Vanaf dinsdag 80 km rond steden
-
hitcham
- Geregistreerd lid
Oh, even terug over het onderwep:
Ik woon in Amsterdam west, 2 stoplichten van de Ring. Ben dus vaak op de ring te vinden. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik hier een groot voorstander ben van een maximumsnelheid van 80 km/h maar nog veel meer van permanente snelheidscontrole. Ook dit komt de doorstroming ten goede...
Ik woon in Amsterdam west, 2 stoplichten van de Ring. Ben dus vaak op de ring te vinden. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik hier een groot voorstander ben van een maximumsnelheid van 80 km/h maar nog veel meer van permanente snelheidscontrole. Ook dit komt de doorstroming ten goede...
-
4000365
- Geregistreerd lid
Niet te streng zijn hoor...MISTY schreef:He Jelger, ga je toch weer lekker in de vs RITSEN!!!!
De vs rules bij jou of zo????
Greetz
-
4000365
- Geregistreerd lid
Ok dan, je hebt gelijk... Is de doorstoming en snelheid van het verkeer niet een beetje afhankelijk van het aanbod op dat moment ?hitcham schreef:Oh, even terug over het onderwep.
Hoe minder verkeer des te 'minder langzaam' je mag (kan) rijden lijkt me. Beetje onzinnig om buiten de spits en zeker 's nachts van +/- 2 tot 4 uur- als de omstandigheden het toelaten - 80 km/uur te blijven rijden.
Waarom werkt het in duitsland wel om op somnmige stukken 'wat door te rijden' ?
Greetz
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Nee, ik rij een 90, geen Opel. Bovendien rij ik niet over verdrijvingsvakken.verde900 schreef: Hoop niet voor je dat jij de asociaal was afgelopen maandag in een zwarte NG900 die mij over het verdrijvingsvlak naar de A9 nog even in wilde gaan halen... het zou je een volgend maal op zeker een complete zijkant kunnen kosten.....strafbaar of niet
Het heeft doorgaans ook weinig met optimaal gebruikmaken van doen, men komt uit de rechtse rij en gaat er nog even langs waar de ritsborden al staan en is dan gepikeerd dat ze die 2-3 auto´s niet even voorbij kunnen trappen...
Ritsen ok.... maar asociaal er voorbij trappen is wat anders.
Wat betreft het 2e: Het is zaak voor het ritsen beide banen zo efficient mogelijk te gebruiken. Naar links gaan kan nog zinvol zijn, maar dat hangt van de snelheid aan de rechterkant af en van de lengte van de rij.
Je moet inschatten hoeveel auto's er voor je rijden. Meer dan 50 betekent voor mij meestal links blijven. Het gaat er gewoon om dat het verkeer een beetje gelijkmatig over de twee vakken verdeeld wordt.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

[quote="hitcham"]
Wat ik minder kan waarderen is dat er mensen op die linkerbaan beginnen in te halen zodra de auto voor hen naar rechts is "geritst".
{/quote]
Als iemand hem er zo "voor gooit" dat jij amper een goede afstand kan behouden, kan ik me dat best voorstellen. Die persoon moet dan wel goed over zijn linker schouder kijken of hij wel naar links kan uitwijken en hij zal er later weer netjes tussen moeten. Maar ook al besluit hij zo asociaal te doen en ook vaart te maken op de linkerkant, is het natuurlijk verstandiger om hem maar te laten begaan. Dat scheelt (bijna) ongelukken.
Wat ik minder kan waarderen is dat er mensen op die linkerbaan beginnen in te halen zodra de auto voor hen naar rechts is "geritst".
{/quote]
Als iemand hem er zo "voor gooit" dat jij amper een goede afstand kan behouden, kan ik me dat best voorstellen. Die persoon moet dan wel goed over zijn linker schouder kijken of hij wel naar links kan uitwijken en hij zal er later weer netjes tussen moeten. Maar ook al besluit hij zo asociaal te doen en ook vaart te maken op de linkerkant, is het natuurlijk verstandiger om hem maar te laten begaan. Dat scheelt (bijna) ongelukken.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Ik denk dat ik het uitstekend heb begrepen. Zelf blijf ik vaak ook nog even links en ga op een geschikt punt naarrechts. Dus niet helemaal aan het begin zoals jij impliceert.Steve-O schreef:Beste Robberts, jij bent een van de velen die het ritsen helaas nog steeds helemaal niet helemaal hebben begrepen. Dat is jammer. Ritsen moet gebeuren tussen het bord "Ritsen vanaf hier" tot aan de schuine markering waar het vak echt ophoudt. De bedoeling is dat mensen aan de rechter kant voldoende afstand (zo'n 2 a 3 autolengtes, e.a. afhankelijk van de snelheid) houden om mensen op het linker baanvak de mogelijkheid te geven om soepel in te voegen.Robberts schreef:Je hebt ritsen en ritsen.
