APK, hoe zit dat?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
verde900
Donateur
Donateur

Re: APK, hoe zit dat?

Bericht door verde900 » ma 14 mar, 2005 21:45

Manic schreef:
verde900 schreef:...het interesseert de RDW niet of je rijdt of de auto in stalling hebt, het criterium is uitsluitend is de APK geldig? zo niet, KASSA!
Uit het verhaal dat je quote kan ik dit niet halen, zo heel duidelijk staat dit er niet in vermeld. Ook ik had altijd begrepen dat de APK gewoon mag verlopen zolang de auto zich maar niet op de openbare weg bevind. Dus zolang de auto op eigen terrein staat. Nu rest mij een volgende vraag: Hoe gaan garagehouders hier mee om? Ik kan mij voorstellen dat er auto's zijn waarvan op een gegeven moment de APK verloopt terwijl deze op voorraad staan. En veelal wordt een auto verkocht met een nieuwe APK keuring.
De garagist heeft auto´s in zijn handelsvoorraad, deze zijn in die hoedanigheid tijdelijk ontheven van die APK verplichting en mogen daardoor een verlopen APK hebben, er mag daarmee niet zonder groene platen gereden worden.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 14 mar, 2005 21:46

dat is een goede manic !

mijn huidige 900 heeft 1,5 jaar ongeveer bij v/d laan gestaan. In die tussentijd is de apk verlopen, maar de auto is voor zover mij bekend niet geschorst geweest.

edit : ok.. i see ... :?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 14 mar, 2005 21:54

Hieronder een stukje uit Politie vraagbaak:
Het in bezit hebben van een ongekeurd of afgekeurd voertuig levert een boete of inbeslagneming op. Ook als je met het voertuig niet op de openbare weg komt. Als het kenteken geschorst is gelden andere regels Bovendien kan de verzekering tot 50% minder uitbetalen in geval van een aanrijding als het voertuig niet (goed)gekeurd is.

Bart B
Geregistreerd lid

Bericht door Bart B » ma 14 mar, 2005 22:57

en de boete is 90 euri's, ik kan het weten eventjes naar de spuiter rijden stop politie... mensen doen hun werk en veiligheid gaat boven alles. Mijn eigen domme schuld dus. :evil:

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » ma 14 mar, 2005 23:20

Maar wanneer bekeurd men nu precies dan? Moeten ze je dan niet 'op heterdaad' betrappen? Lijkt me niet dat ze zomaar boetes uitdelen op basis van een register dat zegt dat de APK verlopen is. Lijkt me sterk trouwens, want anders zouden er niet zoveel mensen bekeurd worden wegens een verlopen APK bij iedere verkeerscontrole (lees ik hier regelmatig op de kabelkrant).

Daarnaast ken ik genoeg mensen die een tweede auto of een oud barrel hebben dat niet door de APK gekomen is en net zo lang blijft staan (zonder te schorsen) tot er voldoende krediet is opgebouwd om de keuring wel te halen.

Gr,

Dennis

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 14 mar, 2005 23:27

Tja, hoe men sanctioneerd is me niet duidelijk, maar men heeft de tools in huis om vrij gemakkelijk naar te kunnen doen.
Formeel moet je die APK dus hebben, misschien dat men pas sanctioneerd na 14 dagen.
Het stukje uit de Politie vraagbaak is ondubbelzinnig duidelijk, de practische interpretatie daarvan duidelijk minder.
Zijn er geen politiemensen op dit forum?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 14 mar, 2005 23:51

ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat je in feite alleen gesanctioneerd wordt wanneer je op heterdaad betrapt wordt hetzij bij een aanhouding, controle of bij een ongeval oid.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 14 mar, 2005 23:55

Ik ken 2 voorbeelden van administrative sancties (leuk :shock: , post uit Leeuwarden)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 14 mar, 2005 23:57

tell me about administrative offenses !!

ik weet er helaas alles van - maar dan op een nader verveldender vlak :?

Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » di 15 mar, 2005 0:17

Meldt zich, ik heb een blauwe :wink: maandag nog eens als politieagent gewerkt.

