vrachtwagens tanken naast diesel ook LPG

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
tanisha
Geregistreerd lid

Re: vrachtwagens tanken naast diesel ook LPG

Bericht door tanisha » vr 23 aug, 2013 12:01

een kleine regelbare verdamper van een heftruck en voor de rest werk je met magneet kleppen als een normale verdamper installatie op een benzine auto

ik was er mee bezig voor de 9-3 diesel die ik zou gaan rijden de komst van mijn 9-5 heeft een streep door die plannen gezet
maar omkeuren hoef je niet omdat de diesel motor niet op lpg alleen wil draaien blijft diesel de brandstof soort en behoeft de lpg niet op kenteken vermeld te worden

als je goed zoekt kan je in de UK complete systemen vinden voor op landrovers

JackWalker
Geregistreerd lid

Bericht door JackWalker » do 25 aug, 2022 11:19

Hallo! Hmmm welk vermogen heeft je vrachtwagenmotor?

gewoonikke
Geregistreerd lid

Bericht door gewoonikke » do 25 aug, 2022 11:23

en dat vraag je je nu al 9 jaar af? :wow:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 26 aug, 2022 11:30

Ik schrik van die 9 jaar, als je mij had gevraagd dan had ik gedacht dat ik het artikel 3 jaar geleden had geplaatst :shock:

sjaak-dimphie
Geregistreerd lid

Bericht door sjaak-dimphie » zo 28 aug, 2022 22:32

Maar nu vermoedelijk toch (weer) heel actueel met de huidige dieselprijs.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 29 aug, 2022 7:56

Gewoon blijven rekenen in veel gevallen kan een diesel nog steeds uit je moet alleen genoeg kilometers maken.

JackWalker
Geregistreerd lid

Bericht door JackWalker » ma 29 aug, 2022 10:33

Grappig, ik ben hier wel geïnteresseerd in want als het rendement beter is dan kan dat voor mijn bedrijfje ook wel wat betekenen. Ik was juist op zoek naar een nieuwe tractor zoals deze https://www.truck1.nl/landbouwmachines/ ... 64668.html. Zo’n dieselblending is dus voor mij wel interessant, maar ik vraag me af of de kwaliteit van het voertuig niet achteruit gaat? Het is wel een voertuig uit Duitsland dus wellicht is het al gewend, ik zal eens contact opnemen met de eigenaar. Voor de toekomst kijk ik echter uit naar een elektrische tractor, zodat we helemaal van die rotzooi afkunnen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 31 aug, 2022 20:23

Een ombouw van tractoren naar elektrisch kan interessant zijn als je schuren vol liggen met zonnepanelen.
Er is een bedrijf in Staphorst die een ombouw kan verzorgen.

Deze link kan je misschien wat verder helpen met je lpg verhaal https://gazeo.com/automotive/vehicles/A ... ,6654.html

Diesel was voor mij al vele jaren geen interessant alternatief meer dus de Saab met dieselmotor was vrij rap opgeruimd en nooit meer opgebouwd.
Dit thema was voor mij dus ook vrij snel afgesloten.

JackWalker
Geregistreerd lid

Bericht door JackWalker » do 01 sep, 2022 12:13

Interessant dat ik dit nu tegenkom want wij zijn net terug van een vakantie en hebben er geen last van gehad.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 01 sep, 2022 14:04

tanisha schreef:
ma 29 aug, 2022 7:56
Gewoon blijven rekenen in veel gevallen kan een diesel nog steeds uit je moet alleen genoeg kilometers maken.
Ik tank lpg voor € 0,77 per liter, diesel kost ca € 2,00 per liter
Doe met gemak 1 op 11 , dus dan moet het dieseltje wel zuinig rijden. :D

phunkinit2
Geregistreerd lid

Bericht door phunkinit2 » do 01 sep, 2022 21:41

Het moet wel gezegd worden dat een bekend Zweeds merk van vrachtwagens zich concentreert op LNG ipv CNG.
Waar de L dan voor liquified staat. Zo kunnen er grotere hoeveelheden getankt worden. De uistoot zou dan optimistisch bekeken tot zo'n 20% verminderd worden.
De EU steunt zelfs de uitbreiding van LNG netwerken.
De visie zou ondertussen door de situatie in Oekraïne wel eens snel kunnen wijzigen.

Ik denk persoonlijk dat de uitbreiding van het LNG netwerk met steun van de EU bedoeld is als een oefening voor vrachtwagens op waterstof.
Geen toeval dat de technologie in de truck en de manier van tanken dan ook zo goed als identiek is.
Voorlopig liggen alle pistes nog open qua alternatieve energiebronnen bij dat bepaald merk.
Waterstof verbranding/ waterstof brandstofcel/ammoniak/LNG/CNG/Batterijen/ethanol....

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 02 sep, 2022 14:49

turbopilot schreef:
do 01 sep, 2022 14:04
Als je al een redelijke zuinige diesel had en veel kilometers maakt kan de rekensom nog lonen je diesel is ook erg in waarde gezakt.
Als je een lpg auto hebt is het een ander verhaal.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 03 sep, 2022 17:21

turbopilot schreef:
do 01 sep, 2022 14:04
Maar reken je ook de (evt extra) onderhoudskosten mee? En in dit soort dingen wegen subjectieve zaken natuurlijk ook mee. Ik rij sinds kort weer op LPG en ik rij makkelijk 1000km in een week. Dan sta ik net wel/net niet 3x per week te tanken, wat lang niet overal kan en voor extreem fluctuerende prijzen (ik heb afgelopen week voor €0,86 getankt en ook voor €0,70, maar zag langs de snelweg her en der prijzen in de 90 cent en eentje net boven de euro). Alleen al dat eeuwige getank is een reden voor mij om toch met een schuin oog de diesel optie te bekijken.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 05 sep, 2022 18:42

Old school lpg rijder, 99 /900 (met 40 jaar en meer dan 1,5 miljoen km ervaring)
alleen op lpg, ik start ook niet op benzine
Dikke tank zodat 500 km makkelijk haalbaar is

Extra kosten , welke extra kosten :lol: , Oja 2 jaar geleden een nieuwe verdamper van €100 en was eigenlijk niet nodig
Kan goedkoper, maar dan moet je bestellen in Polen :wink:

En wat afstanden en de prijs betreft, goed uitkijken waar je heen gaat en bepalen waar je gaat tanken.

De app DirectLease Tankservice is een must, laagste prijs en openingstijden up to date bij de hand.(ps ook handig voor de andere brandstoffen)

Plaats reactie