Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » zo 24 okt, 2021 19:45

Ja, dat is een gemiste kans, ik heb in de badkamer de slangen juist iets dichter bij elkaar
Badkamer is dan ca 1 a 2 graden hoger dan de kamertemperatuur
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » zo 24 okt, 2021 19:59

Punt is dat de badkamer een goede en nette vloer heeft. En ik niet precies weet wat de ondervloer is (dit is een uitbouw van latere datum). En dus niet weet wat ik aan zou treffen. Zelf opgelegde budget ruimte ook in kader onderhandse verhoging hypotheek liet dat risico niet echt toe, maar bovenal argument van zogeheten
scope creep verbouwing. Voor je het weet moet ook de hele badkamer ineens omdat de muurtegels niet gaan passen met een nieuwe vloer oid. Aannemer was het er mee eens en stelde dat een elektrische vloer ook altijd nog is te installeren wanneer dat opportuun is.

Enfin, tot zover de duurzaaamheidsingrepen en opstapjes naar gasloos in huis. :wink:
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door phanot » zo 24 okt, 2021 20:20

De discussie over welke autobrandstof in de toekomst is nu al in de badkamer aanbeland, beetje veel off-topic :O:

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 72sonett3 » zo 24 okt, 2021 20:29

jelger schreef:
zo 24 okt, 2021 19:12
... handdoeken radiator geofferd... Dus moet nog elektrische vervanging regelen
Je kunt een elektrisch verwarmingselement in de radiator schroeven, met thermostaat. Je moet wel letten op de regels voor elektra in badkamers.

Onze CV gasketel was aan vervanging toe maar ik heb verwarming vervangen door IR panelen en elektrische convectoren, een elektrische boiler voor heet water en het gasstel door keramische plaat. Gascontract opgezegd en gasmeter is verwijderd.
Als dit voor verwarming niet genoeg is kan ik nog een omkeerbare warmtepomp bijplaatsen, 's zomers ook als airco te gebruiken.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » zo 24 okt, 2021 20:35

phanot schreef:
zo 24 okt, 2021 20:20
De discussie over welke autobrandstof in de toekomst is nu al in de badkamer aanbeland, beetje veel off-topic
Correct, daarom probeerde ik het met de slotzin af te hechten en het bij 2 reacties te laten.

Maar blijkbaar kwam dat niet over. :? Enfin, waarom reageer ik eigenlijk nog terwijl ik het zelf al af probeerde te ronden.

Dank Martin voor de suggestie.
Laatst gewijzigd door jelger op zo 24 okt, 2021 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 72sonett3 » zo 24 okt, 2021 20:36

turbopilot schreef:
zo 24 okt, 2021 19:07
De energie die vrij komt bij het verbranden van 1 m3 aardgas in een HR cv ketel is ongeveer gelijk aan 9 kWh Electra
De energiedichtheid van 1 normaal m3 aardgas is idd bijna 9 kWh (8,8 om precies te zijn).
Maar moet ik die 1 m3 dan verbranden in 1 uur of in 9 uur? Of 1 m3/u en dan 9 uur lang (dus 9 m3)? Dat maakt nogal wat uit...
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jaap noord » ma 25 okt, 2021 2:03

72sonett3 schreef: Je kunt een elektrisch verwarmingselement in de radiator schroeven, met thermostaat. Je moet wel letten op de regels voor elektra in badkamers.

Onze CV gasketel was aan vervanging toe maar ik heb verwarming vervangen door IR panelen en elektrische convectoren, een elektrische boiler voor heet water en het gasstel door keramische plaat. Gascontract opgezegd en gasmeter is verwijderd.
Als dit voor verwarming niet genoeg is kan ik nog een omkeerbare warmtepomp bijplaatsen, 's zomers ook als airco te gebruiken.
Hoop ik wel dat je jouw radiator niet met water gaat vullen.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » ma 25 okt, 2021 9:51

93Rookie schreef:
zo 24 okt, 2021 16:29
Zomaar weer wat gelezen waarvan ik als Rookie de reikwijdte niet van kan overzien:
Dank je Rookie voor een aantal goede argumenten tegen waterstof. Mijn conclusie luidt anders dan die in jouw overzicht.

kennis:
- Waterstof voor vervoersmiddelen en transport vergroot het broeikaseffect
- Productie van EV's en accu's blijft met mijnbouw een zeer milieuonvriendelijke zaak. Schone mijnbouw bestaat namelijk niet.
- De zeevaart produceert meer dan 800x zoveel CO2 en andere vieze uitlaatgassen dan alle auto's en vrachtauto's bijelkaar.
- Windmolens maken slachtoffers onder vogels, en veroorzaken overlast voo rmens en dier (in Noorwegen wijken 150 windmolens voor rendieren). En zijn niet 24/7 in te zetten.
- Zon is een onuitputtelijke gratis energiebron.
- Zonnepanelen (PV) hebben een beperkte levensduur en zijn niet milieuvriendelijk te produceren. (gif + energie)
- Zonnespiegels (zonnewarmte/CSP) zijn veel minder milieubelastend te produceren dan PV en het rendement is blijvend, opslag van productie overdag is 's nachts ook inzetbaar.

