9-3 versus 9-5 Estate

1997-2010
Plaats reactie
camaron
Geregistreerd lid

9-3 versus 9-5 Estate

Bericht door camaron » vr 25 nov, 2005 0:52

Hallo,

Ik overweeg mijn 9-3 TID van 1998 in te ruilen tegen een 9-5 SE Estate uit 1999. Heb al eea gelezen op deze site waar je zoal op moet letten. Heel waardevol!

Wat ik me nogsteeds afvraag is waar grote prijsverschil eigenlijk vandaan komt. Ik zou bijna 10.000 euro bij moeten betalen en kwam daarmee op een vergelijk van de nieuwprijs: de 9-3 kostte in die tijd rond de 28000 en de Estate rond de 46000. De 9-5 is groter en de SE heeft meer extra's, maar toch. Is de 9-5 kwalitatief beter ontworpen, betere materialen of veiliger?

Ben benieuwd naar jullie reakties

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 25 nov, 2005 1:06

Ik weet natuurlijk niet de specifieke verschillen tussen jouw auto en hetgeen je op het oog hebt, maar 10000 euro bijbetalen lijkt me behoorlijk aan de hoge kant.

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » vr 25 nov, 2005 9:52

Los van eventuele invoerrechten is er een ruime keuze aan 9-5 estates in Duitsland in het prijsbereik 8.000-10.000. Ik veronderstel dat de waarde van jouw diesel hoger ligt dan de bpm die op een wagen van 6 jaar oud betaald moet worden.

Ik ben zelf net overgestapt van een 9-3 diesel (SE) naar een 9-5 estate 2.0 (SE). Los van het feit dat de 9-5 een pak ruimer is zie ik volgende belangrijke verschillen:
- de 9-5 is stiller
- de 9-3 is vinniger (maar dat is appelen met peren vergelijken)
- de SE van de 9-5 is completer dan de SE van de 9-3: voorbeeld: zetelverwarming instelbaar (en dubbele klimaatcontrole)

camaron
Geregistreerd lid

Re: 9-3 versus 9-5 Estate

Bericht door camaron » za 26 nov, 2005 0:10

Veel plezier in ieder geval met de Estate. Ik hoop binnenkort ook te kunnen zeggen dat ik um "morgen" kan ophalen. Er valt wellicht nog over de prijs te onderhandelen.

Vwb de prijs, ik zal meer details geven:
9-3 TID uit 1998 met 215.000 op de teller (en de airco is stuk): 3250 euro
9-5 SE Estate uit 1999 heeft 107.000 op de teller (heeft als extra Aero velgen en 150 W audio): 13.500 euro.

De Estate staat bij de Saab dealer waar ik ook de 9-3 heb gekocht. Op de Estate zit 24 mnd garantie net zoals ik op de 9-3 heb gehad. Die garantie heb ik overigens goed gebruikt, want heb in drie jaar tijd vier keer met pech gestaan: valse lucht agv afdichtingen bij injectors/sluiting batterij/koppeling cylinder/contactslot. Ik hoop dus echt dat de 9-5 van betere kwaliteit is.

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » za 26 nov, 2005 17:46

Je moet dus 10.000 opleggen;
Stel dat je je 9-3 particulier verkoopt. Ik kan me niet voorstellen dat je daar geen 5000 voor krijgt.
Stel dat je in duitsland een 9-5 estate koopt voor 9000.
In dit geval leg je 4000 op maar heb je nog geen bpm en geen garantie.
Ik denk dat dit met 6000 euro wel vlotjes te regelen is.
Correct me if I am wrong

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 26 nov, 2005 18:20

Vwb de prijs, ik zal meer details geven:
9-3 TID uit 1998 met 215.000 op de teller (en de airco is stuk): 3250 euro
9-5 SE Estate uit 1999 heeft 107.000 op de teller (heeft als extra Aero velgen en 150 W audio): 13.500 euro.
Het prijsverschil verbaasd mij niet echt. Wat ik in jouw geval zou doen is de 9-3 particulier proberen te verkopen, daar moet je zoals voorgaande spreker al zei toch nog wel 5 mille voor kunnen vangen.

