tanisha schreef: ↑zo 16 feb, 2020 12:48
Als je de verhalen zo mag geloven moeten we allemaal van het gas en aan de warmte pomp die zie ik eerlijk gezegd nog het minste zitten.
Ik zie onze energie rekening al door het dak heen gaan!
Mijn energierekening is momenteel het dubbele van wat ik betaalde in mijn voorgaande "all electric" (gasloze) appartement - wel is de huidige oppervlakte 100m2 tegenover ca 75. Vorige appartement was nieuwbouw van 2011, volledig gebouwd naar "duurzaamheids" maatstaven aangaande energie en isolatie:
- vloerverwarming / vloerkoeling (+ steunradiator in badkamer tbv handdoeken)
- warmtepomp
- extra isolerende (warmtewerende) beglazing.
- elektrisch koken op krachtstroom (wij hebben toen inductie ingebouwd)
Ik betaalde toen minder dan 100 euro in de maand (ca 88). Ik betaal nu 200 (voorstel was 250, dat heb ik naar beneden gekletst). Ik zie uit naar jaaroverzicht volgende week, misschien dat het voorschot wat omlaag kan, mede gedreven door warme winter dit jaar en wat tweaks in het verbruik ("slimme" thermostaat van 21 teruggedraaid naar 20, roosters strakker ingedeeld). De impact van stroom op de rekening is ca 23%. Door gewijzigde tarifering en compensatie is de kostencomponent van stroom afgelopen januari gehalveerd, bij een 15% lager verbruik (jan20 tov jan19).
Het gas verbruik door verwarming is op basis van verbruikscijfers door energieleverancier in de winter geclassificeerd tussen hoekwoning en vrijstaand huis. Dat klinkt gek voor appartement, maar heeft alles te maken met vrijliggende ligging rondom (slechts 7 meter van 13 meter van 1 zijmuur contact buren, vrij dak). Het gasverbruik is verwarming (CV ketel) gedreven. De overige gas verbruikers zoals koken, warm kraanwater stellen op het geheel weinig voor. Vandaar dat inductie koken inbouwen weinig zin heeft nu. De winst zit in vloerverwarming, wat sowieso beter is.
Ik laat mijn ervaringscijfers voor het moment spreken.
Als alles meezit gaat het gas er in 2021 uit hier, en een batterij panelen op het dak. Voor mij is dat een no-brainer investering.