Je weet dat je stroom met water kan vergelijken? Het vloeit allebij van a naar b door een kabel/leiding. Als de kabel/leiding een te kleine diameter heeft, dan wordt de stroom/watertoevoer afgeknepen, en zal je niet de volledige capaciteit van a in b kunnen krijgen. Daarom: dikke startkabels.
Startprobleem
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Re: Startprobleem
Er kan tot 250 ampere
naar de startmotor gaan. Dus dan heb je wel een dikke kabel nodig.
Je weet dat je stroom met water kan vergelijken? Het vloeit allebij van a naar b door een kabel/leiding. Als de kabel/leiding een te kleine diameter heeft, dan wordt de stroom/watertoevoer afgeknepen, en zal je niet de volledige capaciteit van a in b kunnen krijgen. Daarom: dikke startkabels.
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Ik zie dat er alweer flink gereageerd is, waarvoor dank! Mijn broer en ik hebben het nogal druk (gisteravond 01:00u thuis van mijn werk, dus nog niet kunnen kijken), maar zondag staat gepland voor inspectie en eventueel verslepen van de Kever. We houden dan zéker jullie tips bij de hand (ga dus vooral doorpaul99gl83 schreef:@Ewout: Ben je er al uit of je accu goed is?
-
werli
- Donateur (2x)

ok ok het kan ook 8.3milimeter zijn maar ik houd u zeker niet tegen deze te gaan nameten, maar mocht je nog iets weten dat tot en oplossing kan leiden er is nog plaats om dat hier neer te zettenManic schreef:1 cm!!!???!!?werli schreef:vanuit de plus gaan twee kabels 1 van 1cm dik die gaat naar achter rechtstreeks naar de starter een rode en nog een rode van 0.5cm
mijn ervaring met de vw kever is van de rodeo, de zandcross, en de rally cross dus wij keken niet zo op een millimeter
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Heb net een uur in de Kever rondgewandeld. Ik vind enkele loszittende stekkers, maar niet dusdanig los dat er geen contact wordt gemaakt. De bodem is onderhand wel betrekkelijk vochtig en de accu is nog vol.
Het vreemde is dat ik geen sporen zie van kortsluiting, dus ik weet niet zo goed hoe te zoeken....
Zondag gaan we maar beginnen bij de kortsluiting veroorzakende zekering en dan alles langs om te zoeken waar het mis ging. Hopelijk stuiten we dan op iets dat de stroomuitval verklaart...
Het vreemde is dat ik geen sporen zie van kortsluiting, dus ik weet niet zo goed hoe te zoeken....
Zondag gaan we maar beginnen bij de kortsluiting veroorzakende zekering en dan alles langs om te zoeken waar het mis ging. Hopelijk stuiten we dan op iets dat de stroomuitval verklaart...
-
Injectie
- Moderator
Manic schreef:werli schreef:vanuit de plus gaan twee kabels 1 van 1cm dik die gaat naar achter rechtstreeks naar de starter een rode en nog een rode van 0.5cm
1 cm!!!???!!?
De startcapaciteit van de meeste accu's ligt rond de 280 ampere (din). Deze moet over een afstandje van ca 1 meter worden vervoerd naar de startmotor.hier heb je een redelijk dikke kabel nodig. 1 cm is redelijk normaal.
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
De accu is gewoon vol, dus het zit ergens anders... We gaan wel zoeken.josephine schreef:Als je een zwakke accu hebt, zet dan eerst alles uit (lichten e.d.) voordat je een startpogingen gaat ondernemen (je schrijft dat de lichten bij starten even "dimmen"). Enne, waarschijnlijk weet je het wel, maar als je via startkabels van een andere wagen stroom aftapt, laat die wagen dan wel lopen (ivm voorkomen leeglopen van die accu).
Met een multimeter bij de hand en de zaak doormeten zou je het probleem toch moeten kunnen vinden ..
Succes!
-
robertw
Ewout, hoe groot is die kever van jou? Ik vraag het omdat je er een UUR in hebt rondgewandeld, in mijn Saab lukt het niet eens 1 minuut. Heb je hier een videootje van?Ewout900 schreef:Heb net een uur in de Kever rondgewandeld.
Ciao!
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Dat de lichten dimmen in een kever bij het starten is uiterst normaal, doen die van mij ook altijd. Werk het slaan op de startmotor niet?!?! IS in 90% van de gevallen de oplossing.......
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Voor de duidelijkheid: ik heb uberhaupt geen stroom op het moment, dus ik kan niets proberen!!Gele aero schreef:Dat de lichten dimmen in een kever bij het starten is uiterst normaal, doen die van mij ook altijd. Werk het slaan op de startmotor niet?!?! IS in 90% van de gevallen de oplossing.......
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Zit de minkabel van de accu wel goed vast aan de auto?
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Nou, de Kever is op eigen kracht gisteren mijn oprit af en naar huis gereden!
We hebben met een multimeter alles afgezocht, enkele contactjes schoongemaakt, zekeringen vervangen, en diverse stekkertjes beter vastgezet. Na drie uur (denk-)werk en dankbaar gebruik makend van de door jullie geposte electrische schema's was het starten en lopen!
Nu blijft er één rare zaak over: of hij nu op contact staat of niet, er komt een rare sis / zoem uit de stuurkolom. We hadden gisteren geen tijd meer om deze los te halen, maar weten wel dat het verdwijnt als we een stekkertje lostrekken in de zekeringenkast (van voren kijken de vierde van links) of als we het rechter van de twee stekkers die rechtstreeks aan de stuurkolom zitten loshalen. Het klinkt alsof er iets aan het smelten is, maar daarvoor gaat het te lang door.
Als iemand hier nog iets zinnigs over weet te zeggen zijn we helemaal klaar!
Allen bedankt!!
Ewout
We hebben met een multimeter alles afgezocht, enkele contactjes schoongemaakt, zekeringen vervangen, en diverse stekkertjes beter vastgezet. Na drie uur (denk-)werk en dankbaar gebruik makend van de door jullie geposte electrische schema's was het starten en lopen!
Nu blijft er één rare zaak over: of hij nu op contact staat of niet, er komt een rare sis / zoem uit de stuurkolom. We hadden gisteren geen tijd meer om deze los te halen, maar weten wel dat het verdwijnt als we een stekkertje lostrekken in de zekeringenkast (van voren kijken de vierde van links) of als we het rechter van de twee stekkers die rechtstreeks aan de stuurkolom zitten loshalen. Het klinkt alsof er iets aan het smelten is, maar daarvoor gaat het te lang door.
Als iemand hier nog iets zinnigs over weet te zeggen zijn we helemaal klaar!
Allen bedankt!!
Ewout
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Kan heel goed je contactslot zijn. Brand vaak door bij een kever, en laat zich in het begin merken door moeilijk starten (snel sleutel omdraaien en dat soort trucjes). Heb hier de Haynes niet van de Kever dus kan je niet vertellen wat de vierde zekering is, helaas. Succes in ieder geval, gelukkig is een kever een stuk makkelijker dan een saab om aan te klussen. 
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Gelukkig doet "ie" het weer. Het waren dus slechte stekkertjes? Het als gele aero denk ik dat het contactslot iets is om in de gaten te houden.
Mocht het fout gaan dan kan je weer lekker een uur gaan wandelen
Mocht het fout gaan dan kan je weer lekker een uur gaan wandelen