Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Henk-Jan » vr 05 nov, 2021 21:03

Theun49 schreef:
vr 05 nov, 2021 16:48
Hier is een voorbeeld van elektrisch vliegen voor trajecten van een uur (ongeveer dezelfde afstand) met 100 passagiers in een modern vliegtuig:
https://www.greencarcongress.com/2021/1 ... right.html
Leuk concept, maar ik mis nog een heleboel targets waar ze op richten om de exploitatie economisch levensvatbaar te maken (bijvoorbeeld: laadduur en daarmee turnaround time). M.a.w. fijn dat de ontwikkeling er is, maar als ik mag aannemen dat je deze start-up hebt genoemd omdat ze tot de meest vergevorderde horen, dan hebben we nog wel 15-20 jaar te gaan voordat überhaupt het merendeel van de vluchten onder 3 uur (laat staan langer) met name door elektrische vliegtuigen gedaan zal worden. In die tussentijd lijkt me een synthetisch alternatief voor kerosine een goede tussenoplossing, net als (plug-in) hybride voertuigen dat voor auto's zijn.

@ Verde; ik zou eigenlijk ook haast geen moderne auto met verbrandingsmotor meer durven kopen, als ik eerlijk ben, met het oog op toekomstig onderhoud. De auto's die we nu hebben kosten me al een lieve duit.

Toevallig vandaag gesproken met een aantal collega's met elektrische auto's en mijn manager (die kan rekenen) had het erover dat hij gemiddeld 3 Fr per 100km aan brandstof kwijt is. Ter vergelijking, ik ben bij 1:10 momenteel 17 Fr/100km kwijt. Als je bij huis kan laden, is een "modale" elektrische auto zo gek nog niet en ik zou me best kunnen indenken voor dagelijks elektrisch te rijden. Al is het alleen maar omdat ik toch nog een ICE zou aanhouden voor de lol (en het geval dat).

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 05 nov, 2021 21:08

De tco van een 15 jaar oude EV zijn bij gebrek aan feitelijke ervaringen nog onbekend.
Toch vrees ik dat noodzakelijke systeem updates toch ook eindig zullen zijn, het economisch leven van een EV lijkt dat daardoor ook.
Wij hebben het op dit forum wel steeds over auto's van 20 tot 30 jaar die veel plezier geven, dat ga je met n zielloze EV niet meemaken.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 05 nov, 2021 21:21

Klopt helemaal, maar een nieuwe automaat is ook niet voor weinig door de dealer ingebouwd. Of wat kost een nieuwe turbo, een nieuw differentieel, volledig gereviseerde distributie, etc.?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 05 nov, 2021 21:39

Toch kun je n 30 jaar oude saab rijdbaar houden..
Dat wordt met hybride n kluif en met een EV n serieuze uitdaging (onmogelijkheid)
Demonteren en verschrotten

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 06 nov, 2021 11:07

Ben niet van de EV , maar tegen die tijd zijn er vast handige Harries die iets bedenken :D
Kijk maar in topic van de sonett :wow:
Reparatie , voor velen zal het nooit wennen, maar als je nu al gewend bent aan een VAG product valt het wel mee :wink:

Verbruik vergelijken op prijs EV en benzine klopt niet, al die EV rijders tanken met behulp van “ belasting ontduiking”

Bijtelling, MRB, accijns, btw over accijns , dat trekt het hele verhaal scheef.

Bij ons aan de zaak mogen klanten gratis laden, maar ook personeel met een privé Ev, oftewel gewoon een deel van mijn winstuitkering :-S+

Het eerste de beste rendabele systeem wat op de plaats van, of als aanvulling kan dienen op de achteras van een 900 classic zou ik erin bouwen.

Iets van een electromotor remcombinatie i.p.v. een achternaaf met schijfremmen :wow:

Meer vermogen bij accelerate, handig in stadsverkeer en file rijden.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 07 nov, 2021 11:56

verde900 schreef:
vr 05 nov, 2021 21:39
Toch kun je n 30 jaar oude saab rijdbaar houden..
Dat wordt met hybride n kluif en met een EV n serieuze uitdaging (onmogelijkheid)
Demonteren en verschrotten
Alles is rijdbaar te houden. Als ik echter zie wat onze 9000 gekost heeft deze laatste 3 jaar, dan had 90% vd mensen deze allang van de hand gedaan. Als de huidige automaat kapot gaat, dat wordt het denk ik knap lastig nog een keer een nieuwe te vinden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat moderne (plug-in) hybrides en EVs geen complexe auto's zijn met toekomstige onderhoudsproblemen, maar meer dat ondertussen bijna elke auto dit is. Ga over 15 jaar nog maar eens een digitaal dashboard laten repareren (ipv vervangen).

