DI cassette?

1997-2010
cavok
Donateur
Donateur

DI cassette?

Bericht door cavok » di 20 sep, 2005 23:21

Heb nog niet zo lang een fijne 9-5 zonder (tot nog toe) enig probleem, maar als ik af en toe de bijdrages op het forum lees ben ik toch wel heel benieuwd wat die DI cassette nou is (iets met de elektronische ontsteking?). Soms lijkt het wel dat je meer hebt aan een reserve DI, dan aan een reserve band.
Kan iemand dat mij vertellen?

Bedankt en groeten, Marc

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 20 sep, 2005 23:38

DI cassette is de direct ignition cassette. Dit is dat zwarte ding bovenop je motorblok (voor de trionic 5 motoren is hij rood). Deze cassette bevat 4 bobines die direct bovenop de bougies geplaatst zijn. Hierdoor heb je geen kabels en een verdeler meer nodig waar allemaal storingen kunnen ontstaan en verliezen kunnen optreden. De bobines creeeren een vonk van circa 40.000 volt, dit is beduidend meer dan de 10.000 tot 20.000 van een conventioneel systeem.

De plaatsing bovenop de motor levert ook een nadeel op, en dat is dat de cassette van heel koud op een winterse ochtend tot heel heet bij bedrijfstemperatuur van de motor wordt. Dit is meestal voor electronische componenten niet goed voor de levensduur ervan. Hierdoor moet je de cassette zien als een slijtagegevoelig onderdeel wat "regelmatig" vervangen moet worden. Het probleem is alleen dat je nooit weet wanneer dat is, dat kan al na 50.000km gebeuren, maar er zijn er ook die ht 250.000km uithouden (die van mij is origineel met nu inmiddels 202.000km). Daarom zijn er een aantal forumleden die zo'n ding in de achterbak hebben liggen, de cassette is met het standaard boordgereedschap in circa 5 minuten te vervangen.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » di 20 sep, 2005 23:51

De DI-cassete bevat de gehele ontsteking, van sturing tot en met bobine waarbij iedere bougie zijn eigen bobine heeft.

Zie:
viewtopic.php?p=54709&highlight=tk3#54709

Ik weet niet precies hoe het zit maar er is een serie zwarte 4-cylinder DI-cassettes die vroeg of laat de geest geven. Zijn toegepast op de 9-3 en 9-5.
De oudere rode uitvoering (voor Trionic5 motoren) en de nieuwere zwarte serie hebben hier geen last van.
Dus het is afhankelijk van bouwjaar. Preventief vervangen kan maar kost je 254 ex btw en arbeid. Vervangen is 1 steker losnemen en 4 schroefjes, dus zo gebeurd.

Die gene die bij mij begon te stinken (na 100.000 km en 4 jaar) heeft kode TK3.4D en is gemaakt in 2001.
Helaas kun je kode alleen zien door de cassette los te halen.

Advies: Als de motor afslaat en het Check engine lampje komt op en de motor geeft geen enkel teken van leven meer bij opnieuw starten, dan niet door blijven starten maar even ruiken aan de konnektor op de cylinderkop bij de akku. Een defecte DI cassette ruik je van meters afstand !
Want als je door blijft starten zonder ontsteking dan hoopt zich onverbrande benzine op in de kat en deze kan hierdoor defect raken !

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 21 sep, 2005 1:16

Erm, ze gaan allemaal kapot hoor.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 21 sep, 2005 7:05

BIjna allemaal Marc er is een X aantal auto's wat total-loss gaat voor de Di kapot gaat.

De meeste gaan kapot. Zo ook de rooie op mijn 9000.

mille108
Geregistreerd lid

Bericht door mille108 » wo 21 sep, 2005 11:08

Van de 3.0 ook?

cavok
Donateur
Donateur

Bericht door cavok » wo 21 sep, 2005 11:21

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Kan ik rekening mee houden als er ooit wat is.

Groeten, Marc

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 21 sep, 2005 17:40

mille108 schreef:Van de 3.0 ook?
Van de 3.0 benzine wel ja.

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » wo 21 sep, 2005 21:26

Je kunt nieuwe software laden in de trionic computer om de DI cassette te beschermen zodat deze langer meegaat.

Rene.

saapio
Geregistreerd lid

Bericht door saapio » do 22 sep, 2005 20:15

2 weken geleden is de mijne vervangen, 150.000 km. Het was de eerste.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 22 sep, 2005 22:03

rene schreef:Je kunt nieuwe software laden in de trionic computer om de DI cassette te beschermen zodat deze langer meegaat.

Rene.
Wat is er anders aan die software?

Bennieman
Geregistreerd lid

Bericht door Bennieman » vr 23 sep, 2005 9:24

In een 3.0 V6 zitten er zelfs twee, ik heb er onlangs een moeten vervangen bij 115000km.

robertw

Bericht door robertw » vr 23 sep, 2005 9:56

Hoe controleer je trouwens de werking van de DI cassette (bij mij een Rode)? Is er een diagnose mogelijkheid?

/rw

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 24 sep, 2005 0:19

robertw schreef:Hoe controleer je trouwens de werking van de DI cassette (bij mij een Rode)? Is er een diagnose mogelijkheid?

/rw
nee een extra diagnose mogelijkheid is niet beschikbaar, met de tech.

wel is het mogelijk is: "lees waarden" van motormangement te raadplegen, waarde 'kloppen' en 'overslag' per cilinder zouden je meer kunnen vertellen.

pilon
Geregistreerd lid

Bericht door pilon » zo 25 sep, 2005 19:58

Leg dat eens uit van die "lees waarden " van het motor management
m.b.t "kloppen" en "overslag" per cilinder

Plaats reactie