Het importeren van een 9-5 estate is misschien wat veel werk en levert in deze prijsklasse (10 tot 15 mille) niet superveel voordeel op. Ik zou de garage dus vragen om de prijs zonder inruil, grote kans dat je dan de estate voor 12.500 meekrijgt! Groot voordeel van dat je hem bij de dealer koopt is dan natuurlijk dat je garantie krijgt.

Maar opzich vind ik het geen slecht voorstel van de dealer, aangezien de airco van je 9-3 ook al stuk is en de auto al 215.000km gereden heeft...

davidjoost

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » za 26 nov, 2005 22:20

24 maanden GARANTIE op een Saab 9-5 van 1999????????

Gelijk doen voor die prijs, ik kan me het niet voorstellen.
Neem 12 maanden en beding een fikse korting........

Zelf heb ik een 9-5 estate gekocht van 2001 met 64000km en kreeg
6 maanden!

Gr EJ

Szábló
Geregistreerd lid

Bericht door Szábló » za 26 nov, 2005 23:28

Het importeren van een 9-5 estate is misschien wat veel werk en levert in deze prijsklasse (10 tot 15 mille) niet superveel voordeel op. Ik zou de garage dus vragen om de prijs zonder inruil, grote kans dat je dan de estate voor 12.500 meekrijgt! Groot voordeel van dat je hem bij de dealer koopt is dan natuurlijk dat je garantie krijgt.
Het is niet zo heel veel werk en levert toch fors wat op: mijn prachtige, perfect onderhouden 9-5 estate uit 2000 met 39.000 km en 1 jaar garantie kostte mij in Duitsland € 10.000 incl. veel accessoires waaronder nieuwe winterbanden.
Daar zou ik hier veel meer voor betaald hebben (de BPM meegerekend).

camaron
Geregistreerd lid

Bericht door camaron » zo 27 nov, 2005 0:11

Tja, het wordt er niet eenvoudiger op. Wat mijn oorspronkelijke vraag betreft en nadat ik vanmiddag met de Estate heb gereden, het is duidelijk dat de 9-5 een andere klasse auto dan de 9-3. Inderdaad ruimer, stiller, krachtiger en ligt heel stabiel op de weg. Ook op een natte weg met wind en regen! (Ik realiseer me dat het vergelijk is niet helemaal eerlijk aangezien de 9-3 een diesel is en de Estate een benzine).

Wat de deal zelf betreft, ik moet eraan toevoegen dat ik in Frankrijk woon en ik meen dat de prijzen hier voor een Saab iets lager liggen. Qua garantie termijn doet Saab het heel goed in vergelijking met de meeste andere merken: zodra de occasion als hun "huis occasion" wordt gezien, krijg je de 24 mnd garantie.

Ik heb wel een goed gevoel van deze Estate maar de deal van Szábló klinkt ook heel goed. Ik vraag me wel af hoe je op afstand de betrouwbare auto's selekteert? Genoeg te overwegen dus.....

Groeten

Szábló
Geregistreerd lid

Bericht door Szábló » zo 27 nov, 2005 0:33

Ik heb eerst op autoscout een aantal potentiële Saabs bij elkaar in de buurt uitgezocht en besloten er van de zomer een dagje uit van te maken.
Verder dan eerste auto kwam ik eerlijk gezegd niet: hij zag er "tadellos" uit, complete nieuwstaat, dealeronderhouden met onderhoudsboekje en alle garagerekeningen erbij. Daar meteen een exportnummerplaat, twee weken wegenbelasting en verzekering door de garage laten regelen, hier aangemeld voor de RDW-keuring en BPM betaald. Nummerplaat kopen en klaar. Gesommeerd een uur of drie werk inclusief wachten bij de keuring, exclusief de Duitsland-rit. Wel een lange wachttijd bij de RDW eer je naar de keuring kunt (bij mij bijna vier weken).

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » zo 27 nov, 2005 1:13

@ cameron:
je woont in Frankrijk? Dan hoef je je toch niet druk te maken over bpm en aanverwante 'pesterijen'.
Szabo' deal lijkt me lastige te evenaren (zich ic de kmstand) maar ik kan garaderen het je echt wel wat keuze in duitsland hebt. Ik had zelf een aantal 'kandidaten' op een rijtje gezet maar heb bij de eerste ook toegehapt. En, niet te vergeten: vraagprijs is niet de verkoopsprijs :wink:

Plaats reactie