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » do 11 nov, 2021 9:53

DE WATERSTOF TOMBOLA van Yeşilgöz
Er gaat ergens tussen de €100.000 tot €1.000.000 per werknemer naar het Groninger waterstof project om een beperkt aantal banen in de fossiele sectoren in NL te behouden.

Bevestigd door staatssecretaris Yeşilgöz in de klimaatkar van meneer Castricum. Het gaat om tientallen miljarden en het behoud van (een beperkt aantal) banen. Volgens VVD staatssecretaris Yeşilgöz. in de klimaatkar. Nooit gedacht dat ik het zou schrijven: dank je wel, Rutger!

De Tweede Kamer gaat nu vragen om exactere cijfers over het NortH2 project naar aanleiding van alarmerende berichten van Gasunie en Algemene Rekenkamer.
Ben benieuwd of ze boven water kunnen krijgen hoe duur die Groninger GROENLINKS banen worden voor belasting betalend NL.

In de jaren 80 was circa fl 100.000 per werknemer in de Rijn Schelde Verolme (RSV) affaire nog aanleiding voor een parlementair onderzoek. RSV heeft circa tien jaar aan het infuus gehangen voordat de stekker eruit ging.
Uitkomst: nooit weer gratis durfkapitaal van de overheid steken in een beperkt aantal bedrijven/sectoren om banen te behouden.

Tot nu toe is het de waterstoflobby niet gelukt om durfkapitaal van beleggers los te krijgen.
Beleggers willen maar al te graag, de geldbuidels puilen uit, en toch lukt het niet. Een slechte investering?

Sterker nog: een grotere aandeelhouder in Shell wil het bedrijf opsplitsen in een fossiel deel en een deel met meer duurzamere activiteiten.
Voor duidelijkheid over het rendement per aandeel.

Hoe lang NortH2 aan het infuus moet? Geen idee, maar de klimaatcrisis noopt tot actie, actie, actie!!!
Implementatie, implementatie, implementatie!!!

Waterstof is niet concurrerend. En zal dat ook niet worden.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 11 nov, 2021 10:40

Dat met dat laden is praktisch gewoon niet de oplossing. Nee, dit is geen Belgenmop:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 11 nov, 2021 13:22

Onthaasten en stress tegelijkertijd :wow:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 11 nov, 2021 14:35

Pfff, leve mijn benzine wagen.
Mijn ouders hadden(!) een elektrische auto die ze alleen rond de eigen woonplaats durfden te gebruiken.
Dan is hybride toch echt bedrijfszekerder!
Gisteren trouwens in het nieuws: een fabrikant in Groningen die vrachtwagens op waterstof laat rijden, 700 km actieradius. Zag er best veelbelovend uit!
https://nos.nl/video/2405140-fabrikant- ... 40-wachten

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 11 nov, 2021 15:22

SteveOOOW schreef:Dat met dat laden is praktisch gewoon niet de oplossing. Nee, dit is geen Belgenmop:...
Ik dacht even dat het een oud filmpje was, maar nee het is van dit jaar. Pfff dat val toch weer even tegen, ik dacht dat het ondertussen allemaal wel makkelijker zou gaan en dat we verder zouden komen. En goedkoop is het ook al niet :shock:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 11 nov, 2021 16:34

Alles valt of staat met een goede planning. De redactie was duidelijk uit op een bepaalde verhaalrichting. :wink:
En inderdaad natuurlijk is het nog niet zover als 100 jaar benzine. Zelfs met LPG is het af en toe improviseren, vooral in het buitenland (daar gaat het vergelijk met de hybride overigens aardig op met vol-EV minder). Enfin, het geduld is natuurlijk eindig.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 11 nov, 2021 20:12

Lpg is in Nederland ook steeds moeilijker, zeker als je ook nog na de prijs gaat kijken.
En vooral opletten welke savonds nog open zijn , onbemand mag niet.

Dus ik ben al jaren gewend aan actieradius.
maar je kunt toch op benzine? Met de meeste Saabjes niet, ben ik al jaren vanaf gestapt i.v.m die klote pompjes en slijtende carburateurs .

Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » za 13 nov, 2021 22:12

Zo’n ritje Belgïe zou ik met mijn Tesla lachend doen. Van te voren goed plannen, vol vertrekken en niets aan de hand. Al 2,5 jaar elektrisch gereden en nog nooit stress gehad. Zelfs met ritten van 1.300km op één dag (Cannes - IJsselstein) nergens last van gehad.

Range anxiety is voor mensen zonder een EV.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 13 nov, 2021 22:16

Ook goed om het perspectief te horen van de mens die met de tijd meegaat. :lol: :bluethumb:

Plaats reactie