EGR-klep

1997-2010
Plaats reactie
wjms
Geregistreerd lid

EGR-klep

Bericht door wjms » vr 21 okt, 2005 12:53

Beste Saabrijders,

Hoewel ik al ruim een jaar zeer regelmatig het forum bekijk, heb ik niet eerder de moeite genomen mij te laten registeren. Ik zit ook met een probleem. Even in het kort over mij zelf: dertiger en al aan mijn 5e saab, een 900 classic (uit 1989), 9000 2.3 (1992), 9000 2.0 lpt g3 (1996), 9.5 2.3 se (1998) en sinds een jaar een 9.5 3.0 tid (2002). Met de eerste 4 saabs nooit iets bijzonders gehad. Deze laatste diesel daarentegen kost handenvol geld. Auto is door mij zonder garantie gekocht (om zo scherp mogelijk de vorige 9-5 in te ruilen) en ik raad iedereen aan dit risico nooit te nemen. Auto is wel dealer onderhouden, maar alles is zo'n beetje inmiddels vervangen (vnl. door vorige eigenaar en soms onder coulance): o.a. nieuwe motor en versnellingsbak. Dat die 3.0. tid motor problemen heeft gekend in 2001-2002 is inmiddels bij mij bekend (o.a. dankzij het forum). Hoewel de auto inmiddels bijna helemaal vrij is van kwalen blijft er nog een hardnekkige over: de EGR-klep (volgens sommigen al de ERGer-klep genoemd). In drie maanden al de 3e klep laten monteren, om de kosten te reduceren een tweedehandsje. Symptomen blijven echter. Als de motor op temperatuur is werkt het watergekoelde onding niet meer, wat zorgt voor horten en stoten bij lage snelheden. Slaat soms zelf af. ACC kan ook maar beter uitgezet worden.
De dealer overweegt, na echt alles gecontroleerd te hebben, opnieuw de EGR te vervangen (nu een nieuwe) en het waterslangetje (koeling) iets groter te maken. Het kost mij dit keer 1500 euro (eigenlijk nog meer, maar ze willen iets tegemoet komen). Het ding alleen al schijnt meer dan 1200 euro excl. te kosten bij Saab terwijl Opel voor hetzelfde Isuzu-onderdeel 221,64 rekent!! Bij Opel heb ik overigens het probleem dat zij niet in het motormanagment kunnen, dit schijnt afgeschermd te zijn. Weet iemand op het forum raad dit probleem op te lossen zonder dat het mij opnieuw een vermogen kost?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 21 okt, 2005 17:58

Even door de Saab dealer laten checken of alle modificaties zijn uitgevoerd. Ik meen dat er ook een op de EGR zat.

robertw

Bericht door robertw » vr 21 okt, 2005 18:14

hoi wjms,

mijn auto is in onderhoud bij een gecombineerde Opel / Saab dealer. Die hebben dus zowel de Tech2 voor Opel als ook voor de Saab. Wellicht een suggestie.

/rw

wjms
Geregistreerd lid

Bericht door wjms » vr 21 okt, 2005 19:41

Bedankt voor je suggestie, Robert. Ik neem aan dat die garage in Leiden e.o. zit?

M.b.t. de modificaties kan ik met 99% zeggen dat alles is uitgevoerd, als ik mag afgaan op wat de dealer mij verteld heeft. De nieuwste software is bovendien vorige week nog ingevoerd. Ik zal er echter nog maar eens een telefoontje aan wagen.

w.j.

robertw

Bericht door robertw » vr 21 okt, 2005 20:54

idd, het motorhuis, vondellaan! kan ik je echt aanraden.

/rw

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 22 okt, 2005 21:43

Probeer er achter te komen, of er een Saab of Opel dealer is die dit ding op voorraad heeft liggen. De nieuwe GM etiketten van onderdelen, vermelden ook de opelnummers..... (meestal van toepassing voor onderdelen van 'gedeelde' motoren bij Opel/Saab)

Het onderdeel nummer staat waarschijnlijk ook op de klep zelf.

Jacco K.
Geregistreerd lid

Bericht door Jacco K. » zo 23 okt, 2005 15:14

Wat is een EGR-klep?, ik heb wel enig verstand van motoren maar heb daar nog nooit van gehoord.
Of zit deze alleen op een diesel.

