benzineprijzen
-
Nick
- Donateur (2x)

Re: benzineprijzen
tjonge, wat gaan de argumenten hier kort door de bocht.
Er is onderzoek uitgevoerd naar de prijselasticiteit van brandstof (in Nederland). Op korte termijn is de prijselasticiteit 0,15, hetgeen betekent dat voor elk procent dat de benzine omhoog gaat, het verbruik van brandstof met 0,15 procent afneemt. Als de stijging van de brandstofprijzen doorzet kan de prijselasticiteit na meer dan vijf jaar oplopen tot 0,3 procent door de aanschaf van zuinigere auto’s en zelfs tot 0,6 procent als dit langer duurt dan tien tot vijftien jaar. Mensen zullen dan niet alleen rekening houden met de prijzen van benzine als ze een nieuwe auto kopen, maar ook laten meewegen in een beslissing of ze zullen verhuizen naar een plek dicht bij hun werk of niet.
bron: http://www.willemdijk.nl/website/index. ... wsItem=289" onclick="window.open(this.href);return false; en nu.nl
Op relatief korte termijn zal het autogebruik dus volgens Jan-Anne Annema van de TU delft met 15% afnemen als de benzineprijs met 100% stijgt.
En dus als de benzine morgen €3,40 de liter doet, kachelt nog steeds 85% gewoon door.
Overigens betaalt een op de tien automobilisten de brandstof niet zelf. Onder de VVD-stemmers is dat zelfs een op de vijf. (bron http://www.antenna.nl/vanwbl/accijns1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
Er is onderzoek uitgevoerd naar de prijselasticiteit van brandstof (in Nederland). Op korte termijn is de prijselasticiteit 0,15, hetgeen betekent dat voor elk procent dat de benzine omhoog gaat, het verbruik van brandstof met 0,15 procent afneemt. Als de stijging van de brandstofprijzen doorzet kan de prijselasticiteit na meer dan vijf jaar oplopen tot 0,3 procent door de aanschaf van zuinigere auto’s en zelfs tot 0,6 procent als dit langer duurt dan tien tot vijftien jaar. Mensen zullen dan niet alleen rekening houden met de prijzen van benzine als ze een nieuwe auto kopen, maar ook laten meewegen in een beslissing of ze zullen verhuizen naar een plek dicht bij hun werk of niet.
bron: http://www.willemdijk.nl/website/index. ... wsItem=289" onclick="window.open(this.href);return false; en nu.nl
Op relatief korte termijn zal het autogebruik dus volgens Jan-Anne Annema van de TU delft met 15% afnemen als de benzineprijs met 100% stijgt.
En dus als de benzine morgen €3,40 de liter doet, kachelt nog steeds 85% gewoon door.
Overigens betaalt een op de tien automobilisten de brandstof niet zelf. Onder de VVD-stemmers is dat zelfs een op de vijf. (bron http://www.antenna.nl/vanwbl/accijns1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
-
GHIA
- Geregistreerd lid
Tja, dus blijft dezelfde groep de kosten betalen ...
Personen als Melle en Jelle hebben daar blijkbaar geen last van, zijn zo content met hunzelf en de buiten wereld.
Good for You ...
Personen als Melle en Jelle hebben daar blijkbaar geen last van, zijn zo content met hunzelf en de buiten wereld.
Good for You ...
-
jelger
- Geregistreerd lid
@NJ8 - bedankt voor die inzichten.
Dat geeft mooi de rek aan in onze portemonnee, en in de prioritering.En dus als de benzine morgen €3,40 de liter doet, kachelt nog steeds 85% gewoon door.
Ik moet ook gewoon elke maand de eindjes aan elkaar knopen.Personen als Melle en Jelle hebben daar blijkbaar geen last van, zijn zo content met hunzelf en de buiten wereld.
-
Nick
- Donateur (2x)

