Bij het starten kwam er een aanzienlijke hoeveelheid blauwe rook uit de uitlaat, wat me een beetje deed vrezen voor de turbo. Na het een en ander opgezocht te hebben, bleek dat onze 9-5 geen enkele van de campagnes had gekregen die door Saab voorgeschreven waren. En dit terwijl hij altijd bij een officiele dealer in onderhoud is geweest!
De campagnes hebben vooral te maken met het verbeteren van de carterventilatie en met het opnieuw aantrekken van de cilinderkopbouten.
IK heb dus meteen besloten om al deze campagnes te laten uitvoeren, en ik stond versteld van hoe los de bouten van de cilinderkop wel niet stonden. Na het even na te meten met een momentsleutel bleek dat de meeste met amper 5kilo vaststonden! En dit terwijl Saab hetvolgende voorschrijft: 6kilo, 8 kilo en dan 90graden!
Tegelijkertijd heb ik ook de motorolie laten vervangen door Castrol RS 10W60 en de versnellingsbakolie laten vervangen. Deze zou normaal gezien om de 100 000km vervangen moeten worden, maar ook hier was daar helaas geen spoor van terug te vinden
Verder was ik ook niet tevreden van de remkracht van de 9-5, zeker niet wanneer deze is uitgerust met een automatische versnellingsbak zoals de onze. Vermits ik een tijdje terug een viggen remset op de kop heb kunnen tikken, heb ik deze ineens laten monteren. Ondaks het feit dat de remmen nog niet volledig zijn ingereden, mag ik toch besluiten dat de remkracht van deze beter is, hoeveel beter zal ik binnenkort pas kunnen zeggen. Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit
De remvloeistof is na het monteren van de remmen ook ververst, iets wat normaal gezien ook om de 2 jaar moet gedaan worden...
Hier een foto van de 16" remschijven:

Al bij al toch al weer wat werk, maar na het uitvoeren van de campagnes is de hoeveelheid blauwe rook fel vermindert
In een volgende fase wordt de koelvloeistof ververst, (Saab schrijft voor om deze om de 2 jaar te vervangen, helaas zit er na 5 jaar nog steeds dezelfde in
Marc