Conclusies:
- Het is absolute waanzin om met de huidige stand der wetenschap en techniek voor EV's te kiezen als alternatief voor de ICE. Het middel is erger dan de kwaal.
- Het is waanzin om het windmolenpark verder uit te breiden
- Het is waanzin om grootschalige PV-zonnepaneelparken te blijven bouwen.
- Het zaak om in te zetten om grootschalige zonnewarmte-conversiecentrales die (met een oppervlakte zo groot als Frankrijk,verspreid over een groot deel van de wereld) ons kunnen voorzien van alle electriciteit die we voor licht, warme en industrie nodig hebben. Dit zal een veelvoud van CO2-vermindering tewegbrengen, dna met EV's ooit bereikt zou kunnen worden.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 72sonett3 » ma 25 okt, 2021 10:42

jaap noord schreef:
ma 25 okt, 2021 2:03
Hoop ik wel dat je jouw radiator niet met water gaat vullen.
Hoezo?
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » ma 25 okt, 2021 12:28

Het einde van fossiele energie is in zicht.
Over enkele decennia is er geen markt meer voor de gevestigde partijen zoals Shell.

Tenzij de overheid deze partijen opnieuw in het zadel helpt.
En dat lijkt nu te gaan gebeuren met het NortH2 project in Groningen.

Met extreem veel overheidsgeld wordt kunstmatig een nieuwe markt voor de fossielen zoals Shell gecreeerd.
In een vrije energiemarkt is waterstof kansloos zonder steun. Oude technologie met hoge kosten en een laag rendement.

Kunstmatig wordt er meer vraag gegenereerd dan in een vrije markt zou gebeuren.
Waterstof is nodig voor de enkele bijzondere toepassingsterreinen waarbij goedkopere, veiligere, minder milieubelastende en duurzamere alternatieven niet voorhanden zijn.
De staalindustrie (Hoogovens Ijmuiden) is een voorbeeld.

Door extreem veel overheidsgeld in het project te pompen wordt waterstof in de markt gedrukt.
Indirect gebeurt dit door de Gasunie te betrekken bij het project voor het "gratis" leveren van de infrastructuur.
"Gratis" tussen aanhalingstekens want er wordt nog wel gerekend op 1,5 miljard overheidssteun om het redundante aardgasnetwerk geschikt te maken voor waterstof.

Overheidsinstanties trekken nu aan de alarmbel. En terecht.
In de jaren 80 werd nog de stekker uit een vergelijkbaar project getrokken: de RSV affaire.

Mark Rutte heeft acht jaar geschiedenis gestudeerd. Kan hij zich de zeperd van 2,2 miljard gulden nog herinneren?
Dat bedrag aan publiek geld spendeerde Rijn Schelde Verolme in de markt van energiecentrales en graafmachines nadat de markt voor olietankers was ingestort.
Zonder succes.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » ma 25 okt, 2021 23:13

72sonett3 schreef:
zo 24 okt, 2021 20:36
De energiedichtheid van 1 normaal m3 aardgas is idd bijna 9 kWh (8,8 om precies te zijn).
Maar moet ik die 1 m3 dan verbranden in 1 uur of in 9 uur? Of 1 m3/u en dan 9 uur lang (dus 9 m3)? Dat maakt nogal wat uit...
Meen je dit nu echt ?

Een ketel kan wel 3 m3 per uur verbranden, kun je nagaan hoeveel elektrische kacheltjes je dan aan moet hebben om in datzelfde uur het elektrisch te doen.
Normaal moet een warmtepomp dan ongeveer een COP van 2,8 halen (gasprijs €0,80 Electra €0,23).

Puur Elektrisch verwarmen in ongeveer het domste wat je kunt doen, alleen nu zitten ze in Den Haag weer aan de knopjes van de gasprijs te draaien

Pv op je dak, dan wordt het nog lastiger uitleggen, zolang je kunt salderen klopt het wel en gaat het voor dezelfde prijs heen en weer.
Eigenlijk maak je gratis gebruik van het netwerk als accu, in de zomer/overdag produceren en in de winter/avond via de kolen of gas centrale weer terugkrijgen.

Produceer je teveel en denk je ik maak het wel op met elektrisch verwarmen, dan klopt eigenlijk je terug verdien model niet meer.
Of anders je terug verdien tijd is 3 keer zo lang.

Als je meer wilt weten, kun je eens gaan neuzen op de site warmtepomp-weetje.nl
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » di 26 okt, 2021 15:48

Ooit waren wij grotendeels tegen een lage prijs zelfvoorzienend met onze enorme voorraad gasbel in Slochteren.
Zware industrie was mogelijk. Die tijden zijn definitief voorbij. De huidige aardgasprijzen laten zien wat er kan gebeuren als je afhankelijk bent van de wereldmarkt.
Aldel staat aan de rand van de afgrond. Met waterstof worden we weer afhankelijk van marktprijzen, die voor waterstof net zo volatiel kunnen zijn.

Als individu kun je een poging doen om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden. Met PV, isolatie en accubuffers (bijvoorbeeld Tesla powerwall).

De zware industrie kan dat niet. Daarvoor moet de waterstof infrastructuur er komen. Als we Tata Steel, de chemische industrie in limburg e.d. in NL willen houden.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

moniquevos
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 13 okt, 2021 20:23
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door moniquevos » di 26 okt, 2021 17:20

Ik denk niet dat waterstof echt een succes zal worden. Deze type van transport is gewoon te duur voor personenauto's. Elektrisch rijden zal efficiënter, goedkoper en beter beschikbaar zijn.
Extra beveiliging voor je auto: Lees hier

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » di 26 okt, 2021 20:58

Komt dan wel de vraag, hoe lang mogen die nog (te) goedkoop tanken uit het stopcontact. :-S+
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » di 26 okt, 2021 21:52

Kijk, Monique heeft wel door hoe het echt werkt.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Plaats reactie