Koplampen afplakken in Engeland?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Koplampen afplakken in Engeland?

Bericht door op » vr 14 jun, 2024 16:30

Vroeger moest je je koplampen afplakken in Engeland, nu zie ik dat niet meer bij de reistips staan. Is dat niet meer verplicht?
Dinsdag zitten wij op de boot met de caravan 8)

WilNiks
Geregistreerd lid

Re: Koplampen afplakken in Engeland?

Bericht door WilNiks » vr 14 jun, 2024 19:17

Op de boot kan je plaksetjes kopen voor rond de 15€ als ik me goed herinner. (2,5 jaar geleden). Ik kocht wel maar vergat op de boot te plakken.
Ik reed hoek van Holland<->Glasgow. Zonder verkeer groot licht aan bij gebrek aan wegverlichting.
Engelsen, en zeker de Schotten, nemen het niet nauw met weg- en voertuig verlichting.
Ik heb iedere lumen nodig gehad om gaten in wegdek en grappige bochten te doorstaan en achteraf blij dat ik niet afplakte.
Of het afplakken nog verplicht is? No dog en no cop seems to care.
In donker door Engeland rijden ? No thanks, no more for me.

KeesB
Geregistreerd lid

Bericht door KeesB » za 15 jun, 2024 19:31

Ik kom al 30 jaar in Engeland en met oldtimers altijd netjes de koplampen afgeplakt.
Met moderne auto's is veel moeilijker om te zien waar je moet afplakken. Met een moderne auto zet ik daarom de hoogteregeling van de koplampen in de laagste stand. Nooit een opmerking of seinende tegenliggers gehad.
Overigens hebben verschillende auto's ook een hendeltje in de achterzijde van de koplamp waarmee een deel wordt afgedekt. Als dit aanwezig is zou het in het instructieboekje moeten staan.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » za 15 jun, 2024 22:43

Werken die stickertjes niet alleen bij halogeenlampen (of ouder) waarbij het licht door reflector en lens gebundeld wordt?

Bij led-verlichting heb je er niets aan lijkt me.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » vr 21 jun, 2024 17:27

KeesB schreef:
za 15 jun, 2024 19:31
Ik kom al 30 jaar in Engeland en met oldtimers altijd netjes de koplampen afgeplakt.
Met moderne auto's is veel moeilijker om te zien waar je moet afplakken. Met een moderne auto zet ik daarom de hoogteregeling van de koplampen in de laagste stand. Nooit een opmerking of seinende tegenliggers gehad.
Overigens hebben verschillende auto's ook een hendeltje in de achterzijde van de koplamp waarmee een deel wordt afgedekt. Als dit aanwezig is zou het in het instructieboekje moeten staan.
Stom toevallig is m’n zwager gisteren naar Schotland vertrokken met zijn vriendin, in hun Seat Ibiza (2015). Kwam ook het afplakken ter sprake, hebben ze niet gedaan.
Er zit xenon in (met wettelijk verplichte automatische hoogteregeling), dus dan valt er weinig laag te zetten.

Ach ik heb geen idee of het echt verplicht is. Zo lang je enkel overdag rijdt zal het wel meevallen.

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » vr 21 jun, 2024 18:58

Ik kom al zo'n 30 jaar vaak in Engeland. Vroeger werden die afplakstickers op elke ferry aangeboden. Nooit gekocht, nooit gemerkt dat er hinder werd ondervonden.
Vrijwel geen Brit plakt iets af als he/she het continent
met een bezoek vereert. Hier ook nooit gehoord over hinderlijke verlichting.
Kortom: ik zou me er niet druk om maken en kan een Britain visit van harte aanbevelen. Bovendien was het altijd een belangrijk land qua saabinkoop....

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » za 22 jun, 2024 11:14

We zijn net weer terug, nog nooit afgeplakt, en ja ik zag ze hangen op de boot; de koplamp stickers, zowel voor UK en Europa.

Plaats reactie