Bedankt.

wjms
Geregistreerd lid

Bericht door wjms » zo 23 okt, 2005 16:46

Ik heb weinig verstand van motoren, maar door de vele problemen met de EGR-klep van mijn auto kan ik je het volgende vertellen. Anderen die technisch beter onderlegd zijn, kunnen dit ongetwijfeld aanvullen cq corrigeren: EGR staat voor Exhaust Gas Rercirculation, waarbij de uitlaatgassen (gedeeltelijk) terug naar de inlaat gevoerd worden om opnieuw te worden verbrand. Het is dus een milieu-aspect waabij de uitlaatemissies worden gereduceerd. Voor zover ik weet hebben de meeste modernere benzine- en dieselmotoren zo'n ding. Bij veel automerken schijnt dit problemen te geven, o.a. bij Opel en Saab.

Nadeel van mijn 3.0 tidmotor is dat deze EGR-klep niet verwijderd of afgedopt schijnt te kunnen worden, omdat dit onderdeel onlosmakelijk verbonden is met de rest van de motor. Ik heb mij laten vertellen dat dit bij de eerdere 2.2 tid's (saab 9.3) wel kan. Hoe je vervolgens een APK-keuring moet doorlopen, weet ik niet. Misschien tijdig weer even (laten) monteren.

Ik ben overigens niet de enige met zoveel problemen. Op de Duitse Saabforum las ik dat een Duitser met dezelfde 3.0 Tid al 5 maal de EGR-klep had laten vervangen.

Ik ben overigens benieuwd naar andere 9.5 3.0 Tidgebruikers. Is hun motor na alle modificaties c.q. aanpassingen inmiddels storingsvrij? Ben ook geinteresseerd wat nu precies een evtuele modificatie aan het EGR-ventiel inhoudt.

Jammer overigens dat Saab niet zoals Opel met software komt om deze motor wat op te waarderen. Dezelfde motor levert bij Opel 400 Nm en een aantal pk's meer dan bij Saab (350 Nm/177pk). Ik weet dat je de motor kunt laten tunen, maar dat wordt mij afgeraden door de dealer. Bovendien ben ik niet bereid op dat terrein er veel geld voor op tafel te leggen. Prioriteit voor mij is echter een goedwerkende EGR-klep!!

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 25 okt, 2005 9:50

Ik ken ook een auto die soortgelijke problemen vertoonde: horten, stoten en vaak afslaan op lage snelheden. De hele auto is overhoop gehaald. Meerdere onderdelen vervangen maar niets hielp. Uiteindelijk bleek de schakelaar in het koppelingspedaal de boosdoener: Het motormanagementsysteem denkt dan dat er geschakeld gaat worden en grijpt verkeerd in.

Is je cruisecontrol ook niet altijd even betrouwbaar?

Mogelijk is er dus niets aan de hand met je EGR-klep.

max
Geregistreerd lid

Bericht door max » di 25 okt, 2005 12:13

De mijne is (in ieder geval de laatste 30000 km) storingsvrij en loopt heerlijk.
Wel zwabbert de cruisecontrol iets meer dan bij mijn vorige auto, maar dat blijft m.i. wel binnen de perken.
In middels staat er 210000 km op de teller, waarvan ik dus de laatste 30000 heb gereden. Ik heb 'm ook gekocht zonder garantie..... mazzel gehad? Bij de dealer stond er ook eentje toen ik de mijne ging kopen, maar daar werd mij verteld dat er geen modificaties waren en dat het altijd een probleemloze auto betrof..... die heb ik dus laten staan :D Kort gezegd is de mijne dus probleemloos en redelijk zuinig gemiddeld 7,4 liter per 100 km volgens de sid.

wjms
Geregistreerd lid

Bericht door wjms » di 25 okt, 2005 17:29

De computer die op de auto aangesloten werd, gaf de melding van een slecht werkende EGR-klep. Bij een warme motor blijft de klep open (of juist dicht?). Ik vrees dus dat ik uit moet gaan van een slecht functionerend ventiel/klep. In ieder geval zal ik wel even informeren naar die vermelde schakelaar. Bedankt.
Overigens kan ik er nu redelijk mee rijden, omdat het inmiddels minder warm is. Ben er vorige week zelfs zonder problemen mee naar Italie geweest. Indien je door kunt rijden merk je er ook niets van.

Ik rijd er zelfs nog zuiniger mee. Gemiddeld 6,8 liter op de 100 km. Wel tank ik sinds kort V-power van Shell. Ik hoor daar tegenstrijdige berichten over maar de roetuitstoot is inmiddels bijna nihil bij flink gasgeven. Dat ik er verder mee kan rijden op een liter diesel geloof ik overigens niet.

Plaats reactie