En nog een interessante visie;
Bron AutovisieHoezo dure benzine?
AMSTERDAM - Bijna dagelijks wordt geschreven over de stijgende olieprijs en de oplopende kosten van benzine en diesel.
Een week geleden werd in de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin aangedrongen werd op een onderzoek naar de stijgende brandstofkosten. Deze zinloze motie werd door de PVV en de PvdA ingediend, terwijl de uitkomst al duidelijk is. Een groot deel van de prijs wordt bepaald door de overheid, die BTW en accijnzen heft. Daarnaast maakt natuurlijk ook de oplopende olieprijs benzine duurder. Sinds september 2008 is de prijs van een vat Brent olie met circa 40 procent gestegen. De Bovag pleit daarom voor een verlaging van de belastingdruk op brandstoffen.
Maar zijn de brandstofkosten werkelijk zo abnormaal hoog? Wel nee. Tijdens de oliecrisis van 1973 en 1979 waren de brandstofkosten naar verhouding veel hoger. En ook toen was hierover veel ophef. In 1973 schreef Nico de Jong in AutoVisie dat de benzineprijs buitensporig duur dreigde te worden. En ook in die periode was er veel kritiek op de hoogte van de belastingen en op de winsten van de oliemaatschappijen. In de jaren tachtig en negentig daalde de olieprijs. We zijn vanaf die jaren gewend geraakt aan relatief lage prijzen. En nu de prijzen omhoog gaan, merken we ineens dat het ook anders kan.
Niet de prijs van benzine aan de pomp is van belang, maar de brandstofkosten in relatie tot het inkomen. In december 1973 kostte een liter benzine 0,45 eurocent. Veel verkochte auto’s van bijvoorbeeld Ford, Opel en Volkswagen hadden een gemiddeld verbruik van 1 op 12. Gemiddeld reed men in die tijd 16.000 km op jaarbasis, 1333 km per maand. De kosten van de 111 liter brandstof in december 1973 bedroegen 50 euro. Het bruto modaal jaarinkomen was 7940 euro en 660 per maand. Daarmee kwamen de brandstofkosten uit op 7,5 procent van het bruto modaal maandinkomen.
Uitgaande van een benzineprijs van 1,70 per liter, eenzelfde jaar kilometrage en een gemiddeld brandstofgebruik van 1 op 16, is men 142 euro in de maand kwijt. Dat is 5,2 procent van het huidig bruto modaal maandinkomen. Rijdend met een zuiniger auto, komt men ruim onder de 5 procent uit.
Om net als in december 1973 maar liefst 7,5 procent van het huidig maandinkomen aan benzine te besteden, zou de benzineprijs moeten stijgen tot minimaal € 2,48!
-
jelger
- Geregistreerd lid
Klopt, maar de vraagstelling in de motie ging dan ook over de prijsstijging. De overheidsfactor is in absolute zin een stabiele, en daalt in relatieve zin. Van 80% een jaar of 13 geleden naar 62% nu. De prijsstijging en overheid wordt vaak met elkaar vermengd tot de populaire gedachte dat het de overheid vooral is die de stijging aan de pomp bepaalt.Een groot deel van de prijs wordt bepaald door de overheid, die BTW en accijnzen heft.
-
Jack77
- Geregistreerd lid
zolang de overheid ons het kwartje van Kok niet teruggeeft is het wat mij betreft vooral de overheid die voor het merendeel schuldig is aan de hoogte van de brandstofkosten. Bovendien 62% van de prijs van brandstofkosten aan accijnzen is nog veel te veel. Gewoon 19% btw op de kostprijs van de brandstof lijkt me meer dan voldoende, alsof de overheid niet al genoeg geld binnenhaalt aan belastingen en accijnzen denk ook maar eens aan die absurde verhogingen van de boetes die nergens meer op slaan.jelger schreef:Klopt, maar de vraagstelling in de motie ging dan ook over de prijsstijging. De overheidsfactor is een stabiele, en daalt in relatieve zin. Van 80% een jaar of 13 geleden naar 62% nu. De prijsstijging en overheid wordt vaak met elkaar vermengd tot de populaire gedachte dat het de overheid vooral is die de stijging aan de pomp bepaalt.Een groot deel van de prijs wordt bepaald door de overheid, die BTW en accijnzen heft.
-
jelger
- Geregistreerd lid
En daar is ie weer, het KvK.
Tjonge het zit na 20 jaar nog wel diep zeg.
Als je nou gewoon zegt dat je de BTW heffing op de accijns belachelijk vindt, dan volg ik je wel. Dat vind ik ook belachelijk.
Het KvK was ruim 8 eurocent voor benzine. Daarna is de accijns een aantal jaren (3) gelijk gebleven. Dus geen jaarlijkse inflatiecorrectie. Van dat KvK blijft dan nog heel weinig over wat buitenregulier is dan, als je de inflatiecorrectie op de normale wijze zou doorberekenen.
8 cent is 8 cent, het is natuurlijk uiteindelijk geen oplossing van het probleem he.
Als je nou gewoon zegt dat je de BTW heffing op de accijns belachelijk vindt, dan volg ik je wel. Dat vind ik ook belachelijk.
Het KvK was ruim 8 eurocent voor benzine. Daarna is de accijns een aantal jaren (3) gelijk gebleven. Dus geen jaarlijkse inflatiecorrectie. Van dat KvK blijft dan nog heel weinig over wat buitenregulier is dan, als je de inflatiecorrectie op de normale wijze zou doorberekenen.
8 cent is 8 cent, het is natuurlijk uiteindelijk geen oplossing van het probleem he.
-
Jack77
- Geregistreerd lid
lol maar het is wel een voorbeeld van een tijdelijke maatregel die blijkbaar zoals door velen al voorspeld totaal niet tijdelijk was. en inderdaad 8 cent = 8 cent. Verder is het inderdaad belachelijk om belastingen te heffen op producten die al zwaar gebukt gaan onder belastingen....
-
gfgf
- Donateur (2x)

