4000 euro goedkoper bij 3.0 V6

1997-2010
Jeroenwissink
Geregistreerd lid

4000 euro goedkoper bij 3.0 V6

Bericht door Jeroenwissink » do 15 dec, 2005 22:39

Hoi,

Nu ik een week in mijn V6 heb gereden (eigenlijk vind ik meer laagvliegen), sta ik bij de pomp en dat doet best een beetje pijn. Vooral omdat ik vele jaren alleen maar gas heb getankt in SAABs. Daarom heb ik de volgende calculatie gemaakt mbt tot gas en terugverdienen:

Ik rij 100.000 km op benzine en dat kost me ongeveer 10.000 ltr bezine a 1,40 = 14.000 euro
Ik rij 100.000 km op gas en dat kost me ongeveer 12.000 ltr gas a 0,50 + gasinbouw = 6.000 + 2.000 = 8.000 euro

Dat scheelt natuurlijk een hoop euri, financieel een prima keuze dus. Zelfs als na 100.000 km de kop gereviseerd moet bespaar ik nog 4.000 euro. Maar of het nu voor mijn '99 V6 met 115000 km echt een goede keuze is, dat kan ik nergens vinden. (De huidige gasinstallaties zijn erg goed, Ik heb er jaren mee gereden in een 900i, geen verschil met bezine), dus maak ik me geen zorgen over. Mijn vraag daarom:

Wie heeft er ervaringen met de V6 (of ook een 4-pitter) op gas, die mij kunnen helpen een keuze te maken?

groet, JW

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 15 dec, 2005 22:44

Rijdt jij "vrijgesteld van belasting"?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 15 dec, 2005 23:16

maar da's ook maar een verschil van ca. 600 per jaar

ik zou er gewoon gas op zetten. Kan prima.

Jeroenwissink
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroenwissink » do 15 dec, 2005 23:35

verde900 schreef:Rijdt jij "vrijgesteld van belasting"?
vergeten, maar verschil is niet veel : 1188 voor G3 en 740 voor benzine. Over een jaar of 5 toch nog zo'n 2500 euro... Omslagpunt ligt dan ergens bij 15000 p.j. Hmmm.

Op gas heb je ook iets meer last van slijtage door de hogere temperatuur, dus het kost iets meer bij veel km's. Het verschil tussen gas en benzine is waarschijnlijk toch niet zo groot als ik dacht:?

J

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 15 dec, 2005 23:42

Jeroenwissink schreef:
verde900 schreef:Rijdt jij "vrijgesteld van belasting"?
vergeten, maar verschil is niet veel : 1188 voor G3 en 740 voor benzine. Over een jaar of 5 toch nog zo'n 2500 euro... Omslagpunt ligt dan ergens bij 15000 p.j. Hmmm.

Op gas heb je ook iets meer last van slijtage door de hogere temperatuur, dus het kost iets meer bij veel km's. Het verschil tussen gas en benzine is waarschijnlijk toch niet zo groot als ik dacht:?

J
Vergeet je niet dat je start op benzine? 1 tot 2 tankjes zo maar per jaar, ook iets van € 150,--/ € 200,-- per jaar.

robertw

Bericht door robertw » vr 16 dec, 2005 7:37

Vergeet je niet dat je start op benzine? 1 tot 2 tankjes zo maar per jaar, ook iets van € 150,--/ € 200,-- per jaar.
mhh, dat zijn wel meer dan 1 a 2 tankjes per jaar. moderne lpg installaties laten je gauw 5 a 6 km rijden op benzine met natuurlijk een enorm ongunstig verbruik bij een koude motor. en elke keer starten weer het zelfde liedje. ben nu aan mijn 2de tank bezig sinds eind september, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik mijn 9k af en toe biefstuk geef (lees: benzine).

/rw
[/code]

Hazelnoot
Geregistreerd lid

Bericht door Hazelnoot » vr 16 dec, 2005 15:16

Kost natuurlijk veel minder, als je niet op benzine rijdt, leg je die eerste kilometers echt niet op water af maar ben je aan lpg ook de nodige euri kwijt, wat het verschil dus aanmerkelijk kleiner maakt als hoe het nu wordt voorgesteld.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 16 dec, 2005 15:48

Hazelnoot schreef:
Kost natuurlijk veel minder, als je niet op benzine rijdt, leg je die eerste kilometers echt niet op water af maar ben je aan lpg ook de nodige euri kwijt, wat het verschil dus aanmerkelijk kleiner maakt als hoe het nu wordt voorgesteld.
Een 9-5 heeft een 70 ltr tank, eurosuper kost € 1,37 = € 96,-- voor een volle tank, en 1-2 tankjes per jaar leeg rijden gaat met lpi toch echt gebeuren, maar goed... de Lpg rijders hier zijn de mannen van de praktijk hierin.

