 1650 kg.
En heerlijke wegligging waarmee een mooie 4wiel drift kan maken zonder gevaar.
Mijn vrouw -die niet op dit forum aanwezig is- denkt 180 graden de andere kant op:
- stug
- stuiterig
-te snel in de bochten
- zoeft niet..... .

Jij hebt je keus al gemaakt. suc6
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

bartdiaz
Geregistreerd lid
Berichten: 136
Lid geworden op: do 07 jan, 2016 20:59
Regio: Sverige - Zweden

Re: Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

Bericht door bartdiaz » ma 18 mei, 2026 20:43

Hahaha zoveel mensen zoveel wensen :lol: maar ik geloof dat ik een beetje in hetzelfde schuitje zit :wink:

Het standardchassis van de 9-5 is niet al te strak inderdaad, maar op lange stukken vind ik dat ook niet zo erg..
het belangrijkste voor mij is dat m’n achterbanden wat langer mee gaan, want slijtage binnenkant is een stuk groter dan buitenkant :o
- Saab 9-5 2.0t Linear SportCombi Smoke beige metallic - 2006
- Saab 9-3 1.8t Vector SportEstate Carbon grey metallic - 2010
- Saab 900 classic T16S - 1991
- Saab 9-3 2.0t Norden Exklusiv java brown - 2011 - Verkocht
:love:

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1672
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

Bericht door vel0city » ma 18 mei, 2026 21:53

Ik zou ook eens kijken naar deze dingen:

https://www.jendvandenbosch.nl/onderste ... 6378/a5921

Het camber afstellen is normaal een hels karwei met shims en wat niet en vereist demontage van het wiellager, met deze draagarmen is dat in een klap opgelost en kan zelfs de lokale KwikFit er nog wat mee. Ik heb ze er ook onder zitten, want zelfs met een nieuw origineel sport chassis gemonteerd was op m'n eigen 9-5 het camber achter niet goed te zetten. Die auto staat er nou zo bij:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1597
Lid geworden op: vr 24 dec, 2004 2:45
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

Bericht door Guido900T » di 19 mei, 2026 0:42

beetje negatieve camber is alleen maar goed voor de stabiliteit toch? Mijn 9-5 heeft dat ook. Ik heb overigens geen binnenbandslijtage achter ( achter HD veren)
900 Turbo 16 sedan, man. 175 pk, 1990 Le Mans blue
9000 Turbo 2.0 CSE, aut. 230 pk (Dion HPT), 1996 Black
9-3 Turbo 2.0 Aero Cabriolet, aut. 205 pk, 2002 Steel grey (lpg)
9-5 Turbo 2.3 Aero Estate, aut. 260 pk (Dion HPT) 2003 Silver (lpg)

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

Bericht door Alex B » di 19 mei, 2026 20:41

Het is niet alleen camber dat de banden opvreet, het is nog meer toespoor. Dat goed instellen is geen raketwetenschap, maar niet iedereen weet hoe het moet. Ik die instelbare armen, heb de voeringen van de draagarmen door Powerflex vervangen en het toespoor laten doen bij de lokale Opeldealer. Die hele achterophanging komt tenslotte van een Vectra, dus zij hebben het speciale gereedschap. Als ik het me goed herinner heb ik twee jaar geleden nieuwe achterbanden laten monteren en nog steeds geen spoortje van scheef afslijten te zien.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1597
Lid geworden op: vr 24 dec, 2004 2:45
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Lesjöfors HD veren op standardchassis Sachs dempers

Bericht door Guido900T » di 19 mei, 2026 22:31

auto ook achter goed laten uitlijnen is inderdaad ook belangrijk!
900 Turbo 16 sedan, man. 175 pk, 1990 Le Mans blue
9000 Turbo 2.0 CSE, aut. 230 pk (Dion HPT), 1996 Black
9-3 Turbo 2.0 Aero Cabriolet, aut. 205 pk, 2002 Steel grey (lpg)
9-5 Turbo 2.3 Aero Estate, aut. 260 pk (Dion HPT) 2003 Silver (lpg)