Briljant toch? Een soort Dexia-achtige hefboom. Nee, laat die amptenaren, sorry ik bedoel zzp-adviseurs maar schuiven!jelger schreef:Als je nou gewoon zegt dat je de BTW heffing op de accijns belachelijk vindt, dan volg ik je wel. Dat vind ik ook belachelijk.
-
Maus71
- Donateur (3x)

Volgens mij is de benzine goedkoper geworden door de jaren heen. Rond 1985 betaalde ik rond de fl 1,60 voor een glas bier en dezelfde prijs voor een liter benzine. Nu betaal ik voor mijn glas bier € 2.25 en kost een liter benzine nog maar € 1,70 
-
jelger
- Geregistreerd lid
je zou eens moeten weten hoe het leven is in landen waar nauwelijks een tax regime is. Dan heb ik een beetje scheren er graag voor over.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
@Jelger,
Wat dacht je van Luxemburg of Monaco daar hoeven geen medelijden mee te krijgen, alles piekfijn geregeld.
Trouwens Nederland mag van mij ook direct een Duitse deelstaat worden, daar is de belastingdruk ook een minder ondanks de financiele ellende na de val van de muur.
Wat dacht je van Luxemburg of Monaco daar hoeven geen medelijden mee te krijgen, alles piekfijn geregeld.
Trouwens Nederland mag van mij ook direct een Duitse deelstaat worden, daar is de belastingdruk ook een minder ondanks de financiele ellende na de val van de muur.
-
gfgf
- Donateur (2x)

Ik meen in dit soort discussies toch altijd de wat paradoxale tendens te bespeuren: hoe lager de belastingschijf, hoe luider het gezeur 
-
jelger
- Geregistreerd lid
Geef eens wat concrete voorbeelden, noem gewoon even wat concrete getallen. Hoeveel lager zou de belastingdruk worden als we een Duitse deelstaat worden, en voor al die Duitse werklozen gaan betalen (want dat zijn er -ook relatief- meer dan hier). Of gaan we ons dan als Vlamingen gedragen? "Niet van MIJN geld naar die luie Ossies".carlsson schreef:@Jelger,
In West-Europa zijn de verschillen minimaal, slechts accenten. Dat Monaco en Luxemburg wellicht tot "paradijzen" bestempeld kunnen worden heeft bijna alles te maken met het gegeven dat zij (en dan met name Monaco, of Liechtenstein) niet een volledige natiestaat zijn, maar voor een deel leunen op de taken die door de buurlanden worden uitgevoerd in hun naam.