Welke auto zou je rijden als het geen Saab was?
-
verde900
- Donateur

Re: Welke auto zou je rijden als het geen Saab was?
Zo’n Rover is ook n auto met karakter, ook dat merk heeft beter verdient..
Heb zelf ooit een P6 2200TC gehad en een P6 3500
Heb zelf ooit een P6 2200TC gehad en een P6 3500
-
Barboer
- Donateur (6x)

Ja, helaas waren de bangebroekerij van BMW en het mismanagement van de Phoenix four funest.
-
RonnieW
- Donateur (3x)

Sinds 1,5 jaar rijden we in een Volvo V60 T5 op benzine. Naar mijn mening een van de mooiste estates op dit moment. Het is een R-design en een automaat, hij rijdt echt super en van binnen is het gewoon een mooie wagen. Tot nu toe geen enkel probleem gehad met toch al 160000 km op de teller.

-
martinphili
- Geregistreerd lid
Wees gerust, de Saab blijft.
Maar ik had enorme behoefte aan een lekker ouderwets analoog autootje. Geen ABS, geen DI cassette, geen SID en geen klikken van de richtingaanwijzers uit een computertje. Daarbij kwamen herinneringen aan het eerste autootje waarmee in de Nederlandse wegen onveilig maakte: een Fiat 850. Ik heb ook een 850 Sport Spider gehad maar zoiets zocht ik niet, ik heb immers al een cabriolet.
Op marktplaats kwam ik deze Fiat 850 Vignale Berlina tegen en ik was meteen verliefd. De lijnen deden me ook denken aan een andere jeugdliefde, de Hillman Imp. Ook met het motortje achterin, ook met veel glas rondom en ook redelijk hoekig. En als belangrijkste: mijn vrouw vindt hem ook hartstikke gaaf.
Het is niet moeders mooiste, er zitten veel stofjes in de lak (met een stofzuiger gespoten leek het wel) pitten in de chromen bumpers en wat vliegroest op de bodem aan de binnenkant. Verder is-tie goed hard, waarschijnlijk het gevolg van zijn leven in Italië. Het kenteken komt daar ook vandaan dus dat wordt ook nog een ritje RDW.
Voor het analoge gevoel had ik natuurlijk ook kunnen kijken naar een 96 maar eerlijk gezegd kan dat model me niet echt bekoren. Sorry! Ik vind dit veel leuker

Maar ik had enorme behoefte aan een lekker ouderwets analoog autootje. Geen ABS, geen DI cassette, geen SID en geen klikken van de richtingaanwijzers uit een computertje. Daarbij kwamen herinneringen aan het eerste autootje waarmee in de Nederlandse wegen onveilig maakte: een Fiat 850. Ik heb ook een 850 Sport Spider gehad maar zoiets zocht ik niet, ik heb immers al een cabriolet.
Op marktplaats kwam ik deze Fiat 850 Vignale Berlina tegen en ik was meteen verliefd. De lijnen deden me ook denken aan een andere jeugdliefde, de Hillman Imp. Ook met het motortje achterin, ook met veel glas rondom en ook redelijk hoekig. En als belangrijkste: mijn vrouw vindt hem ook hartstikke gaaf.
Het is niet moeders mooiste, er zitten veel stofjes in de lak (met een stofzuiger gespoten leek het wel) pitten in de chromen bumpers en wat vliegroest op de bodem aan de binnenkant. Verder is-tie goed hard, waarschijnlijk het gevolg van zijn leven in Italië. Het kenteken komt daar ook vandaan dus dat wordt ook nog een ritje RDW.
Voor het analoge gevoel had ik natuurlijk ook kunnen kijken naar een 96 maar eerlijk gezegd kan dat model me niet echt bekoren. Sorry! Ik vind dit veel leuker

-
Jungleman
- Geregistreerd lid
96-ers zijn er nog ‘genoeg’ van. Dit Fiatje zie ik voor het eerst. De 850 coupé kende ik al uit mijn vroege (single digit) jaren, kennissen van ons (ik denk dat ze toen al midden 50 waren) hadden zo’n ding, knalgeel, 08-DA-71 was het kenteken, volgens mij.
Momenteel heb ik als dagelijks vervoer, naast de 9-3 Caab 1.8T (want getuned), inmiddels al ruim 4 jaar een Volvo V70, waarvan de originele verkoper het ‘een gezellige auto’ vond.
Als de Volvo ermee uitscheidt, heb ik echt geen flauw idee wat ik ervoor terug zou moeten kopen. Elke auto heeft wel een negatief punt. Japans en Aziatisch valt bij mij sowieso al af, net als Duits, Tsjechisch en Spaans. Franse auto’s zijn niet meer als de Xantia of de 21. Ik hoop dus dat de Volvo het blijft doen. En met 320k in 20 jaar, zit er nog genoeg leven in.
Momenteel heb ik als dagelijks vervoer, naast de 9-3 Caab 1.8T (want getuned), inmiddels al ruim 4 jaar een Volvo V70, waarvan de originele verkoper het ‘een gezellige auto’ vond.
Als de Volvo ermee uitscheidt, heb ik echt geen flauw idee wat ik ervoor terug zou moeten kopen. Elke auto heeft wel een negatief punt. Japans en Aziatisch valt bij mij sowieso al af, net als Duits, Tsjechisch en Spaans. Franse auto’s zijn niet meer als de Xantia of de 21. Ik hoop dus dat de Volvo het blijft doen. En met 320k in 20 jaar, zit er nog genoeg leven in.
-
Super72
- Geregistreerd lid
Ik snap dat. En ben het volledig met je eens. Wat een hartverwarmend leuk autootje! Gefeliciteerd met de aankoop.martinphili schreef: ↑ma 08 jun, 2026 20:04Sorry! Ik vind dit veel leuker
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Ik zit steeds serieuzer naar een Toyota Mirai te kijken, een waterstof station is dichtbij gelukkig. Enige dat me tegenhoudt is de onzekerheid hoelang waterstof leverbaar blijft. De groei lijkt er wel uit qua "tankstations". Maar hoe briljant is het dat de enige uitstoot die je hebt een glas water is!
-
LarsJanse
- Donateur

