Mijn vader was in de race voor een extra set velgen. Mij leek het een gaaf idee om turbine velgen te hebben op zijn 9-5. Nu kan je ALU90 kopen, maar...
Volkswagen heeft voor de Passat turbine velgen (Interlagos) gemaakt in 18x8 et41. Nu zijn de naven 57.1mm en de steek 5x112, dus wat modificaties zijn nodig. Ook was het niet zeker dat ze over de TurboX remmen zouden passen. Dus een goedkoop setje op marktplaats gescoord. Remmerij/fusee en de vw velg ingescand. Toen digitaal op elkaar gezet. Conclusie: meer dan genoeg ruimte. Toen bleef alleen aanlopen nog een potentieel probleem. De velg is 0.5j breder dan de alu73 (deze vullen de wielkast al flink) die erop zat. Dat vonden we een klein genoeg risico om te nemen. Zo doende hebben we het naafgat op laten boren en schuifbouten gekocht.
Zie hier het resultaat:

Ik ben heel erg tevreden met het resultaat.
Het trilt gelukkig niet. Ik was nog een beetje bang dat het naafgat net niet gecentreerd geboord zou worden. Ze lopen een klein beetje aan achter bij de sierstrip als je hard over een drempel knalt (hier moet tzt een oplossing voor komen), maar normaal rijden kan voor nu prima. Nu mogen ze naar de poedercoater en komen er ook TPMS in. En we moeten nog passende Saab naafkapjes fabriceren.