Nieuwe APK-regel: meting brandstofverbruik

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
RoelandV
Geregistreerd lid

Nieuwe APK-regel: meting brandstofverbruik

Bericht door RoelandV » do 02 nov, 2023 19:54

In Brussel zitten opvallend veel 'wijze' mannen en vrouwen. Die hebben hele dagen de tijd om over 'iets nieuws' na te denken.
En dat doen ze dus ook, En soms bedenken ze 'iets nieuws'.

Deze keer heeft men bedacht dat in ieder EU-land vanaf 1-1-2024 bij de APK-keuring het 'daadwerkelijk brandstofverbruik'
moet worden gemeten. Deze regel geldt voor alle personenauto's en lichte bedrijfswagens die 'per 1-1-2021 op naam zijn gezet'.
Om het allemaal wat interessanter te maken beschouwt men het doorgeven van de 'daadwerkelijke uitstoot' als
'privacygevoelige informatie'

Voor Saab-liefhebbers heeft deze regel geen gevolgen, tenzij deze regel ook geldt voor auto's die na 1-1-2021 zijn geïmporteerd.
In dat verband vraag ik mij af wat bedoeld wordt met 'per 1-1-2021 op naam zijn gezet'.

Wellicht weet een deskundige APK-keurmeester op dit forum het juiste antwoord.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Nieuwe APK-regel: meting brandstofverbruik

Bericht door ReinO » do 02 nov, 2023 20:28

Geldt voor na die datum dus waarschijnlijk omdat ze de fraude bij de autofabrikanten niet aan durven pakken.... .
De gewone consument is een makkelijkere prooi: we kunnen wel een extra zuinige ecu klaarleggen speciaal
voor de keuring?

Thijs67
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Thijs67 » do 02 nov, 2023 20:59

Gaat het alleen om registratie van data (om een database op te bouwen), of is er ook afkeur bij (grote) afwijkingen t.o.v. de fabrieksopgave?

KeesB
Geregistreerd lid

Bericht door KeesB » do 02 nov, 2023 21:21

Hoe gaan ze dat meten?

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » do 02 nov, 2023 21:59

Garagebedrijven moeten voor 1 januari 2024 speciale apparatuur in huis hebben om het 'daadwerkelijk verbruik' te kunnen meten.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 02 nov, 2023 22:21

Iemand linkjes naar deze geplande regelgeving en uitvoering? Op de site van de RDW vind ik hier niks over.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » do 02 nov, 2023 22:23

In de praktijk kan dit met de meeste diagnose testers worden gemeten. Het is niet heel lastige data overigens.

De voertuig eigenaar moet feitelijk gezien toestemming geven. Hierover is het (voor zover ik weet) nog niet duidelijk hoe dit er daadwerkelijk uit gaat zien.

Wel kan ik vermelden dat je het als voertuig eigenaar mag weigeren. Dit kunnen we vermelden op het moment van afmelden van het voertuig.

De tester/apparaat leest de verbruik gegevens uit en stuurt dit direct door naar het RDW. Ik ben alleen wel benieuwd wat er gebeurt op het moment dat het volledige storingsgeheugen van een auto gewist wordt. Ik vermoed namelijk dat de ecu dan ook de vebruiksgegevens wist.

Het apparaat hebben we nog niet binnen maar zo gauw het er is wil ik er eens mee aan de slag gaan.

Ik zie overigens allemaal haken en ogen aan verhaal. Stel dat een klant altijd 102 tankt in de Duitsland en een andere klant tankt goedkope 95. Dan zal het verbruik er heel anders uit zien. Ik kan niet inschatten in hoeverre dit meegenomen wordt.

Het is voor de apk keurmeesters wel weer iets wat ons in de schoenen geschoven wordt. Feitelijk heeft het 0,0 te maken met veiligheid. Iets waar naar mijn mening de apk ooit voor in het leven is geroepen.

We moeten maar verplicht investeren om te kunnen werken..... helaas. Maar dat is een andere discussie.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » do 02 nov, 2023 22:25

Steve-O schreef:
do 02 nov, 2023 22:21
Iemand linkjes naar deze geplande regelgeving en uitvoering? Op de site van de RDW vind ik hier niks over.
https://www.rdw.nl/zakelijk/nieuws/2023 ... k-ingegaan

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 02 nov, 2023 23:41

Zoals ik de berichten lees worden er niet direct consequenties aan verbonden voor het betreffende voertuig of de uitslag van de keuring. Zou ook vreemd zijn om dit als instrument te gaan gebruiken voor het opsporen van bv emissie storingen, daarvoor zijn er wel betere methodes.

Gaat het dus waarschijnlijk meer om het verzamelen van data. Misschien beginnen ze wakker te worden en te snappen dat de verbruikscijfers op papier (en daarmee de CO2 uitstoot) weinig tot niets meer te maken hebben met het werkelijk verbruik op de weg van een auto. En willen ze daar wat meer grip cq inzicht in krijgen op deze manier. Ik benader het maar positief :)

Dat dit op tamelijk gespannen voet staat met de privacy wetgeving blijkt wel uit het feit dat de consument het mag weigeren :roll:

gerardf
Geregistreerd lid

Bericht door gerardf » vr 03 nov, 2023 14:38

Vraag mij ook af als je veel met aanhanger of caravan rijd, dan zien je verbruiks cijfers er ook anders uit dan gemiddeld.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 04 nov, 2023 8:50

Ik las in dat linkje van de rdw dat het puur gaat om het vergaren van kennis over het verbruik dat
opgegeven is door de fabrikant en hoe het werelijk is.
Tja daar zit natuurlijk enorm veel variatie in maar wanneer dit zo groot wordt aangepakt dan
komt daar vanzelf een eerlijk resultaat uit want hoeveel auto s hebben we in de EU? n= 30.000.000?
Het is natuurlijk wel weer waardeloos dat daar we speciale apparatuur voor moeten worden aangeschaft:
dat betaalt de consument weer lekker zelf. Ipv dat ze betalen voor mijn informatie aan derden.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » za 04 nov, 2023 13:27

Klopt. Maar het lijkt mezelf zo sterk dat het alleen maar om draait. Ik vermoed zelf dat er met deze cijfers harder gewezen wordt naar brandstof motoren. Zo van, kijk zie je wel. Ze stoten veel meer uit dan opgegeven. Dus we kunnen ze eerder verbieden. En ik heb daar niks op tegen maar het moet altijd met een dekmantel. Wees nu gewoon eens eerlijk.

Wat de fabrikant opgeeft is bijna altijd lariekoek. Die gegevens worden vergaart op een speciaal circuit met afgeplakte naden ed. Dus dat kan je eenvoudig verbieden.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 04 nov, 2023 13:39

Dat is bij EV's natuurlijk net zo afwijkend. Toch was/is er n overheidsnorm waar alles aan moest voldoen, dat de norm niet klopt is bij zowel NEDC als WLTP al langer bekend.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 04 nov, 2023 14:55

De kosten voor een APK-keuring worden zo steeds hoger.

Plaats reactie