Coating op montagevoet buitenspiegel

1997-2010
Gebruikersavatar
mkaaden
Geregistreerd lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 23 jan, 2005 14:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door mkaaden » ma 03 mei, 2010 14:34

Het was even zoeken naar de juiste omschrijving, maar ik geloof dat ik het in het onderwerp in 1 keer heb gevat.

Ik heb een 9-5 Aero uit 2003.
De coating op de montagevoet (en schild) van de buitenspiegel is in redelijk verre staat van afbladering.
Ter ilustratie zal ik nog 2 foto's toegevoegen.

Wat is de juiste behandeling hiervoor ?
Kan een willekeurige schadehersteller deze coating opnieuw aanbrengen ?
Is het sowieso wijs om dezeflde coating te hanteren of iets degelijkers ?

Iemand enig idee wat de kosten zijn ?

Martijn
2003 9-5 Sedan Aero Automaat, Maptun Stage 3, Koni FSD's

Gebruikersavatar
erwinhermans
Geregistreerd lid
Berichten: 237
Lid geworden op: do 27 nov, 2008 10:13
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door erwinhermans » di 04 mei, 2010 9:15

Ik heb het plaatje op de deur helemaal ingekleurd met zwarte watervaste stift. Niet de meest elegante oplossing, maar het ziet wel beter uit dan zo'n afgebladderd ding. En het houd best goed moet ik zeggen (na wat regenbuien en een paar ritjes door de wasstraat).
Saab 95 Vector 2.2TID automaat uit 2003 284000km op de teller.
Voor foto's zie http://www.saab.personalartworks.nl
Deze auto is helaas verkocht.

Gebruikersavatar
mkaaden
Geregistreerd lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 23 jan, 2005 14:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door mkaaden » di 04 mei, 2010 15:06

.... en de foto's van de spiegels:

Ik weet niet of ik dit met een watetvaste stift wil gaan fixen.
Ik kijk toch liever naar iets permanents.

Deze zijn van de spiegel aan de bestuurderszijde.
Dit is op het schild:
Afbeelding

Dit is de basis:
Afbeelding

Aan de bijrijderszijde beginnen de plekken zich ook te vormen.
De coating bobbelt al her en der:
Afbeelding
Afbeelding
2003 9-5 Sedan Aero Automaat, Maptun Stage 3, Koni FSD's

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door gfgf » di 04 mei, 2010 16:03

In mensentaal heet dat corrosie van binnenuit. Zeker bij de rechterspiegel is duidelijk dat er geen beschadiging van de coatinglaag zelf is. Rondom 2003 had Saab een ongelukkige hand van inkopen, ook de spiegelvoet van een 9-3 SS uit die tijd bladdert af bij het leven.

Als het goed is heeft Saab ook op jouw auto 10 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit gegeven. Nu kunnen we een mooie boom opzetten over wat precies betekent, maar volgens mij houdt doorroesten in dat de roest door de lak komt. Dat is hier het geval: de roest duwt de lak eraf. De fabrikant/importeur zal dan gaan roepen dat het door invloed van buitenaf komt, maar dat moet-ie dan maar aantonene. Ik meen op andere fora (saabcentral/saabscene) wel eens gelezen te hebben dat men dit onder garantie hersteld heeft gekregen, lijkt me het proberen waard!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Gebruikersavatar
mkaaden
Geregistreerd lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 23 jan, 2005 14:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door mkaaden » ma 10 mei, 2010 13:02

Hmmm, zo had ik het nog niet bekeken. Thanks !!!

Ik laat het even uitzoeken bij de dealer.
Zij hebben mij destijds ook geholpen met de coulance regeling bij het blacksludge probleem met vorige 9-5.
2003 9-5 Sedan Aero Automaat, Maptun Stage 3, Koni FSD's

Gebruikersavatar
docdré
Geregistreerd lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 30 mar, 2009 11:27
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door docdré » ma 10 mei, 2010 20:03

Omdat ik hetzelfde probleem heb (in iets mindere mate) heb ik het nog even nagekeken in mijn garantieboekje.
Helaas geldt voor een 9-5 een garantie termijn van 6 jaar voor corrosie van binnenuit.
(voor een 9-3 is dat inderdaad 10 jaar vreemd genoeg)
Als het je toch lukt om het onder garantie vergoed te krijgen dan hoor ik dat graag

groet
Saab 9-5 3.0t Vector 2003
Jaguar XJ6 4.2 Se1 1970
BMW R-NineT

Gebruikersavatar
mangox
Geregistreerd lid
Berichten: 1498
Lid geworden op: za 06 okt, 2007 0:18
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door mangox » di 11 mei, 2010 0:32

vervelend indd dat afbladeren :(

brengt wel Nelfrikandel zijn Zilver edition tot een nieuw level :D
*::* saab 9-5 3.0t V6 griffin 2000 *::* verkocht
*::* saab 9-3 2.2 TID vector 2004 *::* verkocht
*::* saab 9-3 2.8 V6 TurboX 2008 *::* verkocht
*::* niet nader te noemen merk *::* verkocht

Gebruikersavatar
Deep Impact
Geregistreerd lid
Berichten: 762
Lid geworden op: ma 02 jun, 2008 12:58
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door Deep Impact » di 11 mei, 2010 0:41

Bij mijn spiegels begint het ook en mij vertelde ze bij de dealer dat de garantie van 10 jaar alleen geldt op het plaatwerk.
Moet eigenlijk nog steeds eens een mail sturen aan Saab NL om e.e.a. te checken.
2003 9-3 SS Linear Business 1.8t Vialle Lpi
**********per 14-11-2013**********
2011 Opel Astra J GTC 1.4 Turbo Sport
-------------------------------------------
Anybody going slower than you is an idiot. Anybody going faster than you is a maniac.

