additief voor olie

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
HenkVeen
Geregistreerd lid

additief voor olie

Bericht door HenkVeen » zo 05 jul, 2020 21:33

Wie heeft er ervaring met tevieren additief voor alle soorten olie.
Hoorde van een campinggast waar ik mee aan de praat kwam over onze Saab 9-3 cabrio 2001 of hij mij goed beviel ik zei ja hij bevalt mij heel erg goed maar hebt alleen probleem met de versnellingsbak dat hij wat zwaar in de versnellingen gaat vooral de 5de versnelling.
En toen begon de persoon over om tevieren additief toe te voegen bij de versnellingsbak en dat hij dan veel beter zou schakelen. hij had wat bij zich en dat hebt ik bij de motorolie ingegooid en ben een stuk gaan rijden maar merkte gelijk verschil de motor draaide veel mooier rond met minder toeren.
De persoon had zelf een VW transporter en die had met de zelfde motor 10000000 km gereden en reed er nog steeds mee rond.
Maar ik kan heel weinig info vinden over het merk (tevieren).
Wat is het beste om te doen zal ik het proberen om het bij de versnellingsbak in te gooien of niet

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Re: additief voor olie

Bericht door Blacky Turbo S » zo 05 jul, 2020 22:32

Gebruik al jaren en jaren TSL.
Een keer een demo gezien op een meeting van de Saab club.
TSL kan ook in een handbak, niet in een automaat.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » ma 06 jul, 2020 0:40

... en sommigen geloven ook in Sinterklaas...
Gewoon de juiste olie van een goed merk gebruiken en op tijd verversen. Alle benodigde additieven zitten daar al in.
alleen probleem met de versnellingsbak dat hij wat zwaar in de versnellingen gaat vooral de 5de
Bak een keer "flushen" en mechanisme/pook goed afstellen.
motor draaide veel mooier rond met minder toeren
Tja, je (verouderde) olie is nu dunner, hoelang dat goed gaat?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 06 jul, 2020 9:47

Er bestaan additieven die helpen. Wat die in fiete doen is de olie dunner maken. Voorzover dat al een oplossing is, is deze tijdelijk. De vraag is of de olie niet zo dun wordt, dat die bij de krachten die tussen de draaiende delen niet te makkelijk wordt weggeperst en de slijtage daarna dus niet sneller verloopt als voorheen.

Een beter idee is om de bakolie af te tappen, nieuwe voorgeschreven olie te vullen. Een paar duizend km te rijden, en dan nog eens de bakoliewissel te herhalen.
Alternatief zou je kunnen overwegen om het additief toe te voegen, daarmee max 2000km mee af te leggen en dan een bakoliewissel te doen.

Deze testvidieo (hij test idioot veel dingen op beweerde eigenschappen, en soms voor alternatieve toepassing). HIj praat nogal hard, dus zet het geluid wat zachter:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 06 jul, 2020 13:23

Zou voor je aan de additieven gaat eerst eens een olie wissel doen en dan i.p.v de voorgeschreven 1.8 liter olie er 2.5 liter vol synthetische versnellingsbak olie in doen.

Ik heb zo heel wat bakken waarvan de eigenaars dachten dat ze vervangen moesten worden weer bij de les gekregen.

Mocht dit niet werken heb je in principe niks meer te verliezen en wordt het een baat het niet schaadt het niet verhaal.

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » za 18 jul, 2020 14:53

Funky Dude schreef:... en sommigen geloven ook in Sinterklaas...
Gewoon de juiste olie van een goed merk gebruiken en op tijd verversen. Alle benodigde additieven zitten daar al in.
alleen probleem met de versnellingsbak dat hij wat zwaar in de versnellingen gaat vooral de 5de
Bak een keer "flushen" en mechanisme/pook goed afstellen.
motor draaide veel mooier rond met minder toeren
Tja, je (verouderde) olie is nu dunner, hoelang dat goed gaat?
Tsja, wat zal ik zeggen. Vond de demo bij de Saab Club, erg overtuigend.

Voor klanten van mijn werk adviseren wij soms ook een additief voor de hydrauliek olie. Vooral in koud klimaat. Schuiven se cilinders (die al de beste in onze branch zijn) toch wat fijner.

Motorolie kwaliteit verschilt ook. Sterker nog brandstoffen verschillen heel erg van kwaliteit. B.v. EN 590 Diesel is bij de ene leverancier toch wel heel wat anders dan bij de ander....

Misschien bestaat de Sint toch....

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » za 18 jul, 2020 19:30

[]
Welke toevoeging adviseer je dan voor hydroliek.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Plaats reactie