Saab 96 staat niet op de goedkeuringslijst van Osram. Maar goed, met de lens in de goeie oude glazen koplampen lijkt het me mogelijk om de lichtbundel niet verblindend te laten zijn. Ik ga eens proberen. Ik zal een led/driver nodig hebben..{?}Sa93Ve schreef: ↑wo 28 jan, 2026 18:55Conversie als in van halogeen maar led. Osram is in alle ece landen goedgekeurd: https://www.osram.com/am/night-breaker- ... rlands.jsp
consequenties voor medeweggebruikers LED-ombouw
-
menner
- Donateur

Re: consequenties voor medeweggebruikers LED-ombouw
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
In een oude koplamp ga je last krijgen van strooilicht wat enorm vervelend is voor je tegenligger. Je hebt echt een lens nodig zoals in de 9-3ng zit.menner schreef: ↑vr 30 jan, 2026 13:56Saab 96 staat niet op de goedkeuringslijst van Osram. Maar goed, met de lens in de goeie oude glazen koplampen lijkt het me mogelijk om de lichtbundel niet verblindend te laten zijn. Ik ga eens proberen. Ik zal een led/driver nodig hebben..{?}
Die Mini heeft die ledlampen vanuit de fabriek en daarmee ook de Europese goedkeuring. Met een Tesla idem, die hebben een verschrikkelijk verblindend licht. Het begint bij de keuring van het voertuig wat wettelijk wel en niet mag, de politie dient er op te handhaven. Dat is moeilijk, dat is zeker waar.Henk-Jan schreef: ↑vr 30 jan, 2026 12:13Dat werkt dus niet tegen het volgende:
Theoretisch kan de politie auto's staande houden en bekeuren als er LED lampen gemonteerd zijn in de koplamp voor halogeen of xenon, maar uiteindelijk is dat een druppel op de gloeiende plaat, tenzij het er genoeg mensen van weerhoudt niet toegestane lampen te monteren.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Moderne koplampen werken met sensoren die tegemoetkomend verkeer moeten detecteren en dan de lichtbundel afsnijden. (cut off) Helaas gebeurd dat vaak pas als je al lasogen hebt gekregen..
Ik rijd zelf al meer dan 10 jaar met Xenon (projectors) in mijn 900 classic en wordt nooit geseind (ook niet op onverlichte wegen) Zodra er lading aanwezig is, is de hoogteverstelling gebruiken wel belangrijk.
Een nachtbril is overigens een verademing zeker op de snelweg (Kleurt alles naar geel, wat rustiger is voor de ogen)
Ik rijd zelf al meer dan 10 jaar met Xenon (projectors) in mijn 900 classic en wordt nooit geseind (ook niet op onverlichte wegen) Zodra er lading aanwezig is, is de hoogteverstelling gebruiken wel belangrijk.
Een nachtbril is overigens een verademing zeker op de snelweg (Kleurt alles naar geel, wat rustiger is voor de ogen)