Afkeer tegen de gevestigde orde.
-
Henk-Jan
- Donateur

-
taaffert
- Geregistreerd lid
Kun je anders nog eens toelichten wat je met die LED's van de Audi's bedoelt? Ik vind het juist onderscheidend t.o.v. de rest. Laatst aan een S5 gezien, die herken je meteen.
Hetzelfde zal gaan gebeuren met de LED's van de nieuwe 9-3, die zijn ook herkenbaar 'anders'. Dat is nu juist iets waar mij niks mis mee lijkt als je jezelf een ondersheidend Saabliefhebber noemt. Een S5 mag dan ineens
Hetzelfde zal gaan gebeuren met de LED's van de nieuwe 9-3, die zijn ook herkenbaar 'anders'. Dat is nu juist iets waar mij niks mis mee lijkt als je jezelf een ondersheidend Saabliefhebber noemt. Een S5 mag dan ineens
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Geheel eens met Taaffert en oneens met Henk-Jan, de eerste 2 genomineerde niet-saabs op mijn parkeerplaats zouden zijn, een audi a6 (overigens; prachtig! die grille) of een ford focus ST (nee geen grapje!) 
Overigens, die LED lichten zijn een uitkomst man, als je in de mist rijdt pik je zo alle audi's er tussenuit, de rest van de lichten worden dan vage rode vlekken ,maar die van Audi blijf je zien!
Punt 2 en 3 gelden wel voor BMW's vind ik, daar in Bayern zijn ze een beetje de weg kwijt in mijn ogen.
En powersaloons daar is niets mis mee, geef mij maar een Mercedes CL63 AMG
groeten,
Lennard
Overigens, die LED lichten zijn een uitkomst man, als je in de mist rijdt pik je zo alle audi's er tussenuit, de rest van de lichten worden dan vage rode vlekken ,maar die van Audi blijf je zien!
Punt 2 en 3 gelden wel voor BMW's vind ik, daar in Bayern zijn ze een beetje de weg kwijt in mijn ogen.
En powersaloons daar is niets mis mee, geef mij maar een Mercedes CL63 AMG
groeten,
Lennard
-
katja
- Geregistreerd lid
als mijn oudste over 2 jaar naar het voortgezet gaat moet ze 20 kilometer fietsen! dus het kan nog erger hoorsjoerdk schreef:Dan reis ik altijd met de trein en de tram, paraplu meeHenk-Jan schreef:In de regen is pas erg.![]()
Maar sportief dat jij toch naar school fietst dan! Ik moet namelijk 12 km fietsen...
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Noem het afkeer, voor mij is het meer frustratie dat Saab zo achterloopt op de concurrentie. Waren in de jaren '80 de 900 en 9000 Turbo nog bloedsnelle wagens die op de tussensprints alleen supercars voor zich moesten dulden, een hedendaagse 9-5 Aero stelt vandaag de dag qua prestaties weinig meer voor. Een BMW 530i/530d is even snel, maar BMW bied daarboven nog een 535d, 545i, 550i en tot slot een M5 aan. De komst van de 9-3 Turbo X met 4wd en 280pk is een stap in de goede richting, maar dan doe je nogsteeds niet echt mee met 'de grote jongens'. Ik zeg hiermee niet dat Saab zich dit ten doel moet stellen, maar het is wel een duidelijk verschil met vroeger.
-
Edwin mtb
- Geregistreerd lid
Waarom zou je je ergeren aan power saloon en hot hatches. SAAB doet zelf toch ook al jaren mee aan deze trend. Kijk maar eens naar alle Aero, Turbo en Viggen uitvoeringen die er zijn.
Tevens vind ik het ook wel fijn dat ieder merk weer een beetje een eigen stijl aan het creëren is. Iets wat in de jaren 90 vaak ver te zoeken was.
Ik kan me dus niet vinden in je gedachten gang HJ. Hetgeen waar ik me wel vaak aan erger is dat stylingsbedrijfen alles gaan copiëren wat er in de VAG groep en dan met name Audi wordt ontwikkeld. Denk hierbij aan de single frame gril, de chrome spiegels en de A8 velgen. Iedere Sjonnie denkt nu dus dat hij op zijn corsa, polo of what ever ook deze Audi elementen moet monteren.
Tevens vind ik het ook wel fijn dat ieder merk weer een beetje een eigen stijl aan het creëren is. Iets wat in de jaren 90 vaak ver te zoeken was.
Ik kan me dus niet vinden in je gedachten gang HJ. Hetgeen waar ik me wel vaak aan erger is dat stylingsbedrijfen alles gaan copiëren wat er in de VAG groep en dan met name Audi wordt ontwikkeld. Denk hierbij aan de single frame gril, de chrome spiegels en de A8 velgen. Iedere Sjonnie denkt nu dus dat hij op zijn corsa, polo of what ever ook deze Audi elementen moet monteren.