Gebruikersavatar
mkaaden
Geregistreerd lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 23 jan, 2005 14:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door mkaaden » di 11 mei, 2010 9:05

Ik heb bij de dealer geinformeerd en zij zeggen dat dit niet onder de "roest van binnenuit" garantie valt.
Zij zeggen dat die garantie alleen voor het plaatwerk geld en dat het dan ook specifiek om roest vanuit het plaatwerk gaat ... dus iets wat onder de lak zou zitten zou daar niet onder vallen :shock:

Maar om even in de klaagmode te gaan: ik heb het wel een beetje gehad met belabberde kwaliteit die GM erin heeft gestopt.
De laatste maanden loopt de kostteller aardig op: een kapotte BDP sensor, raamrollers die afbreken, elke 3000km een 1 liter olie erbij .... verf die afbladerd .... whats next !!
Voor een auto die voor 53.000 euro in de catalogus staat mag je toch wel wat duurzaamheid en kwaliteit verwachten ... ook na 7 jaar en 275.000 km

Mijn pa had, lang geleden welliswaar, een 900 classic, 10 jaar oud 3½ ton op de teller, en die was gewoon in een uitstekende conditie.
2003 9-5 Sedan Aero Automaat, Maptun Stage 3, Koni FSD's

Gebruikersavatar
erwinhermans
Geregistreerd lid
Berichten: 237
Lid geworden op: do 27 nov, 2008 10:13
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door erwinhermans » di 11 mei, 2010 9:32

Tja hoe moet je dit zien? Is het een auto die (in mijn geval) voor 48000 nieuw weg gaat? Of is het een auto die ik voor 8000 gekocht heb? Ik persoonlijk maak me er niet zo druk om. Maar dat komt misschien ook omdat ik andere waarden aan een auto hecht. Hij moet voor mij vooral betrouwbaar zijn. En dat is ie tot nu toe nog altijd geweest. En dat daar wat futiliteiten bij komen zoals afbladderende coating of lampjes die stuk gaan.... Tja. Okee. Niet netjes voor een auto in die prijsklasse. Maar daarvoor betaal je 2ehands ook een stuk minder. Hij kost 2ehands zelfs minder dan een vergelijkbare vectra. Plus dat je gewoon meer rijplezier en luxe krijgt. Dat is voor mij ook één van de doorslaggevende punten geweest. Bijkomend dat ik hem gewoon super uit vind zien en niet iedere gek een saab rijd. Maar toch blijft voorop staan dat het een vervoermiddel is en dat ie vooral DAT goed moet doen. En al die kleine vervelende dingetjes die de GM saab met zich meebrengt zijn niet echt leuk, maar het maakt het rijplezier voor mij er niet minder op.
Saab 95 Vector 2.2TID automaat uit 2003 284000km op de teller.
Voor foto's zie http://www.saab.personalartworks.nl
Deze auto is helaas verkocht.

Gebruikersavatar
mkaaden
Geregistreerd lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 23 jan, 2005 14:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door mkaaden » di 11 mei, 2010 10:30

Neej ... ik heb er ook geen 53k voor betaald, het gaat mij even om de waarde die aan zo'n wagen word toegekend door een stel hebberige amerikanen.
Natuurlijk heb ik er tweedehands helemaal een lachprijs voor betaald: ik heb em niet bij een dealer gekocht maar bij een handelaar die em direct uit het lease circuit heeft verkregen.
Oke, ik heb er wat geld aan gespendeerd om em nog vlotter te maken en de wegligging te verbeteren, maar daar heb ik zeker een hoop lol en rijplezier aan: ik zie maar wat vaak snelle audi's kleiner worden in mijn binnenspiegel :mrgreen:
En ja, 40k per jaar in comfort rijden is zeker geen straf !

Maar voor mij moet ie bovenal betrouwbaar zijn, daar koop ik ook een Saab voor.
Als je om je heen kijkt lijkt het wel of iedereen in een Audi rijd, daar is niks exclusiefs of excentrieks meer aan.