Waterstof is een heel interessante maar ook lastige vorm van energie.Gele aero schreef: ↑di 09 jun, 2026 10:48Ik zit steeds serieuzer naar een Toyota Mirai te kijken, een waterstof station is dichtbij gelukkig. Enige dat me tegenhoudt is de onzekerheid hoelang waterstof leverbaar blijft. De groei lijkt er wel uit qua "tankstations". Maar hoe briljant is het dat de enige uitstoot die je hebt een glas water is!
Omdat er veel energie verloren gaat bij zowel de productie als gebruik van waterstof is een elektrische auto met accu op dat vlak 2x meer energie-efficiënt. De footprint van de accu-pakketten laat ik even achterwege. Ook is bijna alle waterstof die op dit moment beschikbaar is, opgewekt met fossiele brandstof dus milieu-technisch schiet je er overall weinig mee op
Mijn werkgever heeft een tankstation dat ook waterstof levert (zou zomaar hetzelfde station kunnen zijn als die jij bedoelt.. een bepaald industrieterrein bij Alkmaar ) maar zonder zware subsidie is het niet rendabel te krijgen. Om met de woorden van de directeur te spreken “het loop niet bepaald storm” oftewel er moet veel geld bij.
On-topic.
Subaru outback. Moet je wel diepe zakken hebben voor zowel aanschaf, onderhoud en gebruik..
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Het is niet die in Alkmaar, maar probleem zal hetzelfde zijn. Briljante auto om in te rijden, maar garantie tot aan de deur dat je over 2 jaar nog kan tanken. En als het helemaal stopt denk ik niet dat de overheid thuisgeeft voor compensatie en zit je met een auto waar je niet meer in kunt rijden en ook onverkoopbaar is. En toch, tot die tijd rij je briljant.
-
LarsJanse
- Donateur

Als niemand waterstof tankt, worden er geen waterstofstations gebouwd, en als er geen stations zijn, koopt niemand zo’n auto.. dat cirkeltje doorbreken kost een godsvermogen, en dat heeft niemand er meer voor over, paar jaar geleden zat het enorm in de lift, maar nu de subsisdies eraf zijn, stoppen ze er net zo snel weer mee.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

En door die angst kosten ze relatief geen fluit meer. Ik zag laatst wat recente imports te koop staan die allemaal uit Denemarken kwamen. Schijnbaar zijn daar inmiddels helemaal geen pompen meer.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

gewoon leasen die hap als je waterstof wil rijden toch? kost niet heel duur zie ik her en derGele aero schreef: ↑di 09 jun, 2026 12:17Het is niet die in Alkmaar, maar probleem zal hetzelfde zijn. Briljante auto om in te rijden, maar garantie tot aan de deur dat je over 2 jaar nog kan tanken. En als het helemaal stopt denk ik niet dat de overheid thuisgeeft voor compensatie en zit je met een auto waar je niet meer in kunt rijden en ook onverkoopbaar is. En toch, tot die tijd rij je briljant.
-
verde900
- Donateur

Je hebt voor 17k een nieuwe (40km) van 5 jaar oud..
spul is onverkoopbaar terwijl de techniek magnifiek is
(In Spanje geloven ze er nog in met vraagprijzen tussen de 50 en 75k)
spul is onverkoopbaar terwijl de techniek magnifiek is
(In Spanje geloven ze er nog in met vraagprijzen tussen de 50 en 75k)
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
Naast de verwen Saab rijden wij voor de dagelijkse rij beslommeringen en vakanties met de sleurhut een Subaru Outback. Zoals eerder vermeld is de aanschaf met slurptax bijna niet meer economisch te verantwoorden. Onderhoudskosten en verbruik vallen relatief wel mee.

-
Super72
- Geregistreerd lid
Dat is niet zozeer angst, als wel een zeer reëel probleem. Er zijn simpelweg nauwelijks waterstof-tankstations. De techniek is te duur en de politiek (nooit gehinderd door kennis van zaken) zet al jaren vol in op elektrisch, waardoor technische vooruitgang uitblijft en autofabrikanten de dure 'waterstofontwikkeling' allemaal vaarwel hebben gezegd. Kip-ei-verhaal, maar het lijkt een gelopen race: waterstof gaat hem niet (meer) worden. Ik vind het niet zo gek dat de Mirai in Nederland feitelijk onverkoopbaar is.reiernumans schreef: ↑di 09 jun, 2026 13:38En door die angst kosten ze relatief geen fluit meer.