-
gj900
- Donateur (9x)

Deels ga ik mee in Henk-Jans lijstje, maar waarom zijn volumemodellen zo ergerlijk? Die heb je nodig om de financiën te genereren waarmee ook wat spannender auto's die in lagere volumes geproduceerd en verkocht worden gemaakt kunnen worden.
Ik zou de SUV (ja, er is al veel over gezegd en geschreven) in het algemeen toe willen voegen aan het lijste. De Q7 en Cayenne's zijn een doorn in mijn oog (en vaak de persoon achter het stuur ook
)
Ik zou de SUV (ja, er is al veel over gezegd en geschreven) in het algemeen toe willen voegen aan het lijste. De Q7 en Cayenne's zijn een doorn in mijn oog (en vaak de persoon achter het stuur ook
-
jelger
- Geregistreerd lid
@HJ : ben je niet gewoon aan het puberen?
bij DJ is meteen alles jaloezie en frustratie.
ik ben wel gewend om daar doorheen te lezen.
Ik heb juist het idee dat Saab ondanks wat het neerzet juist veelal onheus naar beneden geschoten wordt. altijd benadrukken vanuit het negatieve. In de moeilijke positie waar Saab in zit, maakt het gewoon goede, comfortabele, snelle auto's. op vrijwel alle fronten boven het gemiddelde. Qua prestaties stellen ze meer dan weinig voor.
Als zelfs Saab liefhebbers moderne Saabs afschieten.. en voorstellen als "stelt geen ruk voor"...
bij DJ is meteen alles jaloezie en frustratie.
dat is dus ook zo'n misverstand. als het niet bij de snelste 3 hoort is het meteen niks. alles in extremen.een hedendaagse 9-5 Aero stelt vandaag de dag qua prestaties weinig meer voor
Ik heb juist het idee dat Saab ondanks wat het neerzet juist veelal onheus naar beneden geschoten wordt. altijd benadrukken vanuit het negatieve. In de moeilijke positie waar Saab in zit, maakt het gewoon goede, comfortabele, snelle auto's. op vrijwel alle fronten boven het gemiddelde. Qua prestaties stellen ze meer dan weinig voor.
Als zelfs Saab liefhebbers moderne Saabs afschieten.. en voorstellen als "stelt geen ruk voor"...
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
En wat schiet de gewone autokoper hiermee op?? (Let wel, ik zeg autokoper, en niet zich boven de Auto Motor und Sport vergapende "autoliefhebber")... hoeveel van dergelijke supercars denk je dat er bijvoorbeeld in Nederland verkocht worden? Zouden het er meer als 50 zijn? We zitten hier niet Saudi Arabië waar pubers dit soort speelgoed van hun papa krijgen op hun 16e verjaardag....davidjoost schreef:...maar BMW bied daarboven nog een 535d, 545i, 550i en tot slot een M5 aan.
De vraag is of je moet willen meedoen met dat "wie heeft de grootste/snelste/dikste" circus. Zeker als de topmerken zich hier verdringen, met R&D budgetten ter grootte van de jaaromzet van SAAB. Als je niet voorop kunt lopen in deze parade val je al snel in het "me-too" segment, en dat moet je niet willen... Al wil GM dat natuurlijk wel graag zien ivm de cijfers. Met als resultaat: nou ja, die subaru en die chevy. Nou daar zijn we blij mee met zijn allen...jelger schreef: Als zelfs Saab liefhebbers moderne Saabs afschieten.. en voorstellen als "stelt geen ruk voor"...
Een innovatieve Niche player zijn, zoals bijvoorbeeld met Bio-Power, is op vele fronten veel aantrekkelijker, en geeft IMHO meer status aan het merk.
En de mensen die zo graag het "grootste/snelste/dikste" liedje meetoeteren, moeten zich eens afvragen hoe groot de kans is dat ze daadwerkelijk ooit in dat marktsegment een auto kopen... Zijn er in de regel niet veel. Leuk om van te dromen als je net de matchbox en majorette ontgroeid bent, maar op het moment dat je zélf de tonnen hebt verdiend om zo'n auto te kopen, wil ik je nog wel eens horen...
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Feit blijft dat Saab vroeg door innovatieve motortechniek (toepassen van een turbo) een koploper was als het gaat om het bouwen van snelle auto's. Op de tussensprint was er maar weinig wat een 900/9000 Turbo kon evenaren. Blijkbaar had 'de snelste zijn' toen veel meer prioriteit dan nu. Ik vind het gewoon jammer dat Saab deze koploperpositie totaal kwijt is geraakt.... Ik ben benieuwd waarin ze zich in de toekomst nog mee willen onderscheiden...nelfrikandel schreef:De vraag is of je moet willen meedoen met dat "wie heeft de grootste/snelste/dikste" circus.jelger schreef: Als zelfs Saab liefhebbers moderne Saabs afschieten.. en voorstellen als "stelt geen ruk voor"...
(...)
En de mensen die zo graag het "grootste/snelste/dikste" liedje meetoeteren, moeten zich eens afvragen hoe groot de kans is dat ze daadwerkelijk ooit in dat marktsegment een auto kopen... Zijn er in de regel niet veel. Leuk om van te dromen als je net de matchbox en majorette ontgroeid bent, maar op het moment dat je zélf de tonnen hebt verdiend om zo'n auto te kopen, wil ik je nog wel eens horen...