Alleen hij laat me nou net de laatste maanden in de steek.
Een BDP Sensor die er mee ophoud om 18:00 's avonds in een parkeergarage in Apeldoorn is niet leuk meer.
En als dan de auto voor de 2e keer sinds ik em heb ziet worden afgevoerd naar een Logicx depot, staat het huilen me nader dan het lachen.
Een raamroller die afbreekt waardoor het raam niet meer dicht kan op een moederdag vol afspraken valt niet echt goed in de planning.
En wat betreft het olie verbruik: volgens ingwijden heeft GM bewust kwalitatief minder goede zuigerveren gemonteerd in dat productiejaar zodat er minder wrijving is waardoor ie makkelijk aan bepaalde amerikaanse milieu eisen voldoet, met het gevolg dat na 250.000 kilometer die dingen moeten worden vervangen omdat ze aan alle kanten olie doorlaten.
2003 9-5 Sedan Aero Automaat, Maptun Stage 3, Koni FSD's

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door gfgf » di 11 mei, 2010 11:17

mkaaden schreef:Ik heb bij de dealer geinformeerd en zij zeggen dat dit niet onder de "roest van binnenuit" garantie valt.
Zij zeggen dat die garantie alleen voor het plaatwerk geld en dat het dan ook specifiek om roest vanuit het plaatwerk gaat ... dus iets wat onder de lak zou zitten zou daar niet onder vallen :shock:
Zou ik ook zeggen als ik dealer/importeur was. :wink: Hebben ze je ook verteld waarop ze het baseren?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Gebruikersavatar
Deep Impact
Geregistreerd lid
Berichten: 762
Lid geworden op: ma 02 jun, 2008 12:58
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door Deep Impact » di 11 mei, 2010 11:48

gfgf schreef:
mkaaden schreef:Ik heb bij de dealer geinformeerd en zij zeggen dat dit niet onder de "roest van binnenuit" garantie valt.
Zij zeggen dat die garantie alleen voor het plaatwerk geld en dat het dan ook specifiek om roest vanuit het plaatwerk gaat ... dus iets wat onder de lak zou zitten zou daar niet onder vallen :shock:
Zou ik ook zeggen als ik dealer/importeur was. :wink: Hebben ze je ook verteld waarop ze het baseren?
Ik heb vannacht nog een mail verstuurd naar Saab NL.
Zal mij benieuwen wat voor reactie ik hierop ga krijgen.
Hou jullie op de hoogte hiervan.
2003 9-3 SS Linear Business 1.8t Vialle Lpi
**********per 14-11-2013**********
2011 Opel Astra J GTC 1.4 Turbo Sport
-------------------------------------------
Anybody going slower than you is an idiot. Anybody going faster than you is a maniac.

Gebruikersavatar
mkaaden
Geregistreerd lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 23 jan, 2005 14:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door mkaaden » di 11 mei, 2010 12:07

gfgf schreef: Zou ik ook zeggen als ik dealer/importeur was. :wink: Hebben ze je ook verteld waarop ze het baseren?
Het zou niet vallen onder plaat/koetswerk.
Het is ander materiaal, het zou geen staal zijn maar een legering van aluminium en nog wat en het is gemonteerd aan het koetswerk, dus maakt het er ook geen deel van uit.

Het lijkt wel of het nationale sport nummer 1 is om je onder je verantwoordelijkheden uit te lullen.
Nu ik het zo zeg: het kabinet is er zelfs op gevallen.

Volgens mijn tussenpersoon word de noodreparatie door Carglass aan mijn zijruit afgelopen zondag ook niet gedekt door mijn all-risc verzekering.
Wat een gelul zeg, wat is dan nog de waarde van een all-risc verzekering ?
Alle dagen van de week wel, behalve op zondag omdat er dan een beetje extra toeslagen worden gerekend ?
All-risc = alle risico's en geen uitzonderingen.
Als het niet op zondag was gebeurt was ik gewoon naar de eerste de beste Saab garage gereden: 2 rolletjes van 5 euro erin, hooguit een half uurtje werk. De verzekering zou niet eens bij mij zijn opgekomen.

Sorry, beetje off-topic, maar ik word er een beetje gefrustreerd van. ;-|+

Ik ga er denk ik ook maar een mailtje aan wagen naar Saab NL.
2003 9-5 Sedan Aero Automaat, Maptun Stage 3, Koni FSD's

Gebruikersavatar
edwardk
Geregistreerd lid
Berichten: 10543
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 21:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Coating op montagevoet buitenspiegel

Bericht door edwardk » di 11 mei, 2010 19:16

gfgf schreef: Als het goed is heeft Saab ook op jouw auto 10 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit gegeven. Nu kunnen we een mooie boom opzetten over wat precies betekent, maar volgens mij houdt doorroesten in dat de roest door de lak komt. Dat is hier het geval: de roest duwt de lak eraf. De fabrikant/importeur zal dan gaan roepen dat het door invloed van buitenaf komt, maar dat moet-ie dan maar aantonene. Ik meen op andere fora (saabcentral/saabscene) wel eens gelezen te hebben dat men dit onder garantie hersteld heeft gekregen, lijkt me het proberen waard!

geen garantie ;-(+

probleem is bij saab al ff bekend.

We hebben het hier 4 jaar terug ook gehad met de 9-5SC en in Zweden bij de dealer waar ie is aangeschaft geinformeerd, en ja Geen garantie,
zelfs niet wanneer het in dit geval al na 4 jaar was.
Laatst gewijzigd door edwardk op di 11 mei, 2010 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different

"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC
(Saab Self Healing Capability)

De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.

Plaats reactie