Beste forumleden,
zoals elke 9-5 rijder hou ik de uitstoot van de uitlaat tijdens het starten nauwkeurig in de gaten. Tot voorkort was er geen vuiltje aan de lucht, totdat ik hem bij de garage ophaalde na een (peperdure) reparatie waarbij balansassen, tandwielen etc. vervangen moesten worden. Bij de start bij de garage viel me dat blauwe pluimpje gelijk al op. Volgens de chef-monteur kon dat niet zoveel kwaad.
Een paar dagen later ging het check-engine lampje branden, waarna men bij de garage vaststelde dat er twee slangetjes verkeerd aangesloten waren bij het in elkaar zetten van de motor.
Mijn vraag: duidt die blauwe rook (alleen bij het starten en wordt trouwens steeds erger) altijd richting een slecht functionerende turbo of kan het zijn dat men nog meer zaken verkeerd heeft teruggemonteerd, want het is echt pas sinds die reparatie begonnen.
Blauwe rook
-
Dobrov
- Geregistreerd lid
Daar heb ik weinig verstand van B235R. Twee slangetjes die onder de motorkap, midden achterin (vlak onder de voorruit dus) aangesloten dienen te worden. Eén korte en één lange die dwars over de motor naar voren loopt. De monteur had het over een gasklepstoring, terwijl de aangesloten Tech iets over een 'bypass' meldde.