Mij valt vaak op dat er toch altijd autos zijn die tot het einde doorrijden en zich er dan zomaar tussenduwen.
Wat er in de praktijk meestal gebeurt is het volgende:
Oh een wegversmalling/ritspunt over een km of zo!?! Laat ik maar gauw naar rechtsgaan, dan weet ik zeker dat ik er tussen kom. Mensen die niet net als ik doen, hebben pech. Dat zijn asosiale eikels die altijd haantje de voorste moeten zijn. Die laat ik er als het even kan niet tussen.
Dat is dus FOUT ! Het is geen supermarkt waar iedereen netjes achteraan moet sluiten. Het is de bedoeling dat door het eerlijk verdelen van de ruimte op de weg, op het eindpunt van de linkerstrook iedereen zonder al te veel remmen en optrekken tot een blijvende rijdende stroom zijn weg vervolgd.
Daarom is het juist belangrijk dat er meer mensen langer links door blijven rijden. Je bent zelfs strafbaar als je mensen er niet tussenlaat. Ook op het eind van de linker strook waar mensen mij meestal tegenkomen. Ze duwen zich er niet dus niet zomaar tussen, maar verdedigen hun positie op de weg.
Dus zegt het voort! Zegt het voort! Misschien dat we het met zijn allen ooit nog eens leren. Laat SAABrijders het goeie voorbeeld geven door niet zsm naar rechts te gaan en zoveel mogelijk afstand houden als ze eenmaal rechts zitten.
De slogan luidde vroeger ook: SAAB, FIRST IN SAFETY
Wat ik bedoel is dat er altijd mensen zijn die onnodig lang links blijven om nog zo snel even een paar autos in te halen en dan op het laatste moment (of op het verdrijvingsvak) naar rechts te gaan.
Hetzelfde gedrag zie je als een baan wordt afgekruist: mensen die dan zolang mogelijk door blijven rijden op de afgekruiste baan.
Je kan mij niet wijsmaken dat dat goed aurorijden is!!!!
-
Robbert
- Donateur (6x)

Volledig mee eens zie ook mijn reactie op zondagavond.verde900 schreef:Hoop niet voor je dat jij de asociaal was afgelopen maandag in een zwarte NG900 die mij over het verdrijvingsvlak naar de A9 nog even in wilde gaan halen... het zou je een volgend maal op zeker een complete zijkant kunnen kosten.....strafbaar of nietSteve-O schreef:Daarom is het juist belangrijk dat er meer mensen langer links door blijven rijden. Je bent zelfs strafbaar als je mensen er niet tussenlaat. Ook op het eind van de linker strook waar mensen mij meestal tegenkomen. Ze duwen zich er niet dus niet zomaar tussen, maar verdedigen hun positie op de weg.
Het heeft doorgaans ook weinig met optimaal gebruikmaken van doen, men komt uit de rechtse rij en gaat er nog even langs waar de ritsborden al staan en is dan gepikeerd dat ze die 2-3 auto´s niet even voorbij kunnen trappen...
Ritsen ok.... maar asociaal er voorbij trappen is wat anders.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Ga nou niet vertellen dat alles in de VS beter is. En ga zeker niet mij vertellen dat ik het verkeerd doe.jelger schreef:ga jij nog maar eens op rits-les in de VS dan.Je hebt ritsen en ritsen.
Mij valt vaak op dat er toch altijd autos zijn die tot het einde doorrijden en zich er dan zomaar tussenduwen.
daar heeft men lak aan de Nederlandse 'publieks-regel' dat je een mijl van te voren de baan moet vrijmaken.....
ritsen is ritsen, en komt van 2 kanten. ik zie zelden, zelfs als het heel druk is, dat de gemaakte en aangelegde ruimte benut wordt, door een schoolmeesterhouding die nergens over gaat
-
RoccoH
- Donateur (5x)

als je goed had opgelet tijdens de ritsuitlegreclame op tv dan had je gezien dat:Robberts schreef:.... En ga zeker niet mij vertellen dat ik het verkeerd doe.
a) de persoon op de rechterbaan ruimte moet vrijmaken,
b) de persoon op de linkerbaan snelheid moet verminderen en zo ver mogelijk moet doorrijden om pas op het laatst in te voegen.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Ik had net over iets anders! Niet over degenen die het goed doen, maar over de ***** die de autos er op het laatst voor gooien. En die daarvoor niet snelheid verminderen (punt 2) maar juist nog snel evn gas bijgeven.RoccoH schreef:als je goed had opgelet tijdens de ritsuitlegreclame op tv dan had je gezien dat:Robberts schreef:.... En ga zeker niet mij vertellen dat ik het verkeerd doe.
a) de persoon op de rechterbaan ruimte moet vrijmaken,
b) de persoon op de linkerbaan snelheid moet verminderen en zo ver mogelijk moet doorrijden om pas op het laatst in te voegen.
