Rembekrachtiger vervangen
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Rembekrachtiger vervangen
Als ik zoek op rembekrachtiger in het 9-5 forum komen er genoeg verwijzingen op, maar een beschrijving van hoe heb ik nog niet mogen vinden. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Er kwam toevallig vandaag een filmpje op toen ik op Jijbuis keek, maar info uit eerste hand is altijd meegenomen.
Alex
Alex
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Re: Rembekrachtiger vervangen
Is prima te doen, bij mij alweer jaren geleden. Lastigste is dat de boutjes/moertjes soms erg lastig te bereiken zijn kan ik mij herinneren. En je bent wel even bezig, geen klusje van een half uur. Ook voorzichtig met de bekrachtiger eruit halen en de nieuwe terugplaatsen, de ruimte houdt niet over om dit zonder schade te doen.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Heb je de plunjer losgekoppeld, zodat je niets met het "natte" gedeelte hoefde te doen? Dus geen gedoe na afloop met ontluchten? De man uit het filmpje kreeg om een of andere reden de vier moeten niet los waarmee ie vast zit en toen heeft hij een heel hok met herrie aan de hand gehad om de hele bracket los te krijgen en mee uit te bouwen. Heb jij het met alleen die boutjes los kunnen fixen?
Alex
Alex
-
johnssons
- Geregistreerd lid
... het vervangen is een wat friemelklusje, het komt er op neer dat je boven voldoende ruimte moet maken, dus de hoofdremcilinder loshalen van de rembekrachtiger en iets opzij duwen, dus leidingen niet los ... dat geldt ook voor de ABS module en de kabelboom ... de rembekrachtiger zit met vier moertjes vast maar dat zie je vanzelf en een clip aan het rempededaal ... de truc is geen leidingen los te maken ...
https://saabwisonline.com/9-5-9600/2005 ... -servo-lhd
succes John
https://saabwisonline.com/9-5-9600/2005 ... -servo-lhd
succes John
-
ReinO
- Donateur (2x)

wat knik rateltjes waren wel handig -lang geleden gedaan-.
je kan maar hele kleine slagjes maken.
Gewoon bezig gaan en alles laten zitten wat niet weg hoeft
Uur werk
je kan maar hele kleine slagjes maken.
Gewoon bezig gaan en alles laten zitten wat niet weg hoeft
Uur werk
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Heren dank. WIS had ik al doorgelopen, maar aangezien daar ook wordt aangegeven om het reservoir te legen en verwijderen had ik behoefte aan wat meer inzichten van de ervaringsdeskundigen. Het is alweer een paar jaar geleden dat in een periode een fluittoon te horen was nadat op het rempedaal werd getrapt. Na een paar keer licht het pedaal aantikken verdween het dan weer. Het ging daarna een tijd goed, maar nu dat de auto wat langer stil kwam te staan zal het de boel wel genekt hebben.
Alex
Alex
-
werli
- Donateur (2x)

hey
ik weet dat ik bij vervangen van dat ding een bout los diende te maken onder de parafaan (dop 13)
volgens dat ik me nog herinner gaf dat iets meer ruimte
maar als ik lees dat het maar een uurtje is zou ik die kerel bellen en zeggen doe maar
(zeker met de huidige temperaturen )
mvg werner
ik weet dat ik bij vervangen van dat ding een bout los diende te maken onder de parafaan (dop 13)
volgens dat ik me nog herinner gaf dat iets meer ruimte
maar als ik lees dat het maar een uurtje is zou ik die kerel bellen en zeggen doe maar
mvg werner
-
ReinO
- Donateur (2x)