Hazelnoot
Geregistreerd lid

Bericht door Hazelnoot » vr 16 dec, 2005 16:01

OK ga uit van 2 tanks benzine per jaar, dan kom je aan het volgende sommetje: 140 liter benzine voor 192 euro tegen 160 liter lpg tegen 80 euro (gebruik lpi zo'n 10 tot 15% hoger) geeft 112 euro aan extra kosten per jaar.

Pieter
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter » vr 16 dec, 2005 17:06

Die van mij rijdt echt geen vijf kilometer op benzine voor hij op gas overschakelt, met dit winterweer gebeurt dat na pakweg één à anderhalve kilometer. 't Is wel een 2.0

Pieter

Hazelnoot
Geregistreerd lid

Bericht door Hazelnoot » vr 16 dec, 2005 17:22

Ik verstook ook echt dat bedrag niet per jaar aan benzine (2.3t), hooguit de helft.
Het voorbeeld geeft het meest ongunstige geval weer, heeft de anti lpi lobby hier ook weer een lolletje.

wjms
Geregistreerd lid

Bericht door wjms » vr 16 dec, 2005 17:49

Vergeet ook niet dat Lpg in het buitenland moeilijker verkrijgbaar is. Grote nadeel van gas is m.i. de kleine actieradius. Bovendien kost het ruimte in je kofferbak, zelfs wanneer je zo'n ronde installatie op de plek van je reservewiel hebt. In sommige gevallen kun je in een hogere gewichtsklasse komen. Je moet er dus echt wat voor over hebben iets goedkoper te rijden. Diesel zou een alternatief kunnen zijn, maar dat is in mijn geval tot sinds voor kort weinig succesvol geweest (lees de perikelen rond de EGR-klep maar). Het is inmiddels wel naar behoren door de dealer opgelost.

9000 freak
Geregistreerd lid

Bericht door 9000 freak » vr 16 dec, 2005 17:52

wanneer de auto over schakeld op gas hangt af van het merk gas-installatie, de meeste gaan over op gas bij een motortemperatuur van 25 graden. Zo zijn er ook ingesteld die na 5 minuten bijvoorbeeld op gas overschakelen, of na een bepaald aantal kilometer, dat verschilt gewoon per merk.

Jeroenwissink
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroenwissink » vr 16 dec, 2005 18:12

9000 freak schreef:wanneer de auto over schakeld op gas hangt af van het merk gas-installatie, de meeste gaan over op gas bij een motortemperatuur van 25 graden. Zo zijn er ook ingesteld die na 5 minuten bijvoorbeeld op gas overschakelen, of na een bepaald aantal kilometer, dat verschilt gewoon per merk.
Ik heb in het verleden twee verschillende installaties gehad : de laatste was erg goed, een vialle en die ging na 5 seconden over: Das dus geen issue. En dat kleine beetje bezine bij de start is dus ook geen issue. (Saab start zelfs prima op gas, mijn eerste starte op gas beter dan op benzine, ook midden in de winter.)

De kleine actieradius is wel een goed argument: Had ik in mijn 900 nog 70 ltr (55 ltr effectief), in een 9-5 is dat nog maar 52 ltr (40 ltr effectief). Dat betekent 40* 7 = minder dan 300km! In de praktijk weet ik dat ik dan bij een lege gastank de laatste restjes naar huis wel op benzine doe; das wel iets meer dan 1 tank per jaar.

2-0 voor benzine bij 15000km per jaar!
JW

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 16 dec, 2005 18:20

Hazelnoot schreef:Ik verstook ook echt dat bedrag niet per jaar aan benzine (2.3t), hooguit de helft.
Het voorbeeld geeft het meest ongunstige geval weer, heeft de anti lpi lobby hier ook weer een lolletje.
Daarvoor hoef je geen anti lpg lobbyer te zijn, het komt regelmatig voor dat de ANWB een gasrijder te hulp komt die niet kan starten omdat er geen benzine in zijn tank zit, die weet dan vaak niet eens dat benzine essentieel is om te starten, hij rijdt immers op gas...
De topicstarter had de motorrijtuigenbelasting voor het gemak ook vergeten en om een compleet beeld te krijgen is het handig alle kosten en ervaringen te bekijken.

Plaats reactie