(Amateur) plaatwerker gezocht

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

(Amateur) plaatwerker gezocht

Bericht door MvR » wo 24 aug, 2022 17:38

Iemand bij mij in de woonplaats is een actief restaurateur van oude bromfietsen. Hij is momenteel bezig met een Batavus Whippet ergens uit de jaren '50.

De Whippet heeft links en rechts wat plaatwerk; grootte, 1,5 blaadje A4 per kant. In het midden zit een profieltje (ter versteviging van het plaatwerk, zodat het niet buigt) en twee randen hebben een 'rolletje', opnieuw om er voor te zorgen dat het materiaal niet zo snel verbuigt.

De restaurateur heeft het juiste plaatwerk in bruikleen om te laten kopiëren door een plaatwerker. Maar... hij kan niemand vinden die dat kan!

Kent iemand een plaatwerker die het leuk vindt -tegen betaling- iets te maken voor de Batavus???

Afbeelding

Afbeelding

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: (Amateur) plaatwerker gezocht

Bericht door RoelandV » wo 24 aug, 2022 18:28

Als je het laat doen laat het dan doen door vaklui:
https://www.contour.eu/plaatwerk/

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 24 aug, 2022 20:10

Ik geef het adres door! Dank

gewoonikke
Geregistreerd lid

Bericht door gewoonikke » do 25 aug, 2022 11:01

zo heb ik bij een oude motorfiets met hetzelfde dillema gezeten,
ik heb toen uit een blok eiken met beitels een mal gemaakt en een tegenmal zodat het deel wat ik nodig had onder de werkplaats pers daarna te persen was.
Succes met de roestauratie, zeldzaam brommertje is het wel :D

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 25 aug, 2022 12:50

Ik restaureer 'm zelf niet! Een plaatsgenoot doet het en is behoorlijk handig met bromfietsen.

Hij vertelde ook al dat het een zeldzaam exemplaar was. Blijkbaar veranderde Batavus het ontwerp van de Whippet per jaar! (Deden Amerikaanse autofabrikanten ook in de 50'er jaren). Dus het plaatwerk waar het nu om gaat is maar 1 jaar gemaakt... En omdat iedere fietsenfabrikant toen ook brommers maakte, is het aannemelijk dat het aantal exemplaren dat verkocht werd, klein was. Het aantal 'survivors' in 2022 is natuurlijk nog kleiner.

Dus ik denk dat de restaurateur het met je eens is als het om 'zeldzaamheid' gaat.

Plaats reactie