Hoewel iedere agent anders te werk gaat, werkt het in A'dam meestal zo:

1)Iedere auto die om wat voor reden dan ook aan de kant gaat, wordt door het systeem gehaald & gecontroleerd op verzekering, APK, eigendom, diefstal, etc. Als daaruit blijkt dat de auto geen geldige APK heeft, wordt de bestuurder bekeurd (ongeacht of deze de eigenaar is of niet). De bekeuring wordt dan doorgestuurd naar justitie, waar wordt beslist of de bekeuring ook daadwerkelijk gaat worden geind. Over het algemeen geldt er een respijt van 2 maanden. Dus als de APK minder dan 2 maanden geleden verlopen is, wordt de bekeuring verworpen (maar dus wel geschreven).

2) Als je toevallig in een actieve bui bent als agent (ja, dat komt wel eens voor :P) kun je ook tijdens surveillance willekeurige wagens natrekken. Als daaruit een verlopen APK komt, gaat de auto aan de kant & volgt er een gesprek en evt. bekeuring.

3) Gentlemans agreement was dat bonnen voor verlopen APK alleen persoonlijk werden uitgeschreven. Dus een geparkeerde auto met verlopen APK krijgt geen bon tussen de ruitenwisser. Zelfde voor auto's op eigen terrein. Voor mij zou het bekeuren van de eigenaren van die auto's ook een beetje onder het kopje "pesten" vallen.

Robert Toet
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Toet » di 15 mar, 2005 0:21

Mijn APK heb ik laatst ook laten verlopen omdat ik wist dat er iets kapot was aan mijn auto en ik dat eerst wilde repareren. Toen dat wat uitliep en ik mij had laten vertellen dat je na twee maanden een boete kon verwachten (en ik zat toen bijna op 2 maanden) heb ik toch maar even met de RDW gebeld. Toen bleek dat je de auto kon schorden maar dat was me veel te duur. Dacht 65 euro. Dan maar sneller repareren:) Heb toen gevraagd naar de boetes van de RDW en toen bleek dat ze niet met een druk op de knop alle auto's beboeten die bij de RDW als niet gekeurd staan (en dat zien ze inderdaad want dat kon ze van de mijne ook precies vertellen) maar dat ze steekproeven houden. Vraag me niet waarom maar ik vond dat toch wel schappelijk van ze. Heb ze ook maar gelijk gevraagd of ik door dit telefoontje geen slapende honden had wakker gemaakt en ze zei dat zij niet over de steekproeven ging dus het antwoord was NEE. Moraal van het verhaal....mijn APK met vijf maanden opgeschoven:-)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 15 mar, 2005 0:21

haha... nou nr3 gold dan niet bij mij in het Haagse Statenkwartier... een afgekloven 2cv (uiteraard veel te armetierig voor deze buurt op stand) had opeens een bon onder de wisser - al spiekend kwam ik ercahter dat ie was uitgedeeld voor verlopen APK op openbare weg... :roll:

was dan ook een inkoppertje...

Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » di 15 mar, 2005 0:27

jelger schreef:haha... nou nr3 gold dan niet bij mij in het Haagse Statenkwartier... een afgekloven 2cv (uiteraard veel te armetierig voor deze buurt op stand) had opeens een bon onder de wisser - al spiekend kwam ik ercahter dat ie was uitgedeeld voor verlopen APK op openbare weg... :roll:

was dan ook een inkoppertje...
Tja, dat vind ik dus pure pesterij :roll: Zo'n actie kreeg ik echt niet uit mijn bonnenboekje gepeuterd.

Enige hoop is dan nog dat het hier de actie van een hyperenthousiast aspirantje betreft. In dat geval wordt de bon door de begeleider er wel tussenuit gepikt als onzinnig en krijgt de eigenaar van de auto hem dus niet.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 15 mar, 2005 0:46

Zo'n bon heb ik ook al eens gehad op mijn 99 turbo die zonder apk stond. Dus het gebeurt wel vaker.

Hij kwam er met de roest dan ook echt niet door heen. :roll:

Hannes

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » di 15 mar, 2005 0:47

Mijn Mitsubishi heeft hier ruim een jaar zonder APK op de oprijlaan gestaan en je raadt het al. Geen bekeuring hoor. Wel netjes verzekerd gehouden.

Groeten, Ben

Plaats reactie