Lekstroom in Saab 9-5 - 2000

1997-2010
David9-5
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Lekstroom in Saab 9-5 - 2000

Bericht door David9-5 » za 08 aug, 2026 22:08

Ik heb recent een Saab 9-5 estate uit 2000 (OG) gekocht, en heel blij mee.
Nu wilde hij deze week niet meer starten. Lege accu. Accu opgeladen, maar ook eens even getest of er geen lekstroom loopt, ook omdat ik net een nieuwe autoradio had geïnstalleerd (met touchscreen). Dus, ik heb lekstromen nagelopen als het contact uit staat (met een multimeter tussen de accu minpool en min-kabel, en dan één voor één de zekeringen eruit halen). De radio bleek niet het probleem. Er blijkt in de auto een lekstroom van 95 mA te lopen, wat volgens mij aan de hoge kant is. De autoradio trekt (als het contact uit staat) maar 1 mA, en ook als de radio helemaal ontkoppeld is, blijft er 95 mA (of dan 94 mA) lopen. Ruim 80 mA komt door het circuit achter zekering 17, die zou moeten behoren tot het engine management system (volgens https://fuse-box.info/saab/saab-9-5-199 ... and-relays).

Ik lees her en der dat dit circuit van zekering 17 eigenlijk heel groot is, en dat o.a. het DICE/TWICE systeem daar onder valt, voor o.a. alle dashboard functies, en dat er meer mensen zijn geweest met een hoge lekstroom (battery drain / sluimerstroom). Het is niet super ernstig, maar toch onhandig en slecht voor de accu. Dus ik wil dit graag repareren.
Ik heb wel wat sleutelervaring met Volvo Amazons, maar daar zit nog minder elektronica in, en ik heb nog niet zo veel ervaring met klussen aan Saabs. Dus ik zou graag jullie hulp willen. Nu zijn mijn vragen:
- Kan ik nog verder diagnosticeren waar die hoge lekstroom vandaan komt binnen het circuit van zekering 17?
- Is er een enigszins gemakkelijke oplossing om deze lekstroom te verhelpen?
- Zo niet, als work-around: kan ik niet een relais achter zekering 17 zetten, die dit circuit uitschakelt als het contact uit staat? Of is er een reden dat er spanning moet blijven staan op dit deel?
Ik hoop dat iemand daar mee kan helpen

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lekstroom in Saab 9-5 - 2000

Bericht door jansen » zo 09 aug, 2026 10:18

Je inspuiting heeft een geheugen en de multiplatieve adaptie waarde wordt daarin bewaart,adaptie is de correctie waarde van je inspuiting, de T7 kan 25% verarmen of verrijken over de gehele linie.
Als zekering 17 geen stroom krijgt bij het uitzetten gaat je koelventilator ook nadraaien omdat ook het motor temperatuur waarde weg valt.

9000-95
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door 9000-95 » zo 09 aug, 2026 11:03

Het kan een tijd duren voordat alle systemen ook echt gaan slapen na het afzetten van de auto. Dus begin er mee nogmaals te meten, maar sluit alle deuren, sleutel uit contact en wacht dan minimaal een half uur voordat je de ruststroom waarde afleest. Ik weet niet hoe het bij de 9-5 zit maar bij veel auto's moet je dan ook het contact waarmee de auto detecteert dat de motorkap open is overbruggen zodat de auto denkt dat deze dicht
Bij dit soort zaken ook altijd als eerste kijken naar alles wat er eventueel niet origineel ingeknutseld is. USB opladers, carkits etc.
9000 Anniversary 2.3T

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door SebastiaanBosma » zo 09 aug, 2026 15:24

En als je de sleutel uit het contact haalt, komt de cilinder ook omhoog? Anders krijgt de ECU niet het signaal om in ruststand te gaan
Saab 9-5 2.3t Vector Estate 2002 (LPG)

David9-5
Geregistreerd lid

Bericht door David9-5 » zo 09 aug, 2026 15:42

Bedankt voor de reacties.
@Sebastiaan: Ja, de cilinder komt weer omhoog bij het uitzetten. Die had ik inderdaad ook al gelezen, en gecheckt.
@9000-95: Ik heb de waardes gecheckt bij een moment waarbij er over de nacht geen accu aangesloten was, dus ik denk dat het wel goed zit met voldoende lang uit zetten. Voordat ik hem op de accu aansluit, heb ik eerst klemmetje op de deurschakelaar gezet, dus ook die zou niet iets moeten triggeren. Toen ik dat eerst niet deed, zag ik de stroom inderdaad omhoog gaan (tot > 1 A) voor ongeveer 5 minuten. De motorkap staat wel altijd open tijdens het meten, maar zit daar ook een sensor op? Dat zou dan nog wel een activering kunnen geven.
@Jansen: Duidelijk, en dat is dan wel een probleem als ik het circuit 17 afsluit bij motor uitzetten. Koelfan nadraaien kan ik nog wel oplossen met een relais dat 5 minuten extra aan blijft, maar het vergeten van verarming/verrijken is wel vervelend. Dan moet ik misschien gaan kijken naar een andere DICE of TWICE unit. Via de WIS zie ik dat de DICE onder het stuur zit, en de TWICE onder de bestuurdersstoel (en die lijkt wat minder toegankelijk). Is er een tip hoe ik DICE en TWICE kan checken?

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door SebastiaanBosma » zo 09 aug, 2026 17:27

Vind het wel opmerkelijk dat je 0,1A trekt; bij 12V is dit 1,2Watt; er worden her en der 1,2W lampjes gebruikt in de 9-5.... Ook niet ergens een klein lampje wat blijft branden in kofferbak, dashboardkastje (hoewel die volgens mij 5W zijn) of zoiets?
Saab 9-5 2.3t Vector Estate 2002 (LPG)

David9-5
Geregistreerd lid

Bericht door David9-5 » wo 19 aug, 2026 16:53

Ik heb alles nog een keer gecheckt. Er blijft geen lampje branden (en dat zou dan ook waarschijnlijk een lekstroom in een ander circuit dan zekering 17 geven).
Maar: het probleem lijkt toch minder groot dan gedacht. Hij moest vorige week naar de garage, daar ook aangegeven dat dit punt speelde, en daar hebben ze nagemeten: 40-50 mA, en dat valt binnen de norm. Vermoeden is dat ik toch wat langer moet wachten na alles op slot doen, en liefst ook met motorkap dicht, en dat de lege accu gewoon kwam door een slechte accu. Ik ben er toch niet 100% zeker of de lekstroom misschien toch iets verhoogd is, maar omdat het niet simpel op te lossen en het probleem niet urgent is en niet groot, laat ik het nu zitten.

Voor als iemand een zelfde probleem heeft, en mocht je de DICE en TWICE units moeten vervangen of verder testen, dan vind ik de WIS websites echt geweldig. Deze geeft de DICE wiring: https://saabwisonline.com/9-5-9600/2000 ... agram/dice en deze de TWICE wiring: https://saabwisonline.com/9-5-9600/2000 ... gram/twice. Andere sub-pagina's geven ook de wiring van andere jaargangen en locaties van alle connectors.