Hemeltje losmaken en de ‘roof clips’
-
mre31
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Hemeltje losmaken en de ‘roof clips’
Ik wil (moet) de gasveren vervangen van de achterklep van mijn 9-5 Estate uit september 2005. Een paar jaar geleden heb ik die in de motorkap gedaan, ging goed.
Maar bij de achterklep loop ik vast, en dat op het losmaken van het hemeltje aan de achterzijde. WIS Online volgende moet ik de ‘clips in the roof’ verwijderen. Op een filmpje op YouTube zie ik iemand dat heel gemakkelijk doen: in het hemeltje zitten twee plastic onderdelen die je kunt vastpakken en draaien. 90 graden draaien zou nodig zijn.
Mijn ‘clips’ zitten geheel en al onder - eigenlijk boven - het hemeltje, er steken geen delen door het hemeltje heen die je kunt vastpakken. Als ik het hemeltje flink omlaag duw zie ik twee gele plastic onderdelen, mogelijk moet ik die 90 graden draaien, maar ik kom er met geen mogelijkheid goed bij. En wil het hemeltje ook niet al te hard omlaag duwen (‘carefully bend down the roof’, zegt WIS).
Op het forum wat tips gevonden voor het vervangen van de gasveren, maar niet - hoop dat ik er niet overheen gekeken heb - voor het losmaken van een hemeltje met van die ontoegankelijke gele ‘clips’.
Als iemand hier meer van weet… Bij voorbaat dank!
Maar bij de achterklep loop ik vast, en dat op het losmaken van het hemeltje aan de achterzijde. WIS Online volgende moet ik de ‘clips in the roof’ verwijderen. Op een filmpje op YouTube zie ik iemand dat heel gemakkelijk doen: in het hemeltje zitten twee plastic onderdelen die je kunt vastpakken en draaien. 90 graden draaien zou nodig zijn.
Mijn ‘clips’ zitten geheel en al onder - eigenlijk boven - het hemeltje, er steken geen delen door het hemeltje heen die je kunt vastpakken. Als ik het hemeltje flink omlaag duw zie ik twee gele plastic onderdelen, mogelijk moet ik die 90 graden draaien, maar ik kom er met geen mogelijkheid goed bij. En wil het hemeltje ook niet al te hard omlaag duwen (‘carefully bend down the roof’, zegt WIS).
Op het forum wat tips gevonden voor het vervangen van de gasveren, maar niet - hoop dat ik er niet overheen gekeken heb - voor het losmaken van een hemeltje met van die ontoegankelijke gele ‘clips’.
Als iemand hier meer van weet… Bij voorbaat dank!
2005 9-5 Estate 2.0T
-
ReinO
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Hemeltje losmaken en de ‘roof clips’
Het dekseltje zelf kun je 90 graden draaien.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
-
rademaker
- Donateur (6x)

Als je vanuit de bagageruimte naar boven naar het hemeltje kijkt zie je twee beige clips. Pak die vast (met schone handen of schone handschoenen!) en draai dan stevig 90 graden door, Dan moet je ze er uit kunnen trekken - mogelijk met enige weerstand - en zakt je hemeltje vanzelf iets, zodat je goed bij de gasveren kan komen.
Zie je die clips niet dan is er eerder geknutseld en zijn de clips door de hemel heengekomen, of misschien deels afgebroken. Dan moet je met lange armen, en eventueel een tangetje voor meer kracht, tussen en hemel en dak zien te komen en ze verwijderen.
Soms breken de beige clips af of verbuigen ze. Dan niet getreurd, want o.a. ik heb ze gebruikt op voorraad liggen voor alle modellen.
De gasveren hebben een andere bevestiging dan aan de voorzijde. Er zit aan 1 zijde een minuscuul metalen klemmetje dat je moet opwippen en vervolgens uit de gasveer kan trekken.
Volg de beschrijving die je blijkbaar wel hebt goed, want de zware achterklep zonder veerwerking op je lichaam krijgen kan hele nare gevolgen hebben.
Zie je die clips niet dan is er eerder geknutseld en zijn de clips door de hemel heengekomen, of misschien deels afgebroken. Dan moet je met lange armen, en eventueel een tangetje voor meer kracht, tussen en hemel en dak zien te komen en ze verwijderen.
Soms breken de beige clips af of verbuigen ze. Dan niet getreurd, want o.a. ik heb ze gebruikt op voorraad liggen voor alle modellen.
De gasveren hebben een andere bevestiging dan aan de voorzijde. Er zit aan 1 zijde een minuscuul metalen klemmetje dat je moet opwippen en vervolgens uit de gasveer kan trekken.
Volg de beschrijving die je blijkbaar wel hebt goed, want de zware achterklep zonder veerwerking op je lichaam krijgen kan hele nare gevolgen hebben.
Saab Hobby Club Amersfoort /
Rademaker Automotive Amersfoort
Saab 9000 Aero (automaat/lpg/schuifdakje)
Saab 9-3 sport cabrio (automaat/diesel)
-
ReinO
- Donateur (2x)

