Verbruiksindicatie van slag?

1997-2010
mba
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Verbruiksindicatie van slag?

Bericht door mba » di 19 mei, 2026 10:34

Sind een paar weken is de verbruiksindicatie van de 1.9 diesel van slag. Volgens de SID en brandstofmeter (want gekoppeld), kan ik na een 1100 km nog eens een ruime 1200 km rijden (DTE 1234 km was recent). De naald van de brandstofvoorraad staat dan net boven 3/4. Lekker vol dus denk je dan. Als het waar is dan rijdt ie dus volgens alle indicatoren superzuinig. Dat is heel fijn met de huidige brandstofprijzen, maar de realiteit is helaas toch echt anders.
Omdat ik het niet vertrouwde rij ik ook op de dagteller (altijd al) die voor een diesel te klein is en bij mij altijd rond gaat. Voor de zekerheid tank ik dan ook rond de 1000 km. In het verleden met voorganger, de 2.2, wel eens niet gedaan en kwam ik soms op 1300 km of 1400 km maar ook met een lege tank :oops: (brandstofmeter daalde dan plots heel snel naar 0 en SID idem die eerst nog gewoon bv DTE 60 km aangaf).
En zo’n 2.2 krijg je dan echt niet opgestart zoals in het instructieboekje, daar is meer voor nodig (nog afgezien van de troep die je wellicht uit de tank mee opzuigt met alle nare gevolgen van dien).Dus dat doe ik niet meer en hou 1000 km daarom als globale limiet per tank. Ook bij deze.
Maar goed, ik dwaal af.
Ik heb dit nu 2 keer achter elkaar meegemaakt en dan gaat er toch echt een 65-70 liter in. Dus die 1200 km die er dan nog gereden zou kunnen worden is onzin.
Vraag: wat gaat hier mis?

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Verbruiksindicatie van slag?

Bericht door vel0city » di 19 mei, 2026 12:06

Vlotter defect/vast. Je tankinhoud daalt dan niet en de SID haalt z'n DTE van het gemiddelde berekende verbruik en de stand van de vlotter. Als die laatste niet zakt ziet de SID continu een volle tank en blijf je vrolijk 1:1000 rijden :wink:

mba
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Verbruiksindicatie van slag?

Bericht door mba » di 19 mei, 2026 12:21

Zou kunnen maar is vreemd: waarom zo ineens.
Ik heb bij de vorige diesel wel een defecte vlotter gehad met het bekende probleem dat bij volle tank (net afgetankt) de brandstofmeter op nul staat en pas na een 400 a 500 km de naald van de meter weer in beweging kwam met wel de juiste waarde. Komt zowel bij de benzine als dieselversies voor. Een nieuwe vlotter heeft toen uitkomst geboden. Maar hier blijft ie hoog staan ( en dus teveel km aangeven). Er zit wel beweging in want als ik echt fors rij dan zie ik de naald wel wat zakken en even zo goed als ik heeel rustig rij gaat de naald weer omhoog. Ik dacht eerst aan een klemmende vlotter maar dat is het niet.
Vlotter is nog niet uit beeld bij mij maar echt rijmen doe ik het niet.