Bericht
door Alex B » wo 22 jul, 2026 23:23
Dat is deel van het ontluchtingssysteem van het interieur van de motor, ook wel de carterontluchting genoemd. Met één pootje blijft ie nog wel zitten, met allebei de pootjes weg komt ie er een keer uit en sproeien er oliedampen uit het gat die de achterkant van de motorruimte vies maken; raad eens hoe ik daar achter kwam.... Dat koppelstuk is niet los te koop. Ik werk bij de onderleverancier die ze vroeger produceerde en het is alweer een jaar of vijf geleden dat we ze voor het laatst geproduceerd hebben. De laatste heb ik zelf afgelopen voorjaar in gebruik moeten nemen. Met een stuk dikke slang heb ik 'm aan het restant van de oude gekoppeld.
Gezien het feit dat er nog steeds Mod-6 sets verkocht worden zullen ze vast ergens nog gemaakt worden.
Die slangen zitten in de Mod-6 sets die te koop zijn. Sommige zijn ook los te koop, probeer eens bij de gebruikelijke verdachten. Het is overigens een godsgruwelijk k*twerk om die dingen los te trekken en te monteren. Je hebt in ieder geval een aparte tang nodig om 'm op de Mod-6 te demonteren en weer te monteren; het maakt het leven in ieder geval makkelijker en een stuk minder pijnlijk voor je vingers.
Over dat koppelstuk zelf, het idee is goed maar de uitvoering deugt niet. De pootjes hadden langer moeten zijn en zonder die 90° hoek. Dit gecombineerd met een type plastic dat bij lage temperaturen z'n elasticiteit verliest kan narigheid veroorzaken bij demontage.
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate