Startprobleem

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Paul99
Geregistreerd lid

Re: Startprobleem

Bericht door Paul99 » wo 24 nov, 2004 11:39

Heb je een voltmeter? Ik ben bang van niet, maar toch: meet het voltage van de accu onbelast. Zonder iets aan dus. Als je nu ongeveer 12 volt meet dan klopt dat in ieder geval. Dan laat je iemand (een poging doen tot) starten. Een goede accu blijft boven de 10V tijdens het starten.

Met overstarten bedoen ik inderdaad het hanteren van de startkabels. Zorg er voor dat je behoorlijk dikke kabels hebt, liefst 1 cm diameter. Door van die dunne (0,5cm) gamma-startkabels kan niet genoeg stroom vloeien en kan je verkeerde conclusies trekken.
Okee, maar het probleem op dit moment is dat ik helemaal geen stroom heb. Dat moet dus eerst worden opgelost voordat ik met jouw testprogramma kan beginnen...
Heb je in de hele auto geen stroom? :shock:

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » wo 24 nov, 2004 12:13

Heb je al gekeken naar de hoofdzekering van de kever? Ik weet niet precies waar die zit, maar hij zit waarschijnlijk in een apart zekeringkastje en zal een metalen 50A zekering zijn. Of iets in die orde van grootte.

Ben

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » wo 24 nov, 2004 13:30

paul99gl83 schreef:Heb je een voltmeter?
Nee.... Maar da's wel te regelen.
paul99gl83 schreef:Met overstarten bedoen ik inderdaad het hanteren van de startkabels. Zorg er voor dat je behoorlijk dikke kabels hebt, liefst 1 cm diameter. Door van die dunne (0,5cm) gamma-startkabels kan niet genoeg stroom vloeien en kan je verkeerde conclusies trekken.
Ja, dat heb ik wel geleerd nadat een setje aan de accu van mijn Seat Leon was vastgesmolten toen ik de Saab probeerde te starten... :oops:
paul99gl83 schreef:Heb je in de hele auto geen stroom? :shock:
Nee: niks, nakkes, nada jongen!
BenS schreef:Heb je al gekeken naar de hoofdzekering van de kever? Ik weet niet precies waar die zit, maar hij zit waarschijnlijk in een apart zekeringkastje en zal een metalen 50A zekering zijn. Of iets in die orde van grootte.
Nee! Ik had met mijn uitgebreide elektronicakennis al gehoopt dat er zoiets zou bestaan, maar dat is dus echt het geval!? Gaan we daar naar op zoek!

Bedankt allebei,
Ewout

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » wo 24 nov, 2004 14:42

Ewout900 schreef: Nee! Ik had met mijn uitgebreide elektronicakennis al gehoopt dat er zoiets zou bestaan, maar dat is dus echt het geval!? Gaan we daar naar op zoek!
Dan maak je toch een nieuwe kabelboom, die van een kever zijn niet zo moeilijk zou je zeggen. :P :lol:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 24 nov, 2004 15:05

BenS schreef:Heb je al gekeken naar de hoofdzekering van de kever? Ik weet niet precies waar die zit, maar hij zit waarschijnlijk in een apart zekeringkastje en zal een metalen 50A zekering zijn. Of iets in die orde van grootte.

Ben
Of ik heb iets nieuws geleerd, of jullie verwarren een meterkast met een auto.... 8)

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een hoofdzekering bij een auto gehoord, voor het totale electrische cicuit.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 24 nov, 2004 15:22

Ranja schreef:
Ewout900 schreef: Nee! Ik had met mijn uitgebreide elektronicakennis al gehoopt dat er zoiets zou bestaan, maar dat is dus echt het geval!? Gaan we daar naar op zoek!
Dan maak je toch een nieuwe kabelboom, die van een kever zijn niet zo moeilijk zou je zeggen. :P :lol:
Op zoek naar het bestaan van de hoofdzekering van een kever kwam ik het volgende tegen: http://www.automotivehelper.com/topic277394.htm
mark09
OK....I am desperate! I know a little about wiring but after a few months I'm about to go crazy! I bought a 71 superbeetle that had ALL the wiring stripped out (please don't say anything, I don't know why they did it..lol) and since I know a little about wiring I figured ...no problem. Well, it's a pain in the ass! I bought a wiring harness and got everything hooked up except the fusebox and the three relays on it(dimmer, turnsignal, buzzer). I have bought about five manuels with wiring diagrams and none of them are very clear on which wires connect on each relay(since the fusebox has no wires in it to just plug the relay into it's like guessing which color wire goes on which relay terminal). If anyone can indicate how the wires connect by color to these relays or anything that would be awsome. Also, is there any easy way to know which colored wires go on each of the fuse terminals by thr terminal number?

I was going to break down and take it to a VW restoration shop but they told me it would run between $400-$600 and I just don't have that to spend right. I know wiring is a bitch but I have done a lot so far and now it's personal....:-)

Thanks,
Mark09

:lol:

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 24 nov, 2004 17:48

paul99gl83 schreef:
mark09
OK....I am desperate! I know a little about wiring but after a few months I'm about to go crazy! I bought a 71 superbeetle that had ALL the wiring stripped out (please don't say anything, I don't know why they did it..lol) and since I know a little about wiring I figured ...no problem. Well, it's a pain in the ass! I bought a wiring harness and got everything hooked up except the fusebox and the three relays on it(dimmer, turnsignal, buzzer). I have bought about five manuels with wiring diagrams and none of them are very clear on which wires connect on each relay(since the fusebox has no wires in it to just plug the relay into it's like guessing which color wire goes on which relay terminal). If anyone can indicate how the wires connect by color to these relays or anything that would be awsome. Also, is there any easy way to know which colored wires go on each of the fuse terminals by thr terminal number?

I was going to break down and take it to a VW restoration shop but they told me it would run between $400-$600 and I just don't have that to spend right. I know wiring is a bitch but I have done a lot so far and now it's personal....:-)

Thanks,
Mark09

:lol:
Leedvermaak is het beste vermaak! :roll:

:-P+ :lol:

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » wo 24 nov, 2004 18:17

Nee hoor, ik verwar een meterkast echt niet met een auto. Ik heb eens een Datsun 120Y gehad waarvan ik toevallig de hoofdzekering vast had toen de auto besloot deze maar eens op te blazen. Resultaat: hoofdzekering ingebrand in mijn vingers. :?
Ik weet dat de meeste auto's er een hebben, maar weet het voor de kever niet zeker meer. Kijk anders eens in het vooronder tegen het schutbord.

Succes, Ben

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 24 nov, 2004 19:30

BenS schreef:Nee hoor, ik verwar een meterkast echt niet met een auto. Ik heb eens een Datsun 120Y gehad waarvan ik toevallig de hoofdzekering vast had toen de auto besloot deze maar eens op te blazen. Resultaat: hoofdzekering ingebrand in mijn vingers. :?
Ik weet dat de meeste auto's er een hebben, maar weet het voor de kever niet zeker meer. Kijk anders eens in het vooronder tegen het schutbord.

Succes, Ben
Ok. Dus onder het kopje: weer wat geleerd. :oops:

Inmiddels heb ik het antwoord al wel gevonden. :D Ik heb schema's van een kever 1200/1300 bj 1973-1976 gevonden. Daarop staat geen hoofdzekering. Vanaf de accu linksboven, gaat er een draad direkt naar sso/sm = de startmotor.

zie:
Schema
Legenda

Oh, wacht even, die accu lijkt 6V......

Ewout welk bouwjaar is de kever?

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » wo 24 nov, 2004 19:41

Ik vind het een beetje vreemd schema. Volgens de legenda is de kabel op de pluspool zwart?!??!
En volgens mij gaat het hier inderdaad om een 6V installatie.

Gr, Ben

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 24 nov, 2004 19:54

Hier staan de goede schema's. Geen hoofdzekering.

Ik had bij mijn Passat van '82 ook een zwarte pluspoolkabel als ik me goed herinner.

@Ewout: Ben je er al uit of je accu goed is?

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » wo 24 nov, 2004 20:50

Als je accu na een rit van 2 uur nog niet opgeladen is hoeft dit niet perse aan de accu te liggen. Het kan ook de spanningsregelaar van de dynamo zijn, dan wordt de accu niet goed of niet bijgeladen, maar of deze op een kever ook zit...... lijkt me wel, maar goed...

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 24 nov, 2004 22:19

Tuurlijk zit er op deze kever ook een spanningsregelaar. Anders zouden alle lampen ontploffen bij een beetje gasgeven.....

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » do 25 nov, 2004 0:01

vanuit de plus gaan twee kabels 1 van 1cm dik die gaat naar achter rechtstreeks naar de starter een rode en nog een rode van 0.5cm die direkt naar voor draait naar de zekering kast toe
in die laatste zat bij vele een zekering net voor het verlaten van de plaats waardat de accu staat !!
graag had ik wat test resultaten vernomen
werkte de overstart?
spanning van de accu 12v onbelast -10v belast -14v met werkende motor?

de 6v starter is een optie als die van jou de geest heeft gegeven maar dat moet je dan zeker weten,"ik kreeg anders mijn motor niet rond maar dat was door een te hoge compressie" werkte prima!

naargelang het motor type heb je een dynamo of alternator deze wordt aangedreven door de v riem en beveelt ook de luchtkoeling is dit geval van ijzer spreken we hier over een dynamo is dit èèn van alu- dan ist een alternator'de laatste komt echter niet zo veel voor(1303s)

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » do 25 nov, 2004 0:03

werli schreef:vanuit de plus gaan twee kabels 1 van 1cm dik die gaat naar achter rechtstreeks naar de starter een rode en nog een rode van 0.5cm

1 cm!!!???!!?

Plaats reactie