-
Dc
- Geregistreerd lid
De 80 km regel is verzonnen t.b.v. een schonere lucht.
Dat zou theoretisch moeten lukken als iedereen 80 in z´n 5 rijdt.
Maar wat ik de afgelopen dagen heb geconstateerd is dat waar deze 80km zone is ingevoerd er a) nu meer file is, maar dat kan de nieuwigheid zijn. b) mensen 70 gaan rijden. vraag me niet waarom. En je (ik tenminste niet) rijdt geen 70 in je 5 maar in z´n 4.
Ik ben bang dat het weer een leuke hersenspinsel is die weinig of het tegenovergestelde gaat opleveren.
En nog even over Amerika.
Veel kruisingen zijn gelijkwaardig. Degene die de kruising het eerste nadert heeft ook het eerste recht om de kruising over te steken. Een zeer goede regel en werkt daar echt perfect. Ik ben alleen bang dat zoiets nooit in NL zou lukken. Maar zo zullen bepaalde NL-regels ook nooit succesvol zijn aldaar.
Maar wat ik de afgelopen dagen heb geconstateerd is dat waar deze 80km zone is ingevoerd er a) nu meer file is, maar dat kan de nieuwigheid zijn. b) mensen 70 gaan rijden. vraag me niet waarom. En je (ik tenminste niet) rijdt geen 70 in je 5 maar in z´n 4.
Ik ben bang dat het weer een leuke hersenspinsel is die weinig of het tegenovergestelde gaat opleveren.
Veel kruisingen zijn gelijkwaardig. Degene die de kruising het eerste nadert heeft ook het eerste recht om de kruising over te steken. Een zeer goede regel en werkt daar echt perfect. Ik ben alleen bang dat zoiets nooit in NL zou lukken. Maar zo zullen bepaalde NL-regels ook nooit succesvol zijn aldaar.
-
jelger
- Geregistreerd lid
sorry hoor, maar wat is dat nou een drog-argument?Ga nou niet vertellen dat alles in de VS beter is
omdat ik er 1 punt uithaal ZOU ik meteen alles in de VS goed vinden? ik geef nergens zoiets aan, dus waarom is het uebernaupt
een 'stelling'/vraag voor jou?
waarom krijg ik het gevoel dat in dit soort zaken er altijd een enorme 'disclaimer' bij moet staan dat ik tegelijkertijd afstand neem van alles wat er niets mee te maken heeft en waar ik het toevallig ook niet mee eens ben? er zijn nu eenmaal wederzijds dingen die best wel beter zijn geregeld of die beter gaan.... dat niet willen accepteren is gewoon dogmatisch.
zucht....
als ik zeg dat balkenende kl*te is is dan heel nederland incl iedereen hier kl*te?? om maar even je eigen 'punt' van backfire te voorzien
lijkt me duidelijk.
in de spits viel er vrijwel nooit harder dan 80 te rijden op bv de Ring-West, dus wat er nu zo veranderd is...Maar wat ik de afgelopen dagen heb geconstateerd is dat waar deze 80km zone is ingevoerd er a) nu meer file is, maar dat kan de nieuwigheid zijn. b) mensen 70 gaan rijden. vraag me niet waarom. En je (ik tenminste niet) rijdt geen 70 in je 5 maar in z´n 4.
ten tweede, valt de milieuwinst juist BUITEN de spits te behalen.
dus waarom iedereen in het hele land nu de nadruk legt op de effecten tijdens de spits?? effecten die nog maar te bezien zijn.
ik stond dinsdag overigens in een file op een plek die NIKS van doen heeft met deze maatregel (A9 ri Alkmaar voor de afslag A200 )... een file die er anders eigenlijk nooit staat (hooguit een korte stremming en snelheids vermindering tot ca 80km/u op linkerbaan.)
en zo stonden er meer. Kortom, de drukte had meerdere oorzaken.. en het is dus heel lastig een correlatie te leggen naar de nieuwe maatregel.
toch ligt dat in de koffiekamer anders als je de geluiden hoort..
de scheldpartijen op ministers zijn niet van de lucht...
We hebben ons als Nederland te houden aan bepaalde emissie-eisen/reguleringen. Als een substantieel deel van de bevolking het daar niet mee eens is, hadden die daar in een eerder stadium wat aan moeten doen, en niet liggen slapen.
-
4000365
- Geregistreerd lid
Dat we wakker moeten worden ben ik met je mee eens, maar kan je aub iets meer voorbeelden geven over je gedachten wat we beter hadden kunnen ondernemen ?jelger schreef:Als een substantieel deel van de bevolking het daar niet mee eens is, hadden die daar in een eerder stadium wat aan moeten doen, en niet liggen slapen.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Tav de VS ben ik het met je eens: teveel in verschil in mentaliteit.Dc schreef:De 80 km regel is verzonnen t.b.v. een schonere lucht.
Denk alleen maar aan het verschil in bejegening van agenten (door een ovetreder) alhier en overthere!