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Toen wel, want de lol daarvan was dat SAAB de onverwachtse snelste was, met een 4 cylinder Turbo. Nu maakt ieder groot merk dikke supercars en kun je de concurrentie niet meer onverhoeds aftroeven vanuit een dergelijke underdog positie. Daar is de lol dus vanaf. Tijd om je op een andere vlak te onderscheiden. Innovatief zijn, en dus niet een me too strategie...davidjoost schreef:...Blijkbaar had 'de snelste zijn' toen veel meer prioriteit dan nu. Ik vind het gewoon jammer dat Saab deze koploperpositie totaal kwijt is geraakt.... Ik ben benieuwd waarin ze zich in de toekomst nog mee willen onderscheiden...
De snelste willen zijn is passé, da's zooo nineties
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
En zo geeft Saab al zijn voormalige 'unique selling points' langzaam maar zeker 1 voor 1 uit handen.... Een Volvo of Renault is ook veilig. Ford en Volvo leveren ook auto's die op Ethanol kunnen rijden. Blijft over dat Saab een goede value for money biedt, maar daar staat een relatief hoge afschrijving weer tegenover....nelfrikandel schreef:Toen wel, want de lol daarvan was dat SAAB de onverwachtse snelste was, met een 4 cylinder Turbo. Nu maakt ieder groot merk dikke supercars en kun je de concurrentie niet meer onverhoeds aftroeven vanuit een dergelijke underdog positie. Daar is de lol dus vanaf. Tijd om je op een andere vlak te onderscheiden. Innovatief zijn, en dus niet een me too strategie...davidjoost schreef:...Blijkbaar had 'de snelste zijn' toen veel meer prioriteit dan nu. Ik vind het gewoon jammer dat Saab deze koploperpositie totaal kwijt is geraakt.... Ik ben benieuwd waarin ze zich in de toekomst nog mee willen onderscheiden...
De snelste willen zijn is passé, da's zooo nineties
-
jelger
- Geregistreerd lid
DJ : "Feit blijft dat Saab vroeg door innovatieve motortechniek (toepassen van een turbo) een koploper was als het gaat om het bouwen van snelle auto's. "
Saab maakte snelle, maar niet de snelste autos. identiek zoals nu.
Saab heeft sinds de jaren 70 (als een visie) compromissen gezocht in betrekkelijk kleine motoren en genoeg kracht om mee te kunnen blijven doen. De reden juist om met turbo techniek te komen was juist omdat men de noodzaak niet zag om 6 cilinders te monteren - mede vanwege een aantal zaken die ook in zekere zin tot bedrijfsfilosofie zijn verheven.
Daar waar de concurrentie groter monteerde om meer te bieden, wilde Saab hetzelfde monteren EN meer bieden.
Dat doet Saab nog steeds, maar opeens is het dan Saab onwaardig.
je zegt het zelf al. Innovatief snel.
dat is dus wat anders dan altijd alleen maar meer pk's willen uit nog meer cc's. Die nieuwste snelle Audi is die "me too" auto die over 3 maanden al weer overstemd wordt door de overtreffende BMW trap.
wat is de toegevoegde waarde daarvan?
Saab maakte snelle, maar niet de snelste autos. identiek zoals nu.
Saab heeft sinds de jaren 70 (als een visie) compromissen gezocht in betrekkelijk kleine motoren en genoeg kracht om mee te kunnen blijven doen. De reden juist om met turbo techniek te komen was juist omdat men de noodzaak niet zag om 6 cilinders te monteren - mede vanwege een aantal zaken die ook in zekere zin tot bedrijfsfilosofie zijn verheven.
Daar waar de concurrentie groter monteerde om meer te bieden, wilde Saab hetzelfde monteren EN meer bieden.
Dat doet Saab nog steeds, maar opeens is het dan Saab onwaardig.
je zegt het zelf al. Innovatief snel.
dat is dus wat anders dan altijd alleen maar meer pk's willen uit nog meer cc's. Die nieuwste snelle Audi is die "me too" auto die over 3 maanden al weer overstemd wordt door de overtreffende BMW trap.
wat is de toegevoegde waarde daarvan?
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Maar een volvo of renault is geen SAABdavidjoost schreef: En zo geeft Saab al zijn voormalige 'unique selling points' langzaam maar zeker 1 voor 1 uit handen.... Een Volvo of Renault is ook veilig. Ford en Volvo leveren ook auto's die op Ethanol kunnen rijden. Blijft over dat Saab een goede value for money biedt, maar daar staat een relatief hoge afschrijving weer tegenover....
Unique selling points zijn niet meer unique, als iedereen zich verdringt om hetzelfde neer te zetten. Dan zijn het me-too selling points. Dan moet je een nieuw Unique selling point bedenken, en zodoende weer innovatief zijn, en dan is het cirkeltje rond.
[/quote]