rademaker is een stuk klantvriendelijker! Idd die klep -vind ik- loeizwaar en zet er een balk
onder -verticaal- en een krik om ruimte te creeeren voor de bevestiging van die gasveer/
Maar dat wist je allemaal al
onder -verticaal- en een krik om ruimte te creeeren voor de bevestiging van die gasveer/
Maar dat wist je allemaal al
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
-
mre31
- Geregistreerd lid
Dank voor je reactie. Ik heb geen dekseltje dat ik kan vastpakken. Als ik op de achterbank zit en naar boven kijk zie ik alleen de stof waarmee het hemeltje bekleed is. Geen dopje of dekseltje of een gat waar zoiets doorheen gestoken zou kunnen hebben.ReinO schreef: ↑za 22 aug, 2026 18:18Het dekseltje zelf kun je 90 graden draaien.
2005 9-5 Estate 2.0T
-
mre31
- Geregistreerd lid
Dankjewel! Precies dat (“met lange armen, en eventueel een tangetje voor meer kracht, tussen en hemel en dak zien te komen en ze verwijderen”) heb ik geprobeerd. Ik heb een satéprikker van de zijkant in beide gele, denk ik dat ze zijn, clips kunnen wurmen, maar als ik die naar me toe trek breken die prikkers af. Mogelijk moet dat stuk van de clip niet draaien… ik zal het nog een keer proberen.rademaker schreef: ↑zo 23 aug, 2026 8:17Als je vanuit de bagageruimte naar boven naar het hemeltje kijkt zie je twee beige clips. Pak die vast (met schone handen of schone handschoenen!) en draai dan stevig 90 graden door, Dan moet je ze er uit kunnen trekken - mogelijk met enige weerstand - en zakt je hemeltje vanzelf iets, zodat je goed bij de gasveren kan komen.
Er steekt hoe dan ook niets door het hemeltje heen dat ik vast kan pakken. In het WIS zie ik die inderdaad wel.
2005 9-5 Estate 2.0T
-
rademaker
- Donateur (6x)

Je kunt beter een dunne tentharing of een lange spijker gebruiken. Of uitwrikken met een waterpomptang. Die plug is toch naar z'n mallemoer.
Saab Hobby Club Amersfoort /
-
RobbieF57
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Vreemd dat er geen gaten in de bekleding aanwezig zijn. Het enige wat ik me kan voorstellen, is dat het hemeltje ooit opnieuw bekleed is, en dat men toen vergeten is de clips terug te plaatsen..het hemeltje wordt namelijk ook door andere delen van het interieur op z'n plek gehouden, dus zoiets valt niet meteen op
Is dat een mogelijke verklaring?
Grtz
Rob
Grtz
Rob
-
ReinO
- Donateur (2x)

zoiets moet het wel zijn: raar gedoe.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
-
mre31
- Geregistreerd lid
Ja, dat zou goed kunnen. Als ik onder het hemeltje zit kan ik onder de stof (als het dat is) twee langwerpige platte dingen voelen. Op de plek waar ik boven het hemeltje die clips zag zitten.RobbieF57 schreef: ↑wo 26 aug, 2026 15:33Vreemd dat er geen gaten in de bekleding aanwezig zijn. Het enige wat ik me kan voorstellen, is dat het hemeltje ooit opnieuw bekleed is, en dat men toen vergeten is de clips terug te plaatsen..het hemeltje wordt namelijk ook door andere delen van het interieur op z'n plek gehouden, dus zoiets valt niet meteen op
Grtz
Rob
Alsof er over de delen van de clips die onder het hemeltje uit zouden moeten steken heen bekleed is.
De clips door de bekleding heen vastpakken en dan draaien lukt nog niet erg. Ben ook wat benauwd de stof te scheuren.
Gedoe.
2005 9-5 Estate 2.0T
-
RobbieF57
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Ik weet niet precies hoe e.e.a. bevestigd zit bij een 9-5. Maar ik vermoed dat het vergelijkbaar is met hoe het hemeltje in mijn eigen auto (9-3 OG) gemonteerd is.
Als ik dit probleem zou hebben, dan zou ik een lange, platte hefboom fabriceren, het liefst gevorkt. De doorsnede van zo'n clip is ongeveer 1 cm, en de schacht is voorzien van een soort lamellen/ ribbels. Met enige kracht zou je die volgens mij ook verticaal (dus zonder te draaien) moeten kunnen verwijderen.
Ik denk dat als je dit (zelfgemaakte) gereedschap vanaf de achterzijde van de auto, tussen het metaal van het dak en het hemeltje kunt wurmen, en je zorgt voor voldoende hefboomwerking, dat het dan wel moet lukken.
Succes! (en laat even weten hoe het afgelopen is)
Grtz
Rob
Als ik dit probleem zou hebben, dan zou ik een lange, platte hefboom fabriceren, het liefst gevorkt. De doorsnede van zo'n clip is ongeveer 1 cm, en de schacht is voorzien van een soort lamellen/ ribbels. Met enige kracht zou je die volgens mij ook verticaal (dus zonder te draaien) moeten kunnen verwijderen.
Ik denk dat als je dit (zelfgemaakte) gereedschap vanaf de achterzijde van de auto, tussen het metaal van het dak en het hemeltje kunt wurmen, en je zorgt voor voldoende hefboomwerking, dat het dan wel moet lukken.
Succes! (en laat even weten hoe het afgelopen is)
Grtz
Rob