Zelfs Tanisha had er toen geen zin in
Met deze temperaturen niet te doen voor een normaal mens!
Oh ja: mij niet bellen.
Oh ja: mij niet bellen.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Wij zitten hier onder een iets ander weerregime met.14 graden en de komende week iedere dag voor een deel regen.....
Alex
Alex
-
ReinO
- Donateur (2x)

lang geleden allemaal maar zo n klein knikrateltje is wel iets lekkerder werken.
-
Blacky Turbo S
- Geregistreerd lid
Zelf eens gedaan met een automaat.
Goed te doen, gewoon sleutelen. Rustig kijken en doen.
Neem ook 2 lange verlengstukken, dan kan je bij de onderste bout in de motorruimte.
Idd, parafaan ook aan de kant want daar zit ook wat onder.
Ik heb me aan het einde helemaal suf gepiekerd, hoe ik nou de remlicht en cruise control schakelaars weer moest afstellen. Was behoorlijk in paniek. Uiteindelijk heel simpel. Als de nieuwe bekrachtiger erin zit, moet je de 'stokjes' van de schakelaars uittrekken. Dan stellen ze zich vanzelf.
Goed te doen, gewoon sleutelen. Rustig kijken en doen.
Neem ook 2 lange verlengstukken, dan kan je bij de onderste bout in de motorruimte.
Idd, parafaan ook aan de kant want daar zit ook wat onder.
Ik heb me aan het einde helemaal suf gepiekerd, hoe ik nou de remlicht en cruise control schakelaars weer moest afstellen. Was behoorlijk in paniek. Uiteindelijk heel simpel. Als de nieuwe bekrachtiger erin zit, moet je de 'stokjes' van de schakelaars uittrekken. Dan stellen ze zich vanzelf.
-
werli
- Donateur (2x)

heey
ik weet niet hoe Blacky Turbo S het gedaan heeft ,maar binnen in de auto zeg maar aan de pedalen hoef je niet te zijn om een rembekrachtiger te vervangen
je dient geen extra werk te doen tis al een pruts werkje genoeg
mvg werner
ik weet niet hoe Blacky Turbo S het gedaan heeft ,maar binnen in de auto zeg maar aan de pedalen hoef je niet te zijn om een rembekrachtiger te vervangen
mvg werner
-
brinky
- Donateur

Want jij maakt het clipje los waardoor het asje aan het pedaal blijft zitten?werli schreef: ↑do 25 jun, 2026 7:32heey
mvg werner
-
werli
- Donateur (2x)

ja idd
de as van de rembekrachtiger is verbonden met 1 clip en daar kan je bij wanneer de moeren van de rembekrachtiger los zijn
je trekt dan de begrenzer wat naar je toe zodat je net aan die clip aan kan
het terug zetten vraagt wat voorzichtigheid om die clip niet te laten vallen (wat ik wel eens doe )
en ik heb natuurlijk kleine handen
uurtje zeggen sommige ,ik heb het nooit op die tijd kunnen doen
steek ring ratel 13 is een must, ik weet een winkel waar dat er goedkoop gereedschap is
dan maak je er niks uit om gereedschap aan te passen aan de omstandigheden ,stuk eraf of juist bij aan lassen
de as van de rembekrachtiger is verbonden met 1 clip en daar kan je bij wanneer de moeren van de rembekrachtiger los zijn
je trekt dan de begrenzer wat naar je toe zodat je net aan die clip aan kan
het terug zetten vraagt wat voorzichtigheid om die clip niet te laten vallen (wat ik wel eens doe )
en ik heb natuurlijk kleine handen
uurtje zeggen sommige ,ik heb het nooit op die tijd kunnen doen
steek ring ratel 13 is een must, ik weet een winkel waar dat er goedkoop gereedschap is
dan maak je er niks uit om gereedschap aan te passen aan de omstandigheden ,stuk eraf of juist bij aan lassen
-
Alex B
- Geregistreerd lid
En ik ben van de kant. De bevestigingspen waarmee het pedaal vast zit verwijderd, de moeren waarmee de remcilinder bevestigd is eraf en de eerste van de vier bouten aan de achterkant van de bekrachtiger. Dat was nog een gedoe om een passende sleutel te vinden. Na steek- en ringrateltjes die niet te manoeuvreren waren lukte het uiteindelijk om erbij te kunnen met een startmotorsleutel. Toen kwamen er weer andere verplichtingen die de arbeid stopten, maar het begin is er.
Alex
Alex