Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?
-
verde900
- Donateur

Re: Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?
Volledige bijtelling is weinig aanlokkelijk
-
Barten
- Donateur (12x)

Dat ligt er aan. Als de leaseprijzen stijgen, maar de leasebudgetten voor de medewerker niet, dan kies je vanzelf voor goedkopere auto’s. Voor de echte autoliefhebber natuurlijk niet leuk, maar je bespaart wel weer op fiscale bijtelling. Stel dat iemand nu nog een Audi Q4 kan leasen, moet de volgende auto voor hetzelfde geld misschien een Volkswagen ID4 worden. Heb je als berijder wel fiscale bijtelling over een lagere catalogusprijs.
-
verde900
- Donateur

Zou naast een verplichte EV zeker iets bruikbaarders privé kopen.
Bijtelling kan ik dan zeker beter besteden
Bijtelling kan ik dan zeker beter besteden
-
ReinO
- Donateur (2x)

ik lees bedragen van rond de 6000 euro per jaar bijtelling. Dat zal toch voor velen
tot de aanschaf van een kleinere fossiele brandstof auto leiden.
Ik snap de run op die dingen inmiddels.... .
tot de aanschaf van een kleinere fossiele brandstof auto leiden.
Ik snap de run op die dingen inmiddels.... .
-
verde900
- Donateur

22% van 50k is €11.000 bruto, daar kun je best iets voor rijden.
Heb nu geen auto van de zaak meer maar had er altijd al n jonge privé auto naast, nu ik geen bijtelling meer heb toch maar iets groters gekocht en ben nog steeds veel goedkoper uit
Heb nu geen auto van de zaak meer maar had er altijd al n jonge privé auto naast, nu ik geen bijtelling meer heb toch maar iets groters gekocht en ben nog steeds veel goedkoper uit
-
Barten
- Donateur (12x)

Bijtelling voor EV is anders, want je betaalt op dit moment niet over de volle waarde 22%.
In 2024 is dit over de eerste 30k van de catalogusprijs namelijk 16% en alleen over het meerdere 22%. Dit bijtellingspercentage blijft gedurende 60 maanden gelijk. (meestal is dit ook de maximale leasetermijn en daardoor voor de berijder goed calculeerbaar.
Met een privé auto zakelijk rijden kan misschien meer vrijheid geven en goedkoper zijn, het geeft ook meer onzekerheden bij onverwachts onderhoud, schade of (tijdelijke) ziekte, waardoor je geen declarabele kilometers maakt.
In 2024 is dit over de eerste 30k van de catalogusprijs namelijk 16% en alleen over het meerdere 22%. Dit bijtellingspercentage blijft gedurende 60 maanden gelijk. (meestal is dit ook de maximale leasetermijn en daardoor voor de berijder goed calculeerbaar.
Met een privé auto zakelijk rijden kan misschien meer vrijheid geven en goedkoper zijn, het geeft ook meer onzekerheden bij onverwachts onderhoud, schade of (tijdelijke) ziekte, waardoor je geen declarabele kilometers maakt.
-
ReinO
- Donateur (2x)

maar dan zit je toch al gauw op zo n 6000 euro per jaar?
ik ga nog eens rekenen zo.
ik ga nog eens rekenen zo.
-
Barten
- Donateur (12x)

Klopt ongeveer wel en dan heb je nergens omkijken naar.
-
Lafrance1
- Geregistreerd lid
Bonjour,
Wat moet je met een auto van een ton die na 5/6 jaar total loss is ?
Wat moet je met een auto van een ton die na 5/6 jaar total loss is ?
-
ReinO
- Donateur (2x)

idd dat is ook nog een punt natuurlijk. Sommige accu s zijn schreeuwend duur, aan de andere
kant, de meesten gaan langer mee dan 6 jaar -heb ik ergens gelezen/onthouden-.
kant, de meesten gaan langer mee dan 6 jaar -heb ik ergens gelezen/onthouden-.
-
verde900
- Donateur

Meestal 8 jaar garantie op n accu, zorg dat je daarna iig 25k hebt liggen voor n nw accu
-
verde900
- Donateur

Voor die 30k heb je net niks, een beetje "gezellige" auto doet zomaar 50k, die kost je dan 4800 + 4400, 9200 bruto, +/- 5600 netto.Barten schreef: ↑zo 11 feb, 2024 13:08Bijtelling voor EV is anders, want je betaalt op dit moment niet over de volle waarde 22%.
(Leaseprijs is ook niet "vast" voor n werkgever, mrb wordt er straks gewoon bijgeteld.)
Heb 37 jaar auto's van de zaak (met bijtelling) gehad en er altijd ook n jonge privé auto naast gehad, zou "van de zaak" ook heel zeker geen ev hoeven.. Ben nu met 1 iets grotere auto iig stukken goedkoper uit dan voorheen met 2 auto's
Bij ziekte kan een werkgever een leaseauto ook gewoon ophalen, je hebt hem immers niet nodig voor werk.
-
gj900
- Donateur (9x)

Dacht dat EV-rijden met het milieu te maken had en niet met de centjes, ideologie volgen mag wat kosten want is voor het goede doel
Volledig onbelangrijke discussie dus

-
verde900
- Donateur

Deze topic gaat volgens de kop trouwens over een EV rijden in 2025, dan heb je gewoon de volle 22% bijtelling en ook de volledige mrb, ik verwacht ook door restwaarde issues bij een EV dat een ice goedkoper te rijden is..
Nee dus?
Nee dus?
-
Orphy
- Donateur (5x)

Volgens mij is het plan dat ze de MRB tarieven nog gaan aanpassen voor EV’s omdat die door de accu’s veel zwaarder zijn.
Past niet helemaal bij de vorige reacties maar om het verhaal een beetje eerlijk te houden wel relevant lijkt me.
Past niet helemaal bij de vorige reacties maar om het verhaal een beetje eerlijk te houden wel relevant lijkt me.