Krik tip
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Krik tip
Het wordt tijd voor een andere krik. Nu zijn er zoveel merken en scherpe aanbiedingen dat je door de hefbomen het bos niet meer ziet. Heeft iemand nog tips voor een goede en beetje betaalbaar (ja dat is voor iedereen anders)? Had een Bahco op het oog, maar die gaat maar tot 1,5 ton en een 9-5 is net zwaarder. Hoor de tips graag.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Krik tip
Met een krik til je niet het volledige gewricht van de auto hoor. 1,5 ton is prima. In het uiterste geval krik je 1zijde van de auto helemaal omhoog (2 wielen van de grond) dan heb je ongeveer de helft van het gewicht. Dus dan heb je met 1,5T nog steeds een SF van 2 
-
Arjan9-3
- Donateur (10x)

Zelf een krik gekocht via Datona en gekozen voor een extra laag model (aan te bevelen als je Saab wat lager op de pootjes staat). Type snellift, 3 ton en werkt als een dolle. Helaas wel een lekkage gekregen na enige tijd en de service van Datona is werkelijk om te huilen.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Bij een extra laag model moet je even opletten op het hefbereik (minimale en maximale hoogte) Als de krik lager is kun je vaak de auto ook minder hoog opheffen. De oplossing daarvoor is een langer laag model, dan is de hefarm langer. Daardoor is het aantal bewegingen op-en-neer om te heffen ook minder.
Ik kan je aanraden om hier eens in de showroom het oevre aan modellen te bekijken en uit te proberen. Ze hebben 14 verschillende op de verdieping. Voordeel: Op de begane grond een oase aan ander sleutelspeelgoed.
https://www.hbm-machines.com/nl/zoeken? ... &brand=HBM
Ik kan je aanraden om hier eens in de showroom het oevre aan modellen te bekijken en uit te proberen. Ze hebben 14 verschillende op de verdieping. Voordeel: Op de begane grond een oase aan ander sleutelspeelgoed.
https://www.hbm-machines.com/nl/zoeken? ... &brand=HBM
-
albertk
- Donateur (3x)

Bevalt mij ook erg goed!
-
Roel95
- Geregistreerd lid
....niet dat wij hem delen hoor....
Albertk heeft dezelfde
-
pveelen
- Geregistreerd lid
Ik heb een poos geleden op Marktplaats een krik van Rodac gekocht. Nieuwprijs 400 en een beetje, op Marktplaats voor 180. Die is echt super. Vaak loont het om op Marktplaats een gebruikte van een zeer gerenommeerd merk te kopen ipv nieuw en "hbm-kwaliteit". Zo vaak gebruikt de gemiddelde hobbyist het niet en spul gaat veel langer mee. Ten slotte ook een stuk veiliger / stabieler.
-
LarsJanse
- Donateur

Ik heb zelf een laag model 2,5t van datona. Simpel ding, verder niet heel bijzonder, maar doet wat hij moet doen, is erg laag als t moet, maar heeft een best forse slag dus je hebt zeker voldoende hoogte om je assteunen te plaatsen. Bij intensief gebruik kun je beter een wat duurdere kopen denk ik.
Qua gewicht is 1,5 of 2 ton zat voor een gewone personenauto, je tilt inderdaad maximaal ongeveer de helft. Nadeel van die lichte krikjes is vaak wel dat ze ook kleiner zijn en daardoor wat beperkt in hun hoogte.
Qua gewicht is 1,5 of 2 ton zat voor een gewone personenauto, je tilt inderdaad maximaal ongeveer de helft. Nadeel van die lichte krikjes is vaak wel dat ze ook kleiner zijn en daardoor wat beperkt in hun hoogte.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Dank nog voor alle tips. Lang lopen twijfelen tussen Bahco en Winntec, maar gezien het prijsverschil en de positieve ervaringen met de winntec hier heb ik er net een besteld. Heel benieuwd en zal sowieso een hele verbetering zijn ten opzichte van het krakkemikkige krikje van nu.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Zo n garagekrik geeft zoveel meer plezier en veiligheid: gewoon proberen en als ze lekken kun je meestal een
revisiesetje halen.
Ik mis nog de mooiste trouwens: snapon!
revisiesetje halen.
Ik mis nog de mooiste trouwens: snapon!
-
albertk
- Donateur (3x)

Hier ga je veel plezier van hebben, is een erg fijne krik, die lekker laag en hoog kan. Rolt ook fijn op de PU wielen.Gele aero schreef: ↑vr 28 mar, 2025 14:45Dank nog voor alle tips. Lang lopen twijfelen tussen Bahco en Winntec, maar gezien het prijsverschil en de positieve ervaringen met de winntec hier heb ik er net een besteld. Heel benieuwd en zal sowieso een hele verbetering zijn ten opzichte van het krakkemikkige krikje van nu.