Elon Musk: Jouw benzine- of dieselauto is straks niets meer waard

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Elon Musk: Jouw benzine- of dieselauto is straks niets meer waard

Bericht door RoelandV » za 15 feb, 2020 22:08

Tesla's worden verkocht bij de gratie van belastingvoordeel omdat Tesla's zo "schoon" zijn.
Wie iets verder kijkt die ziet dat Tesla's helemaal niet zo "goed voor het milieu" zijn:
De meeste duurzame energie-opwekkers hebben nog steeds enorme hoeveelheden fossiele
hulpbronnen nodig voor hun productie, installatie en onderhoud. Denk aan staal en olie voor windmolens,
en silicium in zonnepanelen. Zo veel zelfs, dat de meeste groene energie-opwekkers nog steeds niet meer
energie opleveren dan er ooit in is gestopt.

In zijn boek Green Illusions laat ingenieur en wetenschapssocioloog Ozzie Zehner er geen twijfel over bestaan.
Het idee van schone energie is een illusie, want de vervuiling wordt van het westen verplaatst naar veelal de
derde wereld. Zero emissions hier, ja, maar tonnen viezigheid daar. Al die fossiele hulpbronnen voor die duurzame
energie-opwekkers moeten nog steeds gewonnen, gefabriceerd, en vervoerd worden.

Het volledige duurzame energie discours komt hiermee op z'n kop te staan.

Bron: https://www.brainwash.nl/bijdrage/waaro ... ilend-zijn

Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Killercave86 » za 15 feb, 2020 22:22

Niemand heeft het nog over de kosten van stroom gehad hier

Maar ik vermoed dat als de meesten straks over zijn op een warmtepomp en een elektrische wagen en stroom alleen maar groen opgewekt mag worden dat die prijs enorm omhoog zal schieten

En dan vervalt het grootste voordeel van batterij rijden

Misschien stijgt dan de prijs weer een beetje van de benzine wagen

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » za 15 feb, 2020 22:34

Wishful thinking.....

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 15 feb, 2020 22:35

Jawel in het andere topic, maar daar ging de discussie over de Electra prijs alle kanten op

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 16 feb, 2020 10:12

Orphy schreef:
za 15 feb, 2020 22:34
Wishful thinking.....
Ik verwacht dat de stoom prijzen wel degelijk gaan stijgen en er wel eens over na gedacht wat de staat allemaal mis gaat lopen met electrisch rijden?

Je kan dus wel op je blote vingers na gaan rekenen dat ze dit weer ergens weg willen gaan halen en waar kunnen ze dat nu eens doen O ja op stroom!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 16 feb, 2020 10:37

er komen nog zoveel lijken uit de stroomkast: dat is nog lang niet opgelost allemaal.
Onder andere die verschuiving van de vervuiling naar de 3e wereld. Beetje herhaling van dat andere topic.
Maar boeiender soms dan dat geklets over saabs :offtopic: ?

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 16 feb, 2020 10:40

tanisha schreef:
zo 16 feb, 2020 10:12
Ik verwacht dat de stoom prijzen wel degelijk gaan stijgen ......
Jouw typefout zet mij aan het denken over alternatieven voor fossiele brandstoffen én elektrisch rijden...

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 16 feb, 2020 12:21

Nadeel als je even op je telefoon reageert.

Maar ik ben er wel mee bezig als alles op electriciteit moet gaat dat het leven vrij duur maken.
Voorbeelden van warmtepompen die een huis net niet aangenaam kunnen krijgen tegen te hoge kosten zijn er genoeg.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 16 feb, 2020 12:33

Niet iedereen is enthousiast over de warmtepomp:
http://verenoflood.nu/klimaathoax-en-ma ... arntepomp/

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 16 feb, 2020 12:37

Om te beginnen moet je ze onderling goed met elkaar vergelijken , dus appels met appels

Als je elektrisch gaat bijstoken, ben je zo maar 3 x duurder uit tov “Gronings” aardgas
De energie van 9 kWh Electra is ongeveer 1m3 aardas

https://www.energieconsultant.nl/energi ... -naar-kwh/

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 16 feb, 2020 12:48

Als je de verhalen zo mag geloven moeten we allemaal van het gas en aan de warmte pomp die zie ik eerlijk gezegd nog het minste zitten.
Ik zie onze energie rekening al door het dak heen gaan! :roll:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 16 feb, 2020 12:57

Dat is 1, maar in de kou en donker komen te zitten omdat de buurman zijn auto aan de lading zet dan wordt het pas leuk.

Daarom zit er ook camera beveiliging op een tesla

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 16 feb, 2020 13:24

tanisha schreef:
zo 16 feb, 2020 12:48
Als je de verhalen zo mag geloven moeten we allemaal van het gas en aan de warmte pomp die zie ik eerlijk gezegd nog het minste zitten.
Ik zie onze energie rekening al door het dak heen gaan! :roll:
Mijn energierekening is momenteel het dubbele van wat ik betaalde in mijn voorgaande "all electric" (gasloze) appartement - wel is de huidige oppervlakte 100m2 tegenover ca 75. Vorige appartement was nieuwbouw van 2011, volledig gebouwd naar "duurzaamheids" maatstaven aangaande energie en isolatie:
- vloerverwarming / vloerkoeling (+ steunradiator in badkamer tbv handdoeken)
- warmtepomp
- extra isolerende (warmtewerende) beglazing.
- elektrisch koken op krachtstroom (wij hebben toen inductie ingebouwd)

Ik betaalde toen minder dan 100 euro in de maand (ca 88). Ik betaal nu 200 (voorstel was 250, dat heb ik naar beneden gekletst). Ik zie uit naar jaaroverzicht volgende week, misschien dat het voorschot wat omlaag kan, mede gedreven door warme winter dit jaar en wat tweaks in het verbruik ("slimme" thermostaat van 21 teruggedraaid naar 20, roosters strakker ingedeeld). De impact van stroom op de rekening is ca 23%. Door gewijzigde tarifering en compensatie is de kostencomponent van stroom afgelopen januari gehalveerd, bij een 15% lager verbruik (jan20 tov jan19).

Het gas verbruik door verwarming is op basis van verbruikscijfers door energieleverancier in de winter geclassificeerd tussen hoekwoning en vrijstaand huis. Dat klinkt gek voor appartement, maar heeft alles te maken met vrijliggende ligging rondom (slechts 7 meter van 13 meter van 1 zijmuur contact buren, vrij dak). Het gasverbruik is verwarming (CV ketel) gedreven. De overige gas verbruikers zoals koken, warm kraanwater stellen op het geheel weinig voor. Vandaar dat inductie koken inbouwen weinig zin heeft nu. De winst zit in vloerverwarming, wat sowieso beter is.

Ik laat mijn ervaringscijfers voor het moment spreken.

Als alles meezit gaat het gas er in 2021 uit hier, en een batterij panelen op het dak. Voor mij is dat een no-brainer investering.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 16 feb, 2020 15:28

turbopilot schreef:
zo 16 feb, 2020 12:57
Dat is 1, maar in de kou en donker komen te zitten omdat de buurman zijn auto aan de lading zet dan wordt het pas leuk.

Daarom zit er ook camera beveiliging op een tesla
Goed idee de Tesla van de buren in de brand zetten om het warm te krijgen! :lol:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 16 feb, 2020 16:28

Jelger https://warmtepomp-weetjes.nl/ :wink:

Pv is leuk, ook het hoogte rendement op je investering, maar als het salderen gaat veranderen tja
In Zomer de opbrengst in de winter